Vi har ett helt nybyggt hus av en känd husleverantör.
Jag håller på och målar fasaden och ikväll innan jag ska i morgon ska gå på ena sidan tänkte jag gå runt och studera lite innan jag kör igång. Till min förvåning såg jag att är ändträt upp mot fönstren inte är grundat, det är trä-rent där. Så ska det väl ändå inte vara? Jag fick ta loss läkten och i alla fall grundmåla ändarna.
Tur att man är på sin vakt när det gäller husbygge.
Jag håller på och målar fasaden och ikväll innan jag ska i morgon ska gå på ena sidan tänkte jag gå runt och studera lite innan jag kör igång. Till min förvåning såg jag att är ändträt upp mot fönstren inte är grundat, det är trä-rent där. Så ska det väl ändå inte vara? Jag fick ta loss läkten och i alla fall grundmåla ändarna.
Tur att man är på sin vakt när det gäller husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Jag ser inget fel i att det är trärent...... däremot är det ett oförlåtligt slarv att de inte har försökt få spiken som håller ribban att gå rätt in i springan mellan bräderna.
Fast vill man brädslå riktigt högklassigt kan man snedsåga nederkanten på foderbrädan så den bildar en droppnäsa och sedan snedsåga ribbändorna i samma vinkel. Då är ju ribbändorna skyddade.
Fast vill man brädslå riktigt högklassigt kan man snedsåga nederkanten på foderbrädan så den bildar en droppnäsa och sedan snedsåga ribbändorna i samma vinkel. Då är ju ribbändorna skyddade.
Ok då vet jag lite mer. Det där med att spika i läkten och inte i panelen det har jag sett på flera ställen att de missat. Huset är gjort i fabrik så det borde inte vara något fel men tydligen...man kan ju inte gärna gå igenom all panel för att kolla, det är bara att hoppas...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det syns ju tydligt att spiken inte sitter mitt i locklisten.M morrekuling skrev:
Slarvigt jobbat för att klara ackordet kanske?
Vi hemmabyggare gör (eller gjorde) det i alla fall.Byurn skrev:
När jag panelade om vårt förr-förra hus ställde jag varje bräda i en 10-liters-spann med Trebitt efter att ha sågat till dem.
Panelen höll sig frisk och fin!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Jag snedsågade allt nertill på huset när jag bytte senast, så heimlagas tips är som vanligt utmärkt. Gör att vatten aldrig hänger kvar. Om man dessutom ställer brädorna i träolja ett tag och sedan grundar så har man hängslen och livrem.
Ja, hemmabyggare. Men jag tror det är svårt att hitta husleverantörer, eller för all del snickare som gör det.KnockOnWood skrev:
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Det blir väl ett ganska kladdigt jobb plus att det tar längre tid. Gå med pensel efter montering ger kanske lika bra resultat men glöms ofta bort eller väntas med tills det redan börjat suga åt sig.Byurn skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En faktor som skapar problemet är ju att dessa snedsågade panelbräds-ändar inte syns utåt, om man inte kryper på marken.Matzeball skrev:
Och det man inte ser har man ju inte ont av
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden