1 920 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Dessa /(#¤&/ gipsfogar...
Vet ej hur man spacklar osynligt men om du målar med färg som har nästan ingen glans så syns det inte lika mycket som vid övermålning med en färg med glans.
Det är bara ett tips om du trots andras goda råd ( som du säkert får) blir missnöjd igen.
lycka till!
gaia
Det är bara ett tips om du trots andras goda råd ( som du säkert får) blir missnöjd igen.
lycka till!
gaia
Något som funkade i vårt badrumstak var: spackla, slipa, svära, spackla, slipa, spackla, slipa, svära. Läsa på byggahus, måla med grundfärg, spackla, slipa, måla grundfärg, täckmåla (minns inte hur många lager grundfärg och täckfärg det blev). Bra.
Kort och gott, när man inte längre ser ojämnheterna så målar man med grundfärg, och då syns det, speciellt med släpljus.
/ama
Kort och gott, när man inte längre ser ojämnheterna så målar man med grundfärg, och då syns det, speciellt med släpljus.
/ama
Hej, jag hoppar in i den här tråden, Jag står i begrpp att försöka trolla bort mitt fula rutnät av gipsskiveskarvar i taket i min fö.vackra sekelsskifteslägenhet. Jag hoppas att du återkommer, hur det blev med pappersremsor. Berätta hur man gör? ska man spackla före man sätter remsor? för att det inte ska bli luft inunder eller sätter man remsan direkt i skarven och sen spacklar. ursäkta att det verkar som dum fråga, men så illa är det tyvärr
Hälsn. Gunilla
Hälsn. Gunilla
Nu har vi slutmålat ett sovrum och klädkammaren. Vi har bara använt en typ av spackel (Beckers LH) och det har varit fint nog, inget syns igenom. Vi har rollat väggarna och då blir ju inte väggen helt slät så det har inte behövts finspackel.
Vi började med glasfiberremsor i skarvarna och det blev ibland lite fransigt när man slipade så på slutet så övergick vi till pappremsor. Först försökte vi spackla fast remsorna, men det blev bara bubbligt för en glad amatör, så någonstans på forumet var det någon som tipsade att man kunde fästa dem med tapetklister innan så nu gör vi så och det är nog det enklaste sättet (fast man får inte ha bråttom för det måste ju torka innan man kan spackla).
Men det har varit många varv med spacklande och slipande innan vi var nöjda. Till nästa rum så tänkte jag grundmåla tidigare för det är först då man ser hur det ser ut och sen får man spackla, slipa, grundmåla etc. på de skarvar/skruvhål som inte duger.
Vi började med glasfiberremsor i skarvarna och det blev ibland lite fransigt när man slipade så på slutet så övergick vi till pappremsor. Först försökte vi spackla fast remsorna, men det blev bara bubbligt för en glad amatör, så någonstans på forumet var det någon som tipsade att man kunde fästa dem med tapetklister innan så nu gör vi så och det är nog det enklaste sättet (fast man får inte ha bråttom för det måste ju torka innan man kan spackla).
Men det har varit många varv med spacklande och slipande innan vi var nöjda. Till nästa rum så tänkte jag grundmåla tidigare för det är först då man ser hur det ser ut och sen får man spackla, slipa, grundmåla etc. på de skarvar/skruvhål som inte duger.
mjukfog?
Klicka här för att svara