Hej

Har samlat på mig lite färgfrågor under pågående renovering som jag skulle vilja ha kommentarer kring.

1) Takfärg (påverkar det)
Köpte färg på Byggmax. Efter första strykningen blev det flammigt så jag körde på ett nytt flödigare lager. Detta blev oxå flammigt. Nu har jag kört på ytterligare ett lager men redan innan det torkar kan man ana att det kommer att bli flammigt igen. Jag har flödigt med färg och rollar snabbt och noggrant. Är det färgen? Taket sitter i ett hus från -79 och det är tidigare målat och underlaget är gipsplattor. Ska man sticka in till "fina" färgaffären och köpa takfärg där och rolla allt en sista gång?

2) Mörkbetsade foder/lister
Innan vi började måla så rev vi alla gamla tak-/golvlister. Det var mörkbetsade lister överallt och dörrfoder är i samma färg (=fult). Nu är frågan. Jag vill sätta upp nya fräscha lister i annan färg (ek eller ljusare trä) - golvet är ljus parkett. Då undrar jag vad man skall göra med dörrarna (foder, karm mm). Måla, lacka, betsa? De är ju mörkbetsade idag. Kan man ha trä(färgade) lister vid golv och tak och vita dörrlister/foder? Eller går det att slipa ner (låter jobbigt) dörrfoder/karm och få dessa i samma färg?

3) Furutrappa
Ner till källaren har vi en gulnad lackad furutrappa med spalje i källaren. Kan man göra om den så den blir fräschare och modernare. Går det att betsa den åt ek-hållet? Måla?

4) Nya furudörrar?
I källaren är det oxå mörkt foder i dörrarna. Tidigare satt det innerdörrar av typen folie. Dessa var kantstötta och fula så jag har köpt nya allmoge furudörrar(Byggmax's). Nu är jag kluven på  hur jag ska göra med färgval. Foder etc är brunbetsade. Dörren är obehandlad. Jag beöver färgideer. Färg på väggarna i källaren går i grått och sandfärgat och golvet kommer att vara oljad ek.

Tacksam för ideer och kommentarer.

/NiB

NiB skrev:
2)  Kan man ha trä(färgade) lister vid golv och tak och vita dörrlister/foder? Eller går det att slipa ner (låter jobbigt) dörrfoder/karm och få dessa i samma färg?

3) Furutrappa
Ner till källaren har vi en gulnad lackad furutrappa med spalje i källaren. Kan man göra om den så den blir fräschare och modernare. Går det att betsa den åt ek-hållet? Måla?

4) Nya furudörrar?
I källaren är det oxå mörkt foder i dörrarna. Tidigare satt det innerdörrar av typen folie. Dessa var kantstötta och fula så jag har köpt nya allmoge furudörrar(Byggmax's). Nu är jag kluven på  hur jag ska göra med färgval. Foder etc är brunbetsade. Dörren är obehandlad. Jag beöver färgideer. Färg på väggarna i källaren går i grått och sandfärgat och golvet kommer att vara oljad ek.

Tacksam för ideer och kommentarer.

/NiB
2. Jag tycker absolut att du ska ha taklister i samma färg som taken dvs. vita och dörr/fönsterfoder i samma färg som du har på karmar och bågar/dörrblad.
Alltså måla dörrblad och karm i tonad vit och använd samma nyans på listerna, detsamma när det gäller fönster.
Tycker inte själv att det är snyggt med avvikande färg runt dörrar och fönster samt avvikande färg på taklister, det blir bara som en "rand" som drar blicken till sig.
Golvlisterna kan du ha i samma träslag som själva parketten, gärna så lika som möjligt, avviker det mycket så använd hellre samma vita nyans som övriga lister.

3.Ang. lackad, gulnad furutrappa så är det ett hästjobb att slipa så att betsen fäster jämnt, skulle personligen avstå :-/
Måla i vitt eller ljusgrått, alt. vitt på vang, spaljé och ev. handledare och sen med ljusgrått på trampstegen, ett tredje alternativ är ju att måla allt utom just trampstegen och låta dem vara som de är då de iof. är stryktåligare i lackat utförande, men då passar de väl sämre ihop med oljad ek.

4. Det framgår inte om du köpt komplett dörr inkl. karm eller om det bara är dörrbladet som är nytt.
Oavsett vilket så skulle jag måla allt i tonad vit samt använda samma nyans på listverket.
Anledningen till att jag föreslår dörrar, fönster och allt listverk i vitt är att det är så tråkigt och tidsödande att göra om dylikt arbete och tonad vit (och möjligen ljuuust grått) är en klassiker som alltid passar till allt, väljer du någon udda färg i nuläget så riskerar du att stå där om några år och betrakta resultatet med samma "förnöjelse" som du nu tittar på allt det mörkbruna ;)

MVH/Christina.

Hej

Angående takfärgen:
Jag har precis målat flera tak i lägenheten och använt Fluggers färg. Den har funkat mycket bra och inga flammigheter har uppträtt. Den du köpte kanske är i billigaste laget??
Jag tror du ska pröva med en lite bättre färg så löser det sig säkert!

/ PJ

Byggmax färg är mest vatten, min egen erfarenhet. Duger att grunda med men därefter har jag som vana att köra med märkesfärg, då vet man att 2 strykningar räcker :D

Kan varmt rekomendera Landoras Takfärg
Jula har den och den är inte särskilt dyr.
Fin att måla med och täcker finfint.
Byggmax färk är som att måla med mjölk, tunn som bara den ock man får måla 3 gånger.

Mvh Tobbe

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.