Hej!
Vi har spiktegel på huset som är byggt tidigt 50-tal. Vi vill ta bort ett uterum som byggts på huset. Man har tyvärr förstört fasaden. Vi har hittat en del spiktegel på tomten, men tror inte det räcker för hela ytan. Tips på fin lösning? Vill att det smälter in i huset. Eller finns det att få tag på liknande tegel? mvh
Hej!
Vi har spiktegel på huset som är byggt tidigt 50-tal. Vi vill ta bort ett uterum som byggts på huset. Man har tyvärr förstört fasaden. Vi har hittat en del spiktegel på tomten, men tror inte det räcker för hela ytan. Tips på fin lösning? Vill att det smälter in i huset. Eller finns det att få tag på liknande tegel? mvh
"Grundregeln" är att om man inte kan fortsätta med exakt samma material, kulör, typ, (dvs. en identisk produkt) som det man tänker lappa ihop med, så skall man välja något som bryter av ordentligt och på ett snyggt sätt.
I ditt fall skulle jag definitivt välja att montera något med vertikala linjer och då passar en stående panel utmärkt.
Jag hade nog satt en snygg rak falspanel och behållit träutseendet genom att välja en behandling som är genomskinlig, bets eller vad som nu kan vara lämpligt.
Om inte det fungerar med synlig trä, så hade jag målat i en snygg färg som bryter av vackert mot bef. fasad.
Nu har du rödfärgad spiktegel för gaveln, så det kan ställa till det lite. Men man får välja någon kulör som passar.
Fungerar inte trä, så välj något som kan monteras med vertikala linjer. Det behöver bryta av mot teglet.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.