Jag är lite kluven hur jag skall göra med min fasad när jag byter fönster. Vi kommer beställa fasta fönster i samma mått för att ersätta befintliga som är i dåligt skick. Fönsterna är vita och aluminium på utsida. Även panelen är i dåligt skick och det läcker in på sina ställe. Vi har två funderingar.

1. byta till ny panel och måla svart så det följare befintlig stil.
2. tegla upp under fönster och flytta upp fönsterblecket. Fälla in en tegelbalk över fönster

Husfasad med röda tegelväggar, vita fönster med aluminiumutsida och nedre panel i dåligt skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad med röda tegelväggar, vita fönster omgivna av mörk panel och svarta detaljer.
Skapa konto

Kan tillägga:
  • Övriga fönster och altandörr är bytta till Vita Elitfönster Alu.
  • Källarfönster renoveras och målas vita.
  • Grunden kommer lagas och målas betonggrå efter dränering.
  • Övriga detaljer på huset är svarta. (tak, stuprännor, fasadbelysning, smidesräcke mm)
Anledningen till tanken med tegel är mer enhetligt. Vita fönster på svart panel kanske ser konstigt ut, Med tegel får vi ut fönsterna några centimeter och får större fönsterkarm på insidan. Sen är vi medvetna om att kostnaden är betydligt större.

Nån som har bra input?

Går det att få tag på tegel som i färg och storlek matchar den gamla fasaden? Kanske något att kontrollera först innan ni bestämmer er.

R roli skrev:
Går det att få tag på tegel som i färg och storlek matchar den gamla fasaden? Kanske något att kontrollera först innan ni bestämmer er.
Jag har redan bytt två tegelbalkar och några trasiga stenar. Och jag har säkert 30 sten till totalt som måste bytas. Jag sökte länge efter samma tegel och snacka med många murare men fick inte tag i det. Så det tåget har redan gått. Sen förstår jag att det kommer synas mycket här. Jag tror jag har 8 sten som måste bytas bara på denna väg. Fasaden är väldigt sliten och dålig på sina ställen och måste fogas om. Frostsprängningar förstör teglet på flera ställe. Sen har jag ett garage som är byggt senare med annat tegel så det är verkligen rörigt.

Har varit lite inne på att putsa huset i framtiden även om tegel är mer eller mindre underhållsfritt. Men jag förstår din tanke. och jag har tänkt den med.

Del av tegelfasad med synliga skador och frostsprängningar runt ett fönster.
Skapa konto
Del av en tegelvägg med olikfärgade tegelstenar som vittnar om byte och reparationer runt ett fönster.
Skapa konto
Slitet tegelhus med synliga frostsprängningar och behov av omfogning.
Skapa konto

Om teglet fryser sönder så suger det en del vatten. Ta och behandla det med något vattenavvisande medel så minskar "frysasönder" risken.

R roli skrev:
Om teglet fryser sönder så suger det en del vatten. Ta och behandla det med något vattenavvisande medel så minskar "frysasönder" risken.
Tack för tipset, det kanske är en bra idé. Jag tror det stora problemet är att fogen är så dålig på många ställe så vattnet som rinner längs väggen fastnar ovanpå stenen och in den vägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.