Du får ingen garanti om du blandar in linolja i systemet.Hoppas du menar Bestå Grundolja som innehåller linolja isåfall!!!
Ett råd i all välmening..

jo jag menar ju bestå oljan som säljs som det men som säkert är dyrare än linoljan somdet är som..och väl är...
tack för rådet, jag kör hela racet med Alcrogrejer-så då blir det garanti..
men hålen i den garantin är säker stora nog att krypa igenom...

Vi målade med Tinova VX förra sommaren/hösten och efter mindre än ett år har vi ett ....

randigt hus.

Kulörten var vit men nu i efterhand så har vi ett par meter breda sektioner av huset i olika färger där färgen gulnat och grånat: helt uppenbart där vi bytte burkar.

Detta trots att vi rörde om färgen till vansinne innan vi började med ny burk och höll oss inom alla regler för när man får måla.

Lätt att arbeta med eftersom den är vattenlöslig men kvaliteten verkar inte vara den bästa. Tveksamt om vi kommer att klara några 7 år innan nästa ommålning...

Berit

Berit skrev:
Kulörten var vit men nu i efterhand så har vi ett par meter breda sektioner av huset i olika färger där färgen gulnat och grånat: helt uppenbart där vi bytte burkar.

Detta trots att vi rörde om färgen till vansinne innan vi började med ny burk och höll oss inom alla regler för när man får måla.
Tyvärr har du gjort fel här vid bytet av färgburk. :-/

Så här skulle du gjort:
När det är c:a ¼ kvar i burk ett. Då öppnar du burk två och rör om den ordentligt. Häll sedan ner ¼ i burk ett och rör om ordentligt. På detta sätt utjämnar du ev. som är mellan burkarna. ;)

Vi har visserligen inte gjort så men i det här fallet hade det ändå synts. Det är väldigt gult. Och väggen är väldigt lång. Som väl är ingen vägg man ser så ofta.

Berit

Vi målade med alcro bestå förra sommaren på vår gamla träfasad. Tvättade, bytte några plankor, oljade det nya samt ändträ, grundade, och målade två varv.

Vi valde froströyk, dvs mycket ljust beige/grå, och första vintern har det iaf klarat galant.

Några fönster har vi renoverat också (de andra tar vi så fort temperaturen tillåter), med alcro oljebaserat (genuin?), även de är fina än så länge.

Men på ett drygt halvår hinner det ju inte hända så mycket...

Har börjat måla om nu med Bestå.
Bygger till huset också så där blir det lösvirke.Jag ställer virkets snedkapade ändar i grundoljan i 20min. Grundmålar sedan runt om. Färdigmålar sedan 1gång på framsidan och kanterna.Spikar upp panelen och målar sedan en gång till.
Den gamla delen på huset skrapar jag med hjälp av speedheater, oljar ändar, grundmålar och färdigstryker 2ggr.
Sliter denna sommar och tänker vara ledig,från målning iallafall, nästkommande 15 år....
Trevlig sommar och bra målarväder på er alla....

Hallå

Vi står oxå inför valet av färgleverantör. Även vi har tittat på Tinova VX, Jotun Optimal samt Flugger vattenbaserade oljetäckfärg.
Efter att ha läst tråden blir man lite fundersam över VX. Fördelen är ju som redan nämnts endast två strykningar, vilket även ger en god påverkan på priset. Är det någon mer som har erfarenhet av denna färg?
Jotun optimal har ett gott ryckte men jag blir lite fundersam då Folksams test visar att denna färg får medelmåttigt betyg avseende mögeltillväxt. (se www.folksam.se/forsakring/hemboende/FOFarger4.pdf) Någon med erfarenhet kring detta?

//D.

Apex skrev:
Tjena!  

Slår man ihop färgslattarna undviker man smärre kulör avvikelser.... Och om något blivit galet upptäcks det lätt! Felbrytning el. vad det kan vara....
När vi målade så fanns det inga skillnader i färg. Det var först efter ett par veckor/månader som delar av fasaden gulnat/grånat. Allt var samma vita färg den dag vi målade.

Berit

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.