Hål längs husets väggyta nära altandörr, synliga skador och borttagen trall på betongaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av betongaltan vid hus med brun träfasad, bortlyft trall och synligt hål vid dörrkarm.
Skapa konto
hej,

Målar om fasaden. Lyfta idag bort trallen från betong altanen. Till min förfaran upptäckte jag att det är ett hål längs väggen. Under dörr karmen.

Troligtvis är ser snö som legat på (när föregående ägare bodde där.

Hålet är relativt djupt.

Tänkte sätta dit en plåt som skyddar underdelen.

Två frågor:

1.Hur lagar man bäst hålet?
2. Vilken typ av plåt kan man använda?

Mvh,

Vi hade samma fel. Det är en fullständigt idiotisk konstruktion att gjuta mot husett. Jag bilade bort balkongen och en massiv entretrapp. 4m bred. Det var ganska mycket skadat i väggen.

Håller med att det är idiotiskt.

Men i mitt fall så är den guten mot sockeln som är i betong. Det är också en lutning så vattnet rinner bort.

Dom skadorna jag sett är relativt små förutom hålet. Har varken tid eller ekonomi att bila bort den nu.

Min plan är att reparera och sätta plåt mot fasad.

Har ni någon rekommendation?

C
B BrommaBo skrev:
Men i mitt fall så är den guten mot sockeln som är i betong. Det är också en lutning så vattnet rinner bort.
Under tröskeln tycker jag man anar på bilden att syllen ligger lägre än altanen? Men om inte annat ser det inte ut att finnas mer marginal än att altanen möjligtvis ligger kant i kant med grundmuren? Vilket också är tokigt. Det måste vara lite marginal för att det skall fungera.

Banka in en kniv längs med kanten. Där du kommer in längre en ett par centimeter bör du nog såga upp lite och bedöma skadan närmare.

På min balkong var det tjärpapp, men den var helt nerskuren vid dörr fodren. Det skulle kunna vara ett alternativ att lägga papp med uppdrag på fasaden. Kolla hur stor skada du har. Men det viktigaste är ju att se till att mer vatten inte kommer in.

Ok ska kolla. Ska också testa att trycka ner en kniv.

Såg också att under altan dörren var det en springa på ca 1 cm. Innanför är det torrt (en flyttbar trätrappa har tidigare täckt hålet).

Bör man täcka för det eller fins det någon anledning att dom gjort så?

Efter noggrannare undersökning så har jag upptäckt följande:

- fasaden är rutten nertill.
- altanen är guten över syllen.
- tjär pappen finns kvar.
- en plåt är satt emellan syll och altan.
Syllen verkar vara intakt.

Kommer låta en hantverkare göra jobbet.

Planen är att såga längs ner och sätta tjär papp + plåt förutsatt allt ser bra ut under.

Vad tror ni?

• Rutten fasad nertill och skadad altan nära husets grund med en synlig plåt, dammsugare och rengöringsutrustning på plats.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.