Färg, Måla & Tapetsera
MathiasS: Låt diskussionen om att snedkape eller inte fortsätta här: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1123487098;start=8#8 där vi redan pratat om detta ett tag.
poppgubben: jag känner till en bra grundfärg: http://caparol.se/main/produkter/06jarn_plat/grundfarg/unigrundprod.pdf Den kan fungera. :)
chris47: Svaret kan variera beroende på vilken färg du ska måla med, men generellt gäller följande: 1. Skrapa bort allt löst sittande färg. 2. Täta hål och sprickor med latexfog 3. Måla med impregneringsolja längst ner på båda sidor om du kommer åt (20 cm upp). Det skadar inte om ändträt dränks in rejält med ett riktigt impregneringsbad 4. Måla grundfärg på hela ytan 5. En eller två
ppalm: Nordsjö säger: Gamla limfärgsmålade ytor rek. Tvätt till fast underlag. Grunda med vattenspädbar alkyd-Emulsionsfärg alternativ Lacknaftaspädbar alkydfärg och sedan målning med vattenspädbar toppfärg.Ex.grunda med NS Binder alt . Häftgrund (lacknaftaspädbar ) och som toppfärg Bindoplast.
poppgubben: vit färg reflekterar energin i ljuset. Svart tar upp energin (vilket leder till att den blir varm). Om det påverkar värmeförbrukningen - vet jag ej..... :)
Linska: Utspätt tapetklister + plast funkade även på mina garderobsdörrar!
byggimpert: [citat] Men då har ju jag helt fel, alt. har stött på någon väldig 'lokal variation' ;), för det låter då både logiskt och självklart när du säger det, nämligen att man skulle blanda i mer gult i en 'ny' färg för att kunna bättringsmåla enbart vissa delar av en åldrad oljefärg :) Hursomhelst, Tack för en intressant historisk förklaring :) MVH//Christina.
Chief_Ryback: Det är sant att vanlig oljefärg klibbar längre tid än fönsterfärg, passa er för att använda vattenburen oljefärg för den klibbar i veckor.
Tava: Beckers Bas3..... Låter gammalt dessutom. De bytte system för mer än 6 år sedan iaf.
husmyran: Vi har målat alla våra rum direkt på gips. Det krävs ju en del arbete med spacklingen, men på de allra flesta ställen tycker jag att vi lyckats bra. På de ställen vi är mindre nöjda med är det bara att spackla på mera och sen måla igen. Jag hjälpte en kompis med att sätta väv i våras. Det kändes betydligt svårare. Vi gjorde en gigantisk miss och hade alldeles för lite lim. Så
mupejuppe: beror på jur tapeten sitter...kan behöva patentera den om den sitter dåligt.dra med handen över den så känner du om det finns luft bakom tapeten..sen e det bara att spackla och slipa och måla... //X
byggimpert: Vilken NCS-kod har den nyans du målat med?? Jag är inte så säker på att det är så alldeles enkelt, risken är att det sas. 'skär' sig mellan de olika valen, vilket kanske bara 'gör ont värre' ;), kan möjligen vara bättre att följa med i den nu existerande tonen. Men det är lite beroende på hur mörk och hur blå nyansen är. MVH//Christina. *EDIT* Hade svarat i inredningstråden,
byggimpert: Då skriver jag väl min vanliga standardkod på vitt hus, utan fint namn, S1002-Y ;) Även om du skriver så vit som möjligt (och Apex's förslag är förvisso vitare än mitt ;)), men med tanke på hur vitt, vitt blir utomhus så skulle jag säga, inte vitare än 1002-Y, om det ska vara på hela fasaden (alltså inte bara mindre detaljer typ knutar och foder mm) men men........... ;)
Lurvnos: En förklaring jag fått i färgaffären är, att visst kan man använda alkydfärg för utomhusbruk inomhus, men den luktar mer, även efter den torkat. Jag har målat trätak av pärlspont, blev rekommenderad schellack på kvistar och sedan två lager vit matt alkydgrundfärg som även funkar som matt täckfärg. Ser fint ut fortfarande efter 4 år.
pillan71: Det lät väldigt bra med med de ljusgråa färgerna, klinker mm. Klinkern lät jättesnygg, ska kolla upp det. Maken år väldigt glad i kork-o-plasten, och jag tycker den är ok. Ev. hade det varit snyggt att ha klinker i början av hallen och sedan ekparkett, och så samma klinker i grovköket. Vi kommer att byta ut alla dörrar, karmar och lister mot nya vita, eller kanske måla, få se.
byggimpert: Grundmåla med en oljebaserad grundfärg (samma oavsett om ni ska slutmåla med akrylat eller oljefärg), så kan ni välja vilken färgtyp ni ska ha på slutstrykningsfärgen sedan när det blir aktuellt. Detta gäller under förutsättning att ni inte ska måla med slamfärg förstås, då ska det ju inte grundamålas överhuvudtaget ;) MVH//Christina.
Ellax: Vi har Nordsjö Kultur V på vår fasad. Men vi har den svarta varianten. Den uppfattas som helt matt och väldigt "djup". Jättesnyggt tycker vi, i kombination med ockragula fönster (svarta fönsterfoder) och hängrännor etc i aluzink.
pillan71: Vi använde återställaren i köket ovanför överskåpen. Vi tapetserade direkt på, utan spackling. Vi hade redan rivit ner strukturtapeten på de andra väggarna, vilket var ett hiskeligt jobb. hade vi vetat om återställaren innan hade vi använt den i hela köket. Den är inte skön att jobba med men det blev snyggt.
pillan71: Har haft samma funderingar, Nickolina. Färgskalan på husets utsida är faktiskt väldigt snygg och genomtänkt, bruna fönster och gavlar, och rött (ej mörkt) tegel. Men skulle inte trivas med det inomhus. 1) Skulle vilja måla alla fönster vita, inuti, samt alla golv- och dörr lister och karmar vita., dvs allt som nu är svartbrunt. 2) Samt byta ut alla strukturtapeter (vardagsrum, hall,
byggimpert: Du får väl surfa runt och kika vilka exempelvarianter de olika tillverkarna har upplagda, men som jag minns det så fanns det mest att välja på hos Jotun (nu sökte jag ju aldrig soutteräng iof.) MVH//Christina.
payman: [citat] Det är ett rum i källaren så V-slip kanske blir bra där.
MatildaSofia: Nu är det gjort, tog två timmar att spackla (finspackel) mönstret fick torka över natten, kändes perfekt lördag morgon, tog 6 timmar att måla, 1 timme att bli helt nöjd o tillslut signera. Ska ordna en bild snart..för skryt eller inspiration välj själv... :)
payman: Jag ska sätta upp en mellanvägg med plåtreglar. Ska man sätta ytterreglarna nån cm in för att kunna trycka in isolering (ljuddämpning) mellan regel och befintlig vägg? Jag kommer ha skena mot golv och tak med matta under.
mupejuppe: har du taklister behöver du nte sätta remsan i takvinkeln//x