Färg, Måla & Tapetsera
jooselti: Man kan ta med flagor av den gamla färgen till färghandeln..de ska kunna hjälpa dig med vilken typ av färg huset är målat med..eller så får de göra ett hembesök! Enligt Gysinge Byggnadsvård ska det gå bra att måla med Falurödfärg på gammal och matt linolje, akrylat och latexfärg. Man får nog måla två gånger och rengöringen av fasaden är förstås viktig.
freedoman: Hej Vi ska måla huset till sommaren men behöver planera lite grovt för budgeten redan nu. Vad kostar det ungefär att måla ett enplans betonghus på 120 kvadratmeter. Jag har dålig koll på den totala ytan men ge mig gärna en grov uppskattning. Finns det några speciella färgfabrikat man ska ha eller undvika? Tacksam för tips!
LFN: Har testat, det lämnar lite runda matta fläckar kvar på rutorna som går ganska enkelt bort med Lacknafta, blecken har jag lyckats skrapa lös underliggande färg på...riktigt svårt att skrapa nog lite....tänkte att det kanske fanns någon kemisk vätska som löste problemet i ett nafs :-) men man får väl jobba på. tack för tipset. LFN
brevik: Tack för svaren! Det är en innervägg och jag ska givetvis göra något åt dörren :) Det blev 10mm spånskiva som jag skruvade upp idag. Jag har 6mm renoveringsgips-skivor som står men jag är osäker på om jag vill sätta upp dem eftersom den bygger kanske för mycket. (Se bild nedan före/efter) [bild] Hur är det att spackla, måla m.m på spånskiva? Jag vill få en slät vit vägg
Nussen: Goda råd efterlyses: Har just reglat upp en ny trävägg mellan kök och hall i min bostadsrätt. Väggen är uppbyggd som vanligt med träreglar runt om och jag har använt 12 mm mdf till skivor, samt isolerat. Nu har jag även spacklat och slipat alltsammans, och vill måla eller tapetsera. Problemet är att jag alltså har byggt en trävägg mellan två betongväggar. Trä tar upp fukt, ej
jooselti: Tvätta med målartvätt, slipa och grunda med en fästgrund och måla sedan med en oljelackfärg...ska enligt en kompis i branschen vara enda sättet att bli av med dåligt lukt(nikotin, kattkiss o.dyl) och fläckar på underlaget som kan tänkas tränga igenom en vattenburen färg(fett t.ex). Hoppas det går vägen :)
ostberg: Höga golvlister: Jag tog en normalhög golvlist med den profilen jag gillade och en finhyvlad bräda av samma dimension (tjocklek alltså) och "kexade" / limmade ihop dom. Då kunde jag få den höjd på golvlisten som jag ville ha. Blev 24 cm för mig. Kexa (har ingen aning om det heter så på fackspråk, men snickaren sa faktiskt så...) = man fräser ut halvmåne formade hål i både brädan
Immobil: :-/ Svårt att säga vad det kan va. ??? Ett annat alternativ är att skrapa ner det till trärent. Olja in det med linolja + terpentin. Stryk med en vit fönsterfärg t.ex. Cuprinols som är fet och bra. ;)
fredwel: Hej! Såg du den här tråden? http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Farg;action=display;num=1094548184 Där finns en bild. Svårt att ta bild på något som är vitt. :-) Färgen är relativt tjock, men inte hur tjock som helst. Har ytan samma struktur överallt kan nog resultatet bli bra, men enstaka märken kommer nog att synas. Vi (d.v.s. min fru) målade på två olika ställen
Gutte: Varför ska ni inte använda färgat bruk ??? Vi hade en målerifirma ute hos oss innan vi bestämde om vi skulle måla om huset eller om vi skulle putsa det med färgat bruk. Enligt firman så skulle det med vårt underlag behöva målas minst 3 gånger. Vi valde att putsa om ;) Tänk också på att om ni målar, så kanske man inte kan putsa om huset i framtiden utan att blästra hela fasaden
Immobil: [citat] :o Må så vara, men här i Blekinge får vi skrapa bilrutorna på morgonen. Å då är det ta mig f*n inte vår! ;D
dbryntes: Hej hej. Jag undrar om det finns något bra knep/kemikalie för att ta bort latexrester från en träyta? Skrapa och slipa i all ära, men det är ganska arbetsamt.
Tava: PL600 har inga lösningsmedel i och greppar väldigt snabbt o effektivt. Annars var det där med gipsbruk nytt för mig. Hittade denna monteringsgiude: http://www.norgips.se/pdf/6_0_2004_1-20.pdf På sidorna 18-20 står det en del om montering av renoveringsgips.
David_Q: Jo det är mycket slätt men ingen vidare finish på det. Typ som lite fnasigt papper, slätt men ända inte OK att måla direkt på.
pleximaster: Det enda riktigt bra stället att sprutmåla är takstukatur av gips, då slipper man bygga upp tjocka lager som döljer mönstret. Annars blir det lätt en tunn uta som avslöjar alla misstag i under arbetet. Försöker man istället brassa på tjockare lager kan det börja rinna
roller pensel rules mvh plexi
Michailoff: Armeringsduken suger massor med färg, döljer ingenting så underarbetet måste göras lika oavsett duk eller inte, remsor i skarvarna armerar lika bra som duk. Det enda som är bra med armeringsduk är att man tjänar mer om folk den. Duk + vävlim. Kanon för en färghandlare. ;) :D ;D
Michailoff: Många vattenbaserade lacker funkar inte till hyllplan då de blir "termoplastiska" vilket gör att det fastnar om man ställer tyngre saker på hyllplanet. Det finns klarlacker som är vattenbaserade som inte blir termoplastiska, skaffa en sån. Exempelvis Caparol Möbellack. Det spelar ingen roll om tallrikarna är blöta när de sätts in i skåpet om man målar med fel typ av lack, det
Immobil: 8) Gör så här: http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=35 :D
poppgubben: om det är återkommande fukt - så skall du nog inte måla - utan lägga kliners (andas) Annars måste du sätta in värme och torka ur golvet. :)
djpa: Vi byggde s.k. prefabhus och fick offerter från hustillverkaren men vi tog även in offterter "privat" och genomgående var det samma priser på tapetsering och målning (utan microlit). Däremot kan ev. tapetseringen springa iväg materialmässigt då det finns fler "Prisgrupper" i tapeternas värld.
ostberg: I mitt hus från 1850 talet finns det synliga bjälkar i taket, jättefint förutom att någon fernissade dom med ett icke så lysande resultat.... (brun/svart strimmigt) Jag har nu lyckats med konststycket att ta bort fernissan. Men självklart eftersom bjälkarna är ganska ojämna så blev resultatet att bitvis är bjälkarna matt valnötsbruna och bitvis ljusare (obehandlat trä). Det ser
Deo: Vi hade samma regler på älvsbyhus.. Jag fick nyckel dag 2, sen kunde jag komma och gå som jag ville. Inga problem att låna verktyg av snickarna, bara jag lämnade tebax i samma skick. Kaffe och fika första dagen gör mkt (innan dom fått ordning på ström, vatten.. KAFFEKOKARE mm)
Icanos: Tack för svaren, ska börja nu på fredag med att riva ner tapeten, så får vi se var det bär av :) Ska även kolla upp det med renoverings gips.
kai_robert: Det finns nåt som heter strukturfärg, ger en väldigt bra yta, ser precis ut som puts. Ska rollas på för att få den riktiga putslooken. En liten varning bara, jag har själv den på min spiskåpa och det fastnar fett o damm ganska lätt i den skrovliga ytan. Inte så kul att rengöra, skurar med avfettning och nagelborste. Har även samma färg på braskaminen och där funkar det bra, bara