Vad gör jag för fel??

Jag försöker måla lister med beckers halvblanka vattenbaserade, men färgen bubblar sig som tusan, vilket gör att jag får dra massor med gånger med penseln och det blir randigt i stället...
Är det underlaget? Har tidigare målat med en matt färg (som ska vara lätt att torka av, typ k-rautas billigaste), det är den jag försöker måla över.

Ska prova att rugga upp ytan med sandpapper och hoppas att det hjälper... Har ni något annat tips?

// Kristina

det kan vara fel pensel.... :-/
svårt att gissa om den är för hård och gles eller för tätt och mjuk. Kanske någon proffs som kan ge råd?
gaia

Hmm, isf måste den nog vara för tät och mjuk, ska se om jag har någon annan pensel hemma att prova med.

Är så less på renovering just nu att såna här små detaljer blir skitjobbiga (skulle 'tiggre' läsa det här skulle han dock skratta högt, han vet hur lite det handlar om egentligen...).

är det en tidigare målad yta så bör den övermålas med häftgrund. alternativt slipas och målartvättas kan oxo funka.

Blä, vad jobbigt, varför kan man inte göra rätt från början? >:(

Tack så mycket för tipsen, får bita i det sura äpplet helt enkelt. Det finns trots allt värre saker att irritera sig på. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.