Byggahus.se
Hej,
Jag har funderat på och i dessa många trådar läst om järnvitriol som fasadbehandling, men den innebär inget skydd+att det missfärgar betongsockeln m.m. Sen finns det ju kiselbehandling typ Sioox och Organowood, men dessa blir ganska mjölkiga plus att de är mycket dyrare. Det finns en del billigare varianter som främst riktar sig till altanbehandling, kan man köra dessa även på väggpanel? Och kan man då skippa vissa av behandlingsstegen typ förtvätt (panelen är ny) och vattenskyddet som får droppar att pärlas? Det är ju främst den jämna gråa färgen (om än något mjölkig) och alg/rötskydd som man vill åt. Väggpanel känns mindre utsatt för vatten än ett altandäck.
Idéer någon?=)

Cheesen
B Buzzword skrev:
Hej,
Jag har funderat på och i dessa många trådar läst om järnvitriol som fasadbehandling, men den innebär inget skydd+att det missfärgar betongsockeln m.m. Sen finns det ju kiselbehandling typ Sioox och Organowood, men dessa blir ganska mjölkiga plus att de är mycket dyrare. Det finns en del billigare varianter som främst riktar sig till altanbehandling, kan man köra dessa även på väggpanel? Och kan man då skippa vissa av behandlingsstegen typ förtvätt (panelen är ny) och vattenskyddet som får droppar att pärlas? Det är ju främst den jämna gråa färgen (om än något mjölkig) och alg/rötskydd som man vill åt. Väggpanel känns mindre utsatt för vatten än ett altandäck.
Idéer någon?=)
Jag förstår inte vilket alg/rötskydd du får om du inte lägger på vattenskyddet? Det är väl det som är just alg/rötskydd... om du vill ha en sådan produkt med som har impregnerande egenskaper så kommer jag bara på en. Tjärvitriol.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Hur bra fuktskydd man behöver på fasadpanelen beror huvudsakligen dels på hur huset ser ut nedtill mot marken, samt var i landet man bor (klimat), och hur blåsigt huset ligger.

För vår gamla skånelänga där panelen slutar mellan 10-20 cm från mark, så är det markstänket som ställer till med mest skada. Hack i häl kommer väderstreck, där sydväst är värst eftersom det till 90-95 % alltid blåser därifrån, vilket gör att det ofta förekommande slagregnet alltid blaskar ner den nedre delen av fasaden på den/de sidorna som vetter åt det hållet. På nordostsidan behövs egentligen inget särskilt skydd av panelen alls, annat än nedtill där den sitter lågt.

Däremot så blir det en hel del mögel mest överallt eftersom klimatet/vädret är så fuktigt och milt. Det är dock väsentligt att skilja på mögel och röta. Rötan förstör panelen, möglet är enbart en estetisk fråga.

Avgörande för fasadens hållbarhet (fukttålighet) är:
1) virkeskvalitet
2) virkeskvalitet
3) virkeskvalitet

Färg/färgsystem är att betrakta principiellt som förskönande.
Det finns ingen färg/färgsystem i världen som kan kompensera för dålig virkeskvalitet.

Så till frågeställningen, där jag håller med Daniel Östberg. Tjärvitriol bör vara det bästa alternativet för utseende och hållbarhet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.