3 927 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Arrgh!, färgen är flammig.
Efter att ha dragit ihop ett gäng kompisar för att måla huset i söndags, upptäcker jag idag att färgen är flammig på sina ställen.
Vädret var väl inte det allra bästa, kan det vara fuktrelaterat?
Vad skall jag göra, måla om, låta det vara och se vad som händer eller slipa ner och måla om (hemska tanke)
Detta var andra strykningen vi gjorde, och jag trodde att nu är huset klart, men jag bedrog mig.
Färgen jag målat med är röd Tinova VX.
MVH
Kalle M
Vädret var väl inte det allra bästa, kan det vara fuktrelaterat?
Vad skall jag göra, måla om, låta det vara och se vad som händer eller slipa ner och måla om (hemska tanke)
Detta var andra strykningen vi gjorde, och jag trodde att nu är huset klart, men jag bedrog mig.
Färgen jag målat med är röd Tinova VX.
MVH
Kalle M
Du skulle ha målat med Alcro Bestå 
Du behöver väl inte skrapa bort befintlig färg, det blir väl på sin höjd att måla ytterligare 1gång till. Jag har hela tiden varit skeptiskt till Tinnova VX ..
Du skall absolut inte måla i fuktigt väder och inte i rent solsken, det kan ju ha varit så att ni alla lagt på olika tjocklek av färg .. någon har kanske varit väldigt sparsam på färgen.
Du behöver väl inte skrapa bort befintlig färg, det blir väl på sin höjd att måla ytterligare 1gång till. Jag har hela tiden varit skeptiskt till Tinnova VX ..
Du skall absolut inte måla i fuktigt väder och inte i rent solsken, det kan ju ha varit så att ni alla lagt på olika tjocklek av färg .. någon har kanske varit väldigt sparsam på färgen.
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Valet av färg är nog inte det viktigaste.
1. rör om i burken - även om den kommer från fackhandeln - innan du börjar måla.
2. Måla inte sent på kvällen när hösten är i antågande.
3. Måla inte i blöt väderlek.
4. Om du endast har en strykning, kan det vara täckförmågan du upplever som glansskilnad, tunnare på vissa ställe - måla då en gång till så blir det bra.
När man målar oljefärg i fuktigtväder eller på hösten, så torkar den långsammare. Då kan fukt på ytan vid torkningen ge upphov till glansskilnader. Detta är ett fysikaliskt fenomen, och det kan varken Alcro Nordsjö Caparol Flügger eller någon annan färgtillverkare ändra på.

1. rör om i burken - även om den kommer från fackhandeln - innan du börjar måla.
2. Måla inte sent på kvällen när hösten är i antågande.
3. Måla inte i blöt väderlek.
4. Om du endast har en strykning, kan det vara täckförmågan du upplever som glansskilnad, tunnare på vissa ställe - måla då en gång till så blir det bra.
När man målar oljefärg i fuktigtväder eller på hösten, så torkar den långsammare. Då kan fukt på ytan vid torkningen ge upphov till glansskilnader. Detta är ett fysikaliskt fenomen, och det kan varken Alcro Nordsjö Caparol Flügger eller någon annan färgtillverkare ändra på.
Hehehe det där var rent bullshit GöranGöran skrev:
den som sa det... :M@ZE skrev:
Tinova VX sugs in i träet bäst av alla färger enl vetenskapliga undersökningar.
Jag är nöjd-du är nöjd-VAD BRA!!
Förresten så blir det nog TORO bevattning, om jag hinner innan TORO snöslungan ska fram...
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Äsch .. det där är bara bullshit
Varför skulle Tinnova VX färgen suga bäst in i träet ? .. om det nu skulle göra det så innebär det att det får mindre täckfärg när du bara målar 2ggr mot alla andra fabrikatörer där du målar grund-täck-täck. Nja .. Tinnova VX är latmaskarnas färg .. och det är det Nordsjö säljer på 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden