Hej på er,

Jag har en tegelfasad som genomgående saknar vertikala fogar. Där det finns verkar som att en del av de horisontella murbruket har trängt in.

Huset är från 1966 och det ser ut som att det har alltid saknat dessa fogar. Det har inte heller varit några fukt eller vattenskador.

För övrigt, distansen mellan tegelblock väldigt liten ca 5 mm.

Är detta normalt? Borde det fogas vertikalt?

• Tegelfasad utan vertikala fogar och synligt horisontellt murbruk mellan tegelstenarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelfasad från 1966 utan vertikala fogar och med synligt horisontellt murbruk, samt möjligt inträngande väderstreck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Narren666
Nu är jag ingen murare, men om det varit så sedan det byggdes, och du inte har några problem så ser jag ingen anledning med att foga där nu efter 60 ish år.

Det är ju vart fall välventilerat.

Hur ser grannhusen ut? Är det likadant på deras hus?

Hur är det bakomliggande konstruktion?

Är du säker på att det inte är en ventilerad fasad tegel? Några fuktproblem pga av saknad murbruk kan jag inte tänka mig, tegel suger ju i sig slagregn som en svamp så hål eller inte kvittar nog på lågn tid. Jag tror du kan vara trygg och räkna konstruktionen som extra säker.

Vanligare är ju med luftspaltfogar. Då lite bredare jack långt ner och långt upp i varje fack.

• Gilla
Narren666
  • Laddar…
Tror att detta är gjort av dekorativa skäl. Knappast något problem med fukt heller. Slagregn hinner nog inte genom hela hålet innan det absorberats av teglet som sedan torkar när det blir uppehåll.

Narren666 Narren666 skrev:
Nu är jag ingen murare, men om det varit så sedan det byggdes, och du inte har några problem så ser jag ingen anledning med att foga där nu efter 60 ish år.

Det är ju vart fall välventilerat.

Hur ser grannhusen ut? Är det likadant på deras hus?

Hur är det bakomliggande konstruktion?
Tack för ditt svar!

Tog en snabb promenad och det är ingen i området som saknar fogar på detta sätt. Det är dock annorlunda tegel hos oss. Mörkare mer mer struktur.

Den enda nackdelen jag har märkt är att insekter älskar dessa ihåligheter.

P peroande skrev:
Tror att detta är gjort av dekorativa skäl. Knappast något problem med fukt heller. Slagregn hinner nog inte genom hela hålet innan det absorberats av teglet som sedan torkar när det blir uppehåll.
Tack för svar!

Du har helt rätt.
Jag ska nog avvakta och se om det blir aktuellt att putsa fasaden istället för att förbättra utseendet på huset.

J JKrister skrev:
Är du säker på att det inte är en ventilerad fasad tegel? Några fuktproblem pga av saknad murbruk kan jag inte tänka mig, tegel suger ju i sig slagregn som en svamp så hål eller inte kvittar nog på lågn tid. Jag tror du kan vara trygg och räkna konstruktionen som extra säker.

Vanligare är ju med luftspaltfogar. Då lite bredare jack långt ner och långt upp i varje fack.

Tack för svaret! Jag kan kolla upp det.... Det jag reflekterade över var att i skyddade delar av fasaden saknades det fog också, därmed misstänkte jag att det var medvetet murat på det sättet. Men eftersom det i princip ingen i området har sådan fogar, blev jag orolig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.