Efter att ha dragit ihop ett gäng kompisar för att måla huset i söndags, upptäcker jag idag att färgen är flammig på sina ställen.
Vädret var väl inte det allra bästa, kan det vara fuktrelaterat?

Vad skall jag göra, måla om, låta det vara och se vad som händer eller slipa ner och måla om (hemska tanke)

Detta var andra strykningen vi gjorde, och jag trodde att nu är huset klart, men jag bedrog mig.

Färgen jag målat med är röd Tinova VX.

MVH

Kalle M

Du skulle ha målat med Alcro Bestå :)

Du behöver väl inte skrapa bort befintlig färg, det blir väl på sin höjd att måla ytterligare 1gång till. Jag har hela tiden varit skeptiskt till Tinnova VX ..

Du skall absolut inte måla i fuktigt väder och inte i rent solsken, det kan ju ha varit så att ni alla lagt på olika tjocklek av färg .. någon har kanske varit väldigt sparsam på färgen.

Du skulle ha målat med tinova VX med samma tjocklek på färglagren, måla en gång till, då har du ju ett bättre skydd än Alcro Bestå, dvs 50 % bättre eftersom 2 lager TX motsvarar 3 lagrer bestå... 8) 8)

Valet av färg är nog inte det viktigaste.

1. rör om i burken - även om den kommer från fackhandeln - innan du börjar måla.

2. Måla inte sent på kvällen när hösten är i antågande.

3. Måla inte i blöt väderlek.

4. Om du endast har en strykning, kan det vara täckförmågan du upplever som glansskilnad, tunnare på vissa ställe - måla då en gång till så blir det bra.

När man målar oljefärg i fuktigtväder eller på hösten, så torkar den långsammare. Då kan fukt på ytan vid torkningen ge upphov till glansskilnader. Detta är ett fysikaliskt fenomen, och det kan varken Alcro Nordsjö Caparol Flügger eller någon annan färgtillverkare ändra på.

:)

Göran skrev:
Du skulle ha målat med tinova VX med samma tjocklek på färglagren, måla en gång till, då har du ju ett bättre skydd än Alcro Bestå, dvs 50 % bättre eftersom 2 lager TX motsvarar 3 lagrer bestå... 8) 8)
Hehehe det där var rent bullshit Göran :) Då hade det blivit betydligt billigare att måla med Alcro grund och 2 täck då grundfärgen är hälften så dyr som täckfärgen. Det handlar inte om hur tjock färgen är på ytan .. utan att grundfärgen sugs in i träet, och sen 2 lager täck.

M@ZE skrev:
Hehehe det där var rent bullshit Göran :) Då hade det blivit betydligt billigare att måla med Alcro grund och 2 täck då grundfärgen är hälften så dyr som täckfärgen. Det handlar inte om hur tjock färgen är på ytan .. utan att grundfärgen sugs in i träet, och sen 2 lager täck.
den som sa det... ::)
Tinova VX sugs in i träet bäst av alla färger enl vetenskapliga undersökningar.
Jag är nöjd-du är nöjd-VAD BRA!! :D :D

Förresten så blir det nog TORO bevattning, om jag hinner innan TORO snöslungan ska fram...

Ja precis .. :) då är vi 2 nöjda rackare.

Va bra .. du har iaf inte valt fel bevattningssystem iaf :) Vilka köpte du av ?

Maze-det blir NOG toro-då tjackar jag av aquadesign, eller så ett golfbanesystem modell mindre som min kontakt ska kolla upp. 8)

I vilken vetenskapliga undersökning står det att Tinova VX suger in bäst i fasaden??

Äsch .. det där är bara bullshit :o Varför skulle Tinnova VX färgen suga bäst in i träet ? .. om det nu skulle göra det så innebär det att det får mindre täckfärg när du bara målar 2ggr mot alla andra fabrikatörer där du målar grund-täck-täck. Nja .. Tinnova VX är latmaskarnas färg .. och det är det Nordsjö säljer på :)

M@ZE skrev:
Varför skulle Tinnova VX färgen suga bäst in i träet ?
;) kanske innehåller mest vatten ;)
gaia

8) 8) :o
Ja mest vatten är det ju inte...men lat är jag gärna ::)
vi får väl se...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.