5 319 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Tips på färg till vår glasveranda?
Har skrapat bort all grönturkos färg från vår glasveranda och skall grundmåla den innan helgen. Det vita runt fönstrena kommer vara kvar, taket kommer vara vanlig vit färg och golvet har vi redan gjort vid, men det vi funderar lite på är vilken färg vi skall ha istället för den gröna?
Tänkte inreda med lite olika vita nyanser. Vill alltså inte ha en färg som kommer få antingen möbler eller färgen att se smutsig ut. Är mest inne på någon beige ton, men det finns ett så himla stort utbud av färger att det är svårt att veta!
Mio Mandel har jag fått rekommenderat, men funderar på om den är för ljus - jag vill att det skall synas att väggarna inte är helt vita, att de bryter av snyggt mot det vita vid fönstrena.
Några tips? (Eller är det enda raka provburkar?)

Tänkte inreda med lite olika vita nyanser. Vill alltså inte ha en färg som kommer få antingen möbler eller färgen att se smutsig ut. Är mest inne på någon beige ton, men det finns ett så himla stort utbud av färger att det är svårt att veta!
Mio Mandel har jag fått rekommenderat, men funderar på om den är för ljus - jag vill att det skall synas att väggarna inte är helt vita, att de bryter av snyggt mot det vita vid fönstrena.
Några tips? (Eller är det enda raka provburkar?)

Produkter som diskuteras: "skrapat färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Nu behöver jag ännu mer hjälp! 
Har precis tvättat bort allt damm på glasverandan, och märkte då att fönstrena inte är vita, utan mer ljust, ljust grå. Det innebär att om jag kör på någon beige nyans kommer de skära sig..
Vad gör jag nu?? Har grått i hallen innanför, så jag vill gärna inte ha grått även på glasverandan - plus att jag vill ha en varmare känsla där. Hjälp?
Har precis tvättat bort allt damm på glasverandan, och märkte då att fönstrena inte är vita, utan mer ljust, ljust grå. Det innebär att om jag kör på någon beige nyans kommer de skära sig..
Om väljer en beige med mer färg i så bör det inte krocka med den grå.
det medför ju dock att utrymmet känns något mindre men det lyfter samtidigt fram fönster foder/ golvsocklar mm...... s2010-y30r/s3010-y30r är 2 kulörer jag kan rekomendera. Tänk på att om du går åt det rödare hållet y40r/y50r så blir det ofta grisrosa på en stor yta....
jag jobbar med färg i mitt yrke och tar alltid en provburk(ibland flera)
att jobba mot ljusgråa kulörer kan vara knepigt, dom färgas lätt av saker runt omkring och i vissa fall upplevs dom bara vita....
Hoppas jag kunde vara till någon hjälp..
det medför ju dock att utrymmet känns något mindre men det lyfter samtidigt fram fönster foder/ golvsocklar mm...... s2010-y30r/s3010-y30r är 2 kulörer jag kan rekomendera. Tänk på att om du går åt det rödare hållet y40r/y50r så blir det ofta grisrosa på en stor yta....
jag jobbar med färg i mitt yrke och tar alltid en provburk(ibland flera)
att jobba mot ljusgråa kulörer kan vara knepigt, dom färgas lätt av saker runt omkring och i vissa fall upplevs dom bara vita....
Hoppas jag kunde vara till någon hjälp..
Hej på dig!
S2010-Y30R och S3010-Y30R fina... helt klart!
Men en "sand" ton som jag fallit helt pladask för är S1505-Y30R. (Byggimperts tips)
Så jäkla läcker!.. och jag tror inte att den eller dom andra skär sig mot det gråa som du har.
Men.. när man fixar till en grej så att det blir nytt och fräsht så lyfter man alltid fram det som inte är det... alltså 'skär' det sig nog ändå!?
Nu är det iof rätt svårt att se på bilden men det kanske räcker om du tvättar det du har.
I 'värsta' fall så får du ryka loss en bräda så att färgaffären kan bryta till en färg som stämmer bra.
Och där går det att styra lite lite så att man får en grå som passar bra till det andra du väljer. (S1002-Y?)
Och så kommer du nog undan med en strykning! Och det är ju bra!
För vem vill måla i onödan?
/ Fredrik
S2010-Y30R och S3010-Y30R fina... helt klart!
Men en "sand" ton som jag fallit helt pladask för är S1505-Y30R. (Byggimperts tips)
Så jäkla läcker!.. och jag tror inte att den eller dom andra skär sig mot det gråa som du har.
Men.. när man fixar till en grej så att det blir nytt och fräsht så lyfter man alltid fram det som inte är det... alltså 'skär' det sig nog ändå!?
Nu är det iof rätt svårt att se på bilden men det kanske räcker om du tvättar det du har.
I 'värsta' fall så får du ryka loss en bräda så att färgaffären kan bryta till en färg som stämmer bra.
Och där går det att styra lite lite så att man får en grå som passar bra till det andra du väljer. (S1002-Y?)
Och så kommer du nog undan med en strykning! Och det är ju bra!
För vem vill måla i onödan?
/ Fredrik
Tack för tipsen! Fixar färgprover på dessa! 
Efter att ha köpt diverse provburkar blev det Mio mandel till slut.
Tänkte INTE ge oss på fönstrena nu, men så här blev det i alla fall!
Före:

Efter:

Och med julpynt:

Tänkte INTE ge oss på fönstrena nu, men så här blev det i alla fall!
Före:

Efter:

Och med julpynt:

Blev jättefint Henriettae... och vilken härlig, lågmäld julstämmning 
mvh/christina.
mvh/christina.
Mycket lyckat! Där skulle jag vilja sitta och mysa med glögg och stilla julsång ett bra tag. Inget "stör" eller dominerar.
Det är lustigt - den liggande panelen du har på väggen ser ut som nåt jag skulle kunna tänka mig att ha i mitt matrumstak tillsammans med de rejäla allmogelisterna jag inköpte idag. Och den tidigare färgen ni hade på väggarna ser ut som den milda, matta olivgröna nyansen som skulle stå bra till det vita snicket hemma hos mig.
Så det kan bli...
/P
Det är lustigt - den liggande panelen du har på väggen ser ut som nåt jag skulle kunna tänka mig att ha i mitt matrumstak tillsammans med de rejäla allmogelisterna jag inköpte idag. Och den tidigare färgen ni hade på väggarna ser ut som den milda, matta olivgröna nyansen som skulle stå bra till det vita snicket hemma hos mig.
Så det kan bli...
/P
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden