3 742 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Färg på taklist?
Jag funderar på hur taklisten (inomhus) skall behandlas. Taket är en fasad träpanel som är vitlaserad. Väggarna är antingen målade (ljusa färger) eller ljusgrå träpanel.
Antingen så skall taklisten vitlaseras och "passa" med taket eller så skall den målas vit precis som foder etc runt fönster och dörrar.
Jag tror egentligen på vitmålat - hur brukar man göra?
Antingen så skall taklisten vitlaseras och "passa" med taket eller så skall den målas vit precis som foder etc runt fönster och dörrar.
Jag tror egentligen på vitmålat - hur brukar man göra?
Ett knivigt problem, jag velar själv mellan de olika alternativen. Att måla ner taket på listen kan vara snyggt tycker jag om det är just laserat trä. Att däremot måla ner vanlig vit takfärg känns mindre bra, även om det gör listerna mindre framträdande. Hittills (med risk för att få göra om) har jag målat snickerifärgen, Y-0502 även på taklisten.
Instämmer i din fråga, hur brukar man göra???
Instämmer i din fråga, hur brukar man göra???
Svårt att svara på hur man "brukar" göra eftersom det är individuellt efter smak. Efter min erfarenhet måste jag nog säga att det är klart vanligast att vitlasera taklisten så den smälter in mer i taket.
Täckmålar du den kommer du lyfta fram den och ramar in rummet mer. Jag personligen skulle aldrig täckmåla den.
Täckmålar du den kommer du lyfta fram den och ramar in rummet mer. Jag personligen skulle aldrig täckmåla den.
Hur man "brukar" göra varierar nog högst betydligtMathiasS skrev:
Absolut vitlasera taklisten, dvs. samma behandling som taket.
Allt annat gör att blicken dras mot och "fastnar" vid randen runt taket, jag skulle heller aldrig vitmåla taklisten till ett laserat tak.
MVH//Christina.
Klicka här för att svara