Någon som har tips (gärna bilder) på hus med Alu-zink-tak och träfasad?

Letar efter ngn lämplig kulör...

Vi har kört med cederträ och puts i kulören s-1502-y.

Vi ska köra med en lätt bruten vit färg, med grafitgråa takpannor samt alu/zink på plåtdetaljer.

Har haft lite funderingar att använda Ceder- eller Lärkträ som fasad på utbyggnaden vår. Panelen ska upp inom ett par veckor så vi måste bestämma oss snart.

Husets huvudkropp i ngn bruten vit kulör + utbyggnaden i Ceder och aluzinken på tak och rännor. Ljusgrå foder?

Vad har Ceder för fördelar jmf med Lärkträ? Visst är den lite mer åt det röda hållet, eller minns jag fel? Pris?

/N

Byggahus-nisse skrev:
Har haft lite funderingar att använda Ceder- eller Lärkträ som fasad på utbyggnaden vår. Panelen ska upp inom ett par veckor så vi måste bestämma oss snart.

Husets huvudkropp i ngn bruten vit kulör + utbyggnaden i Ceder och aluzinken på tak och rännor. Ljusgrå foder?

Vad har Ceder för fördelar jmf med Lärkträ? Visst är den lite mer åt det röda hållet, eller minns jag fel? Pris?

/N
Framförallt tycker jag att ceder är snyggare! Fördelen ska vara att ceder är betändigare mot väder och vind. Färgen beror på om du oljar in cedern eller inte. Oljar du inte in den kommer träet att bli grått med tiden. Oljar du in det så skiftar färgen helt underbart. Vissa delar är ljusa och andra mörka åt det röda hållet. Vi betalde ca 400 kr/m2 inkl olja, spik och frakt.

Har du några bilder på ert hus som du kan visa här eller maila?

mvh

N

Har kollat priser på några ställen idag, Ceder är ganska precis dubbelt så dyrt som Lärkträ... (ca 400 resp 200kr/m2, brutto inkl moms oprutat).

Är det ngn som har tips på billiga leverantörer av Lärk eller Ceder. Köp utomlands? Ceder är tydligen vanligt i danmark och lärken i tyskland enl vår arkitekt...

Jag börjar gilla Cedern mer och mer, men det blir nog lärkträ ändå. Vi eftersträvar en lite mörkare, brunare nyans så Ceder hade nog varit perfekt.

Tyvärr måste vi hålla hårt i plånboken, då alla kostnader vill till att skena iväg.

Någon som har egna bilder på gamla Lärk-fasader, skulle vilja se hur de ser ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.