Jag har snickrat ihop en tvbänk av furu och mdf. Utsidan (furu) har jag betsat och insidan (furu och mdf) har jag målat med en mörkbrun oljefärg. Nu ska jag lacka hela skapelsen och funderar då på om jag kan ta min betslack och smeta på överallt, även på det målade? Är det inte att rekommendera, ska jag skaffa en annan typ av lack eller inte lacka oljemålade ytor alls?

Någon som kan sprida lite ljus?

Det betsade kan du lacka utan problem. Däremot kan det bli problem med oljefärgen. Kolla med din färghandlare innan du börjar. ;)

moriax skrev:
Jag har snickrat ihop en tvbänk av furu och mdf. Utsidan (furu) har jag betsat och insidan (furu och mdf) har jag målat med en mörkbrun oljefärg. Nu ska jag lacka hela skapelsen och funderar då på om jag kan ta min betslack och smeta på överallt, även på det målade? Är det inte att rekommendera, ska jag skaffa en annan typ av lack eller inte lacka oljemålade ytor alls?

Någon som kan sprida lite ljus?
Det finns väl ingen anledning att lacka den målade ytan? Målarfärgen ger det ytskydd som behövs. Välj en lack med samma glans som färgen (är färgen högblank så behöver du en oljelack eftersom de vattenbaserade inte finns i högblanka varianter).

Gör inte samma miss som vi bara om betset råkar vara vitt - då får man nämligen inte använda betslack...om man nu inte är förtjust i gult :-[

• Gilla
phyx
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.