2 512 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Någon som provat "putsfärgen"?
Minns inte vad den heter, men ska ge en putskänsla när man rollat upp den på väggen.
Finns i olika kulörer.
Är den nåt att ha?
Blir det verkligen en "sandyta" ?
Funderar på att ha mina väggar i kök/hall/v-rum "putsade" med den här färgen.
Finns i olika kulörer.
Är den nåt att ha?
Blir det verkligen en "sandyta" ?
Funderar på att ha mina väggar i kök/hall/v-rum "putsade" med den här färgen.
Vi körde med Nordsjös "Som Sand". Det blev kanonsnyggt med färgtonerna och strukturen. Det blir verkligen som en sandyta på väggarna.
Nackdelen är att väggarna är smutskänsliga eftersom de är lite porösa och repor syns tydligt. Sedan är det mkt svårt att hålla väggarna rena. Det är nästan lögn att skura bort fläckar. Så när det gäller en hall - som i vårt fall - skulle jag välja en annan typ av färg.
Nackdelen är att väggarna är smutskänsliga eftersom de är lite porösa och repor syns tydligt. Sedan är det mkt svårt att hålla väggarna rena. Det är nästan lögn att skura bort fläckar. Så när det gäller en hall - som i vårt fall - skulle jag välja en annan typ av färg.
På min murspis målade jag med strukturmedel blandat i färgen. Det blev mycket över förväntan.
Jag har fått för mig att det är billigare att blanda själv och sedan så kan man ju anpassa kornstorlek och mängd struktur själv. Tror jag använde Beckers produkter.
Jag har fått för mig att det är billigare att blanda själv och sedan så kan man ju anpassa kornstorlek och mängd struktur själv. Tror jag använde Beckers produkter.
Ett riktigt bra alternativ om man vill ha extra lyster och slippa alla lösningsmedel etc är färgen "Linus på väggen" av Allbäcks Linoljeprodukter. Målade med den i helgen och det blev ursnyggt. Dom har blandat krita i färgen och det ger en suverän yta!
Kan bara svara för accent. Den tål att skrubbas på om det skulle behövas. Den tar därför snarare kål på "verktygen" man använder för att hålla väggen ren.
Den är definitivt inte porös.
Den där linoljefärgen låter intressant. men blir det verkligen en tålig yta. Låter ju inte så när krita är inblandad...
Den är definitivt inte porös.
Den där linoljefärgen låter intressant. men blir det verkligen en tålig yta. Låter ju inte så när krita är inblandad...
Tja, det tar ett par veckor innan den riktigt sätter sig och då bör man vara försiktig med att torka på den etc. Kanske inte att rekommendera i kök där man måste tvätta ofta och mycket. Jag har den i vardagsrummet där slitaget inte är så stort.
hej
jag vill bara tilllägga att enda sättet vi kunde få bort denna färg på var att riva ner underlaget(alltså fem lager tapet). Den är nog inte så bra att måla direkt på en gipsskiva? Kanske skulle det gå att slipa bort den? Om man har ett tillräckligt grovt sandpapper.
Fiddeli
jag vill bara tilllägga att enda sättet vi kunde få bort denna färg på var att riva ner underlaget(alltså fem lager tapet). Den är nog inte så bra att måla direkt på en gipsskiva? Kanske skulle det gå att slipa bort den? Om man har ett tillräckligt grovt sandpapper.
Fiddeli
Klicka här för att svara