Vi vill ha mest vitt på väggarna och tänkte först att det kan ju inte vara så svårt, men det verkar ju knepigare än något annat. Vad jag har förstått är alla sk "vita" fabriksmålade fönster målade i 0502-y. Om vi vill ha en vitare färg på väggarna, typ 0500 kommer väl fönstren att se gula ut? Samma problem har vi med köksluckorna som har färgkod 0500. Takfärgen då? Vit takfätg som man ber om i färgaffären, vilken färgkod har den?
Hur har ni andra som har vita väggar tänkt?
Hur har ni andra som har vita väggar tänkt?
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Jag tror inte du skall välja NCS S0500-N på dina väggar och i ditt tak - det blir väldigt vitt 
Men att skåpsluckor och andra detaljer högblanka i S0500-N går utmärkt till vägg-, tak- och snickeri färgen S0502-Y.
"Helvitt" blir mycket lättare ofräscht / smutsigt
Den vita takfärgen du får i färgaffären är antagligen också S0502-Y, men fråga det skall de veta.
Annars gör det inte så mycket om takfärgen är "helvit" den tittar du inte på mer än i sovrummet och då är ju vanligen lampan släckt :-[
Men att skåpsluckor och andra detaljer högblanka i S0500-N går utmärkt till vägg-, tak- och snickeri färgen S0502-Y.
"Helvitt" blir mycket lättare ofräscht / smutsigt
Den vita takfärgen du får i färgaffären är antagligen också S0502-Y, men fråga det skall de veta.
Annars gör det inte så mycket om takfärgen är "helvit" den tittar du inte på mer än i sovrummet och då är ju vanligen lampan släckt :-[
Tjena!
Ja smaken är som baken där, jag personligen tycker inte att 0502-y och 0500-n går ihop överhuvudtaget 0502-y borde bannlysas USCH! Är nånting målat med 0502-y så fortsätt med det så blir det en behagligare övergång. Sen "vanlig" takfärg är oftast omkring 350...
Tack för mig
Ja smaken är som baken där, jag personligen tycker inte att 0502-y och 0500-n går ihop överhuvudtaget 0502-y borde bannlysas USCH! Är nånting målat med 0502-y så fortsätt med det så blir det en behagligare övergång. Sen "vanlig" takfärg är oftast omkring 350...
Tack för mig
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Nä jag fattar inte hur S0502-Y kan vara standard på nästan alla lister, dörrar och fönster. Pratade med en kille som kan det där med färg. Han menade att pga att färg åldras så målar man med denna pissgula färg för att slippa nyansskillnader efter hand. Men dom sk experterna här i den lokala färgaffären menar att efterfrågan på "riktigt" vit färg ständigt ökar (konstigt :
) så då rekommenderar man den sk hvita Lady färgen, vilket får följden att det blir väldiga nyansskillnader. Jag tycker att S0502-Y borde förbjudas eller användas där den hör hemma, på utedass.
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Håller med om att SO502-Y kan vara en läskig färg. Ett gott råd är att akta sig för vita färger med gul brytning om man vill att det ska se fräscht ut!
S 0502-y ligger i en gulton grå skala och är allså gultonad vit. Innehåller mera gult än 0502-y. Vill man ha en renare vit ton ska man isåfall välja den kallare tonen S 0500-N som ligger i den rengråa skalan. Eller så målar man väggar och lister med samma ton då ser man inte kontrasterna. Allt uppfattas vitt men inte kritvitt (0502-y) Tips!! 
Det verkar svårt att undvika den där 0502-y färgen. Fattar inte varför den är standard och inte den mer rena 0500-N som går att kombinera mkt lättare med allt annat! Att få alla fönster och snickerier målade i 0500-N istället kostar väl en stor slant.
Hur gör alla med kritvita väggar så? De kanske bor i gamla hus med fönster och snickerier målade för hand med "riktig" vit färg. Suck...
Hur gör alla med kritvita väggar så? De kanske bor i gamla hus med fönster och snickerier målade för hand med "riktig" vit färg. Suck...
Hejsan
Nu kommer jag kanske in lite sent. Jaja..
S0502-Y är mer el. mindre standard. Och i princip den vit man får när man vill ha 'vit'.
Gilla det eller inte? Men så är det.
Och den skara som vill ha S0502-Y är trots allt större än den skara som vill ha vitare vit.
Ökar däremot efterfrågan på vitare så kommer det nog så småningon finnas som alternativ.
Från lackeringsfabrikerna.
En sak som man ska vara mycket medveten om är att vit el. råvit är en fruktansvärt
avslöjande 'färg'.
Och tillsammans med S0502-Y som eg. inte är så värst gul så blir sistnämnd... gul.
Det som 'normalt' är en fin och behaglig vit blir här smutsig.. ja, nästan äcklig.
Men allting blir smutsigt i jämförelse med vad som under dessa omständigheter kan liknas vid en jungfru..
Jag lämnar det så.. för jag ser ingen som klar vinnare över den andra.
Ändock fullt medveten om att under vissa omständigheter är den ena att föredra framför den andra.
En annan sak som fick mig att höja på ögonbryen..
S0502-Y och 0502-Y är samma.. Eller borde åtminstonde vara...
5% svärta 2% kulörtäthet liggandes spikrakt i Y:skalan som säkert är bekant, står för Yellow.
Och det blir alltså precis samma sak även utan S:et. (S=Second Edition)
Om du upplever en skillnad på dessa så är det förmodligen olika produkter, tillverkare eller glanser som spökar.
Skulle det vara så att du har jämfört brytrecept så kan det vara så att 0502-Y, som är ett Pre-95 NCS nummer helt enkelt låg fel. Det nya recpetet som nu finns för S0502-Y kan vara justerat.
Sen har dom helt enkelt inte brytt sig om att uppdatera ett så gammalt nummer som 0502-Y.
För hur man än vrider och vänder på det så ska S0502-Y och 0502-Y åtminstonde vara samma från samma tillverkare.
Däremot så är det mer el. mindre känt att S0502-Y hos färgleverantör X kan avvika ganska mycket från S0502-Y som du köper hos färgleverantör Y.
Färghandlare Y har i sin tur har en S0502-Y som avviker i från hans största konkurrent Z:as S0502-Y.
Sen har vi list tillverkare A som har en S0502-Y som inte alls är lik varken färgen från färghandlare X, Y el. Z.
Lägg därtill att färgen kan appliceras på olika sätt. Penselstrykas, rollas och sprutas.
Även detta gör sitt för att få färgen att upplevas som lite annorlunda.
S0502-Y är lite av en.. gyklare... Inget som är riktigt bestämt el. konstant.
Eller jo.. det finns ju referenser på färginsitutet..
Men det är ett mål som ingen färgtillverkare träffat. Ingen kanske kan träffa. Mitt i...
En missar till höger, en annan till vänster, en tredje ligger för lågt och den fjärde missar högt.
Det du får på burk när du beställer S0502-Y kan i eg. vara närmare 0502-G90Y.
0602-Y05R, 0602-Y10R, 0502-Y03R, 0503-Y20R el. 0502-G95Y.
Om man sen skulle kunna göra mer än en decimal i NCS angivelserna.
Alltså istället för 05 säga 05,25 för svärta, 02,37 för kulörtäthet och slutligen säga Y01,35R för tonen.
Det skulle alltså bli S05,25 02,37 - Y01,35R
Det skulle inte göra det till ett svårare mål att träffa.
Det jag vill försöka visa när jag bryter upp NCS i fler än en decimal är att det är svårt att träffa exakt S0502-Y.
För att man ska kunna bryta färgen och göra en säljbar så måste man kunna bryta den i mindre volymer. 0,5-1,0 liter. Speciellt när det handlar om snickerifärger.
Vilket kan göra det trassligt då man t.ex. sitter på ett system som kanske bara kan pytsa ur sig si och så mycket.
Alltså den minsta mängd brytpasta man tillsätter på 0,5 liter för att få S0502-Y kanske bara är en el. två droppar av det ena el. det andra.
Om man sen tar hänsyn till att dom få brytpastor man tillsätter i sig inte ligger mitt på
varken svart el. gult så blir det krångligt.
Oxidgult t.ex. ligger om man bara använder sig att denna på ca S3060-Y10R.
Brun umbra på ca S8010-Y60R. (Har jag för mig)
Sen finns det olika röda, gröna och blåa.
INGEN av dessa LIGGER PÅ KLOCKRENT på -B, -R, -Y, el -G.
Men sen finns det annat att tänka på.
Svart t.ex. blir blåaktigt i mindre mängder tillsammans med vitt.
Det är först när man har precis så mycket svart som man bara kan ha som det blir
svart.. och hamnar i -N skalan. Alltså Neutral.
Om man sen tar hänsyn till att S0502-Y är en väldigt ljus kulör där man bara kan tillsätta små små mängder av brytpasta så blir det snabbt enkelt att förstå att S0502-Y kanske inte går att få.
Och sen använder sig alla tillverkare av lite olika pigment i sina brytmaskiner.
När NCS 1950 togs fram så va det med hjälp av 26 olika pigment.
Jag vet inte att det ens finns någon tillverkare som har så många.
Ännu färre är dom som kan 'pytsa' i så små mängder att det blir EXAKT.
Vilket eg. diskar alla färgtillverkare att uppnå exakta NCS.
Men S0502-Y är inget ett unikum. Den märks ofta med tillägget.. Kulöravvikelse.
Och det finns fler kulörer som kan märkas med det.
Men S0502-Y är vanlig och därför uppmärksammas detta oftare.
Hmmm... men om alla tillverkare kunde precisera bättre hur deras S0502-Y ligger så skulle det i viss mån underlätta..
Hmm..
Fast eg. behövs och märks det inte någon större skillnad så länge man använder sig av samma leverantör.
/Fredrik
Nu kommer jag kanske in lite sent. Jaja..
S0502-Y är mer el. mindre standard. Och i princip den vit man får när man vill ha 'vit'.
Gilla det eller inte? Men så är det.
Och den skara som vill ha S0502-Y är trots allt större än den skara som vill ha vitare vit.
Ökar däremot efterfrågan på vitare så kommer det nog så småningon finnas som alternativ.
Från lackeringsfabrikerna.
En sak som man ska vara mycket medveten om är att vit el. råvit är en fruktansvärt
avslöjande 'färg'.
Och tillsammans med S0502-Y som eg. inte är så värst gul så blir sistnämnd... gul.
Det som 'normalt' är en fin och behaglig vit blir här smutsig.. ja, nästan äcklig.
Men allting blir smutsigt i jämförelse med vad som under dessa omständigheter kan liknas vid en jungfru..
Jag lämnar det så.. för jag ser ingen som klar vinnare över den andra.
Ändock fullt medveten om att under vissa omständigheter är den ena att föredra framför den andra.
En annan sak som fick mig att höja på ögonbryen..
S0502-Y och 0502-Y är samma.. Eller borde åtminstonde vara...
5% svärta 2% kulörtäthet liggandes spikrakt i Y:skalan som säkert är bekant, står för Yellow.
Och det blir alltså precis samma sak även utan S:et. (S=Second Edition)
Om du upplever en skillnad på dessa så är det förmodligen olika produkter, tillverkare eller glanser som spökar.
Skulle det vara så att du har jämfört brytrecept så kan det vara så att 0502-Y, som är ett Pre-95 NCS nummer helt enkelt låg fel. Det nya recpetet som nu finns för S0502-Y kan vara justerat.
Sen har dom helt enkelt inte brytt sig om att uppdatera ett så gammalt nummer som 0502-Y.
För hur man än vrider och vänder på det så ska S0502-Y och 0502-Y åtminstonde vara samma från samma tillverkare.
Däremot så är det mer el. mindre känt att S0502-Y hos färgleverantör X kan avvika ganska mycket från S0502-Y som du köper hos färgleverantör Y.
Färghandlare Y har i sin tur har en S0502-Y som avviker i från hans största konkurrent Z:as S0502-Y.
Sen har vi list tillverkare A som har en S0502-Y som inte alls är lik varken färgen från färghandlare X, Y el. Z.
Lägg därtill att färgen kan appliceras på olika sätt. Penselstrykas, rollas och sprutas.
Även detta gör sitt för att få färgen att upplevas som lite annorlunda.
S0502-Y är lite av en.. gyklare... Inget som är riktigt bestämt el. konstant.
Eller jo.. det finns ju referenser på färginsitutet..
Men det är ett mål som ingen färgtillverkare träffat. Ingen kanske kan träffa. Mitt i...
En missar till höger, en annan till vänster, en tredje ligger för lågt och den fjärde missar högt.
Det du får på burk när du beställer S0502-Y kan i eg. vara närmare 0502-G90Y.
0602-Y05R, 0602-Y10R, 0502-Y03R, 0503-Y20R el. 0502-G95Y.
Om man sen skulle kunna göra mer än en decimal i NCS angivelserna.
Alltså istället för 05 säga 05,25 för svärta, 02,37 för kulörtäthet och slutligen säga Y01,35R för tonen.
Det skulle alltså bli S05,25 02,37 - Y01,35R
Det skulle inte göra det till ett svårare mål att träffa.
Det jag vill försöka visa när jag bryter upp NCS i fler än en decimal är att det är svårt att träffa exakt S0502-Y.
För att man ska kunna bryta färgen och göra en säljbar så måste man kunna bryta den i mindre volymer. 0,5-1,0 liter. Speciellt när det handlar om snickerifärger.
Vilket kan göra det trassligt då man t.ex. sitter på ett system som kanske bara kan pytsa ur sig si och så mycket.
Alltså den minsta mängd brytpasta man tillsätter på 0,5 liter för att få S0502-Y kanske bara är en el. två droppar av det ena el. det andra.
Om man sen tar hänsyn till att dom få brytpastor man tillsätter i sig inte ligger mitt på
varken svart el. gult så blir det krångligt.
Oxidgult t.ex. ligger om man bara använder sig att denna på ca S3060-Y10R.
Brun umbra på ca S8010-Y60R. (Har jag för mig)
Sen finns det olika röda, gröna och blåa.
INGEN av dessa LIGGER PÅ KLOCKRENT på -B, -R, -Y, el -G.
Men sen finns det annat att tänka på.
Svart t.ex. blir blåaktigt i mindre mängder tillsammans med vitt.
Det är först när man har precis så mycket svart som man bara kan ha som det blir
svart.. och hamnar i -N skalan. Alltså Neutral.
Om man sen tar hänsyn till att S0502-Y är en väldigt ljus kulör där man bara kan tillsätta små små mängder av brytpasta så blir det snabbt enkelt att förstå att S0502-Y kanske inte går att få.
Och sen använder sig alla tillverkare av lite olika pigment i sina brytmaskiner.
När NCS 1950 togs fram så va det med hjälp av 26 olika pigment.
Jag vet inte att det ens finns någon tillverkare som har så många.
Ännu färre är dom som kan 'pytsa' i så små mängder att det blir EXAKT.
Vilket eg. diskar alla färgtillverkare att uppnå exakta NCS.
Men S0502-Y är inget ett unikum. Den märks ofta med tillägget.. Kulöravvikelse.
Och det finns fler kulörer som kan märkas med det.
Men S0502-Y är vanlig och därför uppmärksammas detta oftare.
Hmmm... men om alla tillverkare kunde precisera bättre hur deras S0502-Y ligger så skulle det i viss mån underlätta..
Hmm..
Fast eg. behövs och märks det inte någon större skillnad så länge man använder sig av samma leverantör.
/Fredrik
Hej!
Om ni letar efter en vit som inte är så gul så kanske denna brytning kan vara något för snickerier mm. Jag kör uteslutande ALCRO MILL Halvblank med en brytbas A. Receptet äro följande: YO 1.50 SS 4.50. Vilket gör färgen mindre gul och an aningen mörkare (gråaktig, dock mycket svag)
Till alla taken har jag använt mig av ALCRO Milltex 7 vägg/tak VIT. Till paneltaken rollar du 3-5 "brädor" och efterstryker med en bred pensel på skaft.
Lycka till Målar-Magnus
Om ni letar efter en vit som inte är så gul så kanske denna brytning kan vara något för snickerier mm. Jag kör uteslutande ALCRO MILL Halvblank med en brytbas A. Receptet äro följande: YO 1.50 SS 4.50. Vilket gör färgen mindre gul och an aningen mörkare (gråaktig, dock mycket svag)
Till alla taken har jag använt mig av ALCRO Milltex 7 vägg/tak VIT. Till paneltaken rollar du 3-5 "brädor" och efterstryker med en bred pensel på skaft.
Lycka till Målar-Magnus
HejLagavulin skrev:
Den är säkert jättefin!
Men för vilken kvantitet gäller receptet?
/Fredrik