En lite luddig fråga kanske men jag måste i alla fall ställa frågan.
Vi skall måla vårt nybyggda hus och färgen skall jag köpa själv. Problemet är att jag inte har en aning om vad ett skäligt/rimligt pris/liter för färg är. Färghandlaren har alltså mig helt i sitt våld ;D
Vi har byggt ett nyfunkis hus och skall använda oss av två färger. Dels "vanlig" färg och dels en lasyr som påminner om ceder-/lärkträ. Vilket fabrikat av färg har vi heller inte bestämt. Öppen för förslag....
Vad rekommenderar ni för färgalternativ? Och den stora frågan, vad är ett rimligt för pris för detta?

Frågan du ställer är som att fråga: vad kostar en bil med 4 dörrar och är besindriven.

- Det finns många alternativ.

Spara & Läs all direktreklam du får hem i brevlådan - ett enkelt sätt att jämföra priser. Kolla hemisdor på nätet för K-Rauta, Bauhaus, Silvan, Byggmax mfl.

Ring runt och fråga.

Lycka till :)

Jag tror inte att du behöver vara orolig för att betala något extremt överpris så länge du håller dig till de vanliga sorterna och märkena. Om du inte vet exakt vad du behöver kan det nog vara värt de extra kronorna att få expertråd av färghandeln. Undvik alla billighetsalternativ (tex By**Ma* skulle jag inte satsa på...). Vet du exakt vad du ska ha kan du börja leta priser på ställen med mindre expertkunskap. Tex är Beckers (som säljs på Bauhaus och Obs) ofta något billigare än Alcro men det är ju samma företag så man kan anta att det är ungefär samma kvalitet. Men även färgfackhandeln har en del billighetsdrivar så här i målartider.

Det är snarare tillbehören, penslar etc, du kan bli "pålurad"... Där kan det verkligen finnas anledning att vara kritisk, jämföra kvalitet och kolla priser...

Vad är då ett rimligt pris/liter för "bra" färg?

Det är väldigt svårt att svara på. Om det är rea kanske du kan komma ner i 75 kr litern om du köper 10 litersburkar.
Fullpris kan gå över 100 kr litern. Eftersom du ska måla hela huset från början kan det vara en idé att höra om du kan få lite rabatt på något ställe.

mino skrev:
Det är väldigt svårt att svara på. Om det är rea kanske du kan komma ner i 75 kr litern om du köper 10 litersburkar.
Fullpris kan gå över 100 kr litern.
Jag har kollat priser och undrar över priset som mino anger. 45 - 130 är nog ett mer rimligt spann - beroende på var man handlar - och vilket varumärke man köper.
Alla de lasyrer jag tittat på kommer från internationella producenter.

Ja det är ju som sagt väldigt olika vad man tittar på och vilken färg man behöver. Mitt exempel gällde alkydoljefärg (som är ett exempel på det GreenTurtle kallar "vanlig färg"), där skulle jag nog bli lite misstänksam om 10 L kostade så lite som 450 kr.  För övrigt kommer ju GT behöva en del annan färg, grundfärg tex som också ligger inom ett annat prisspann. Så det bästa tipset är att kolla runt och jämföra priser på egen hand när man vet exakt vad man behöver. Här gäller det ju så vitt jag förstår ett helt omålat hus där man behöver ha en lite mer genomtänkt system än om man bara målar om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.