Byggahus.se

Fasad/byggnadsteknik ??

655 läst  6 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Någon som känner till denna typ av fasad/byggnadsteknik och som kan berätta mer om den? Hus ifrån början av 1900. Träpanel ovanpå vad jag förstår en vitmålad tegel (modell större) grund ovan mark som står på en stengrund.
    Träpanelen är utformad för att efterlikna tegelgrunden med att var tredje bräda ligger en liren bit ut från övriga väggen/alternativt är av en tjockare dimension.

2. H
    Medlem Nivå 1
    Ingen som tycker det är intressant och som kan berätta nått mer?!?

3. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Absolut intressant!
    Har aldrig sett ngt liknande, så kan tyvärr inte bidra med kunskap om bygget.
    Det ser ut som det ev skulle kunna vara en stenfasad av betonghålsten med dekorativa tegelinslag?
    Träpanelen upptill ser lite bedagad ut, men ett imponerande jobb att tillverka olika tjocka spåntade brädor där spont och not sitter på samma läge oavsett tjocklek.

Var i landet ligger huset?

4. H
    Medlem Nivå 1
    Blir ett stort arbete att renovera panelen.. huset ligger i Gävleborg och det sägs att det ska finnas fler i området, men har inte sett något. Någon trodde att tekniken användes mer söderöver tidigare, men inget jag har kunnat googla mig fram till.

5. P
    Medlem · Nivå 22
    Tekniken är gammal och vanligt förekommande i både Sverige och Norge, vanligast förekommande som höjning av befintlig bostad.
    I Dalarna används/användes denna form av tvåstegstätning med dubbla lager stående timmerpanel (grövre panel) och ett vind/fuktstopp mellan dessa båda väggar, i form av papper, olje eller tjärbehandlad.

Det råder skilda åsikter om vilken teknik som var den rätta, ingen vet det än idag.
    Fördelarna med liggande panel är att vattnet inte kryper in i ändträ och kan ligga närmare mark än stående, utan att få ökad fuktpåverkan i träet.

Din panel är bara att skrapa, olja ändträ, grunda igen och måla med alkyd, inte akrylat på liggande oregelbunden panel.

Skall se om jag hittar länkar om gammal byggteknik, hinner inte idag.

Mvh P-A

6. P
    Medlem · Nivå 22
    Arbetet är inte värre/jobbigare än någon annan byggnad från den tiden, det är nackdelen med gamla fina byggnader, de behöver lite mera omvårdnad än att kludda på akrylat.

7. H
    Medlem Nivå 1
    Kul att få veta mer!

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka