11 338 läst ·
22 svar
11k läst
22 svar
Barntapet, färg eller fondvägg???
Ja, detta är ju en väldigt komplex fråga... Våra femåringar vet precis vad som förväntas av dem, vad de ska tycka om och vad de ska leka med för att omgivningen ska le uppmuntrande. När man redan som nyfödd får ett rosa rum med blommor, rosa kläder, endast dockor att leka med, får omgivningens gillande när man leker med "rätt" saker, ser reklam, ser TV och tidningar, ser kompisar mm, ja då är det inte så svårt att förstå att man tycker om vissa saker... Detta finns det många studier som visar.banana skrev:Att Flickor och pojkar gillar olika saker är ju ingen nyhet.
Över lag så gillar boys piratskepp mer än skrollandockan.
Över lag så gillar girl´s "t.ex" dockor mer än bilar.
Det kan inte ett rum avgöra!
Dock så har många försök gjorts på dagis om att "lära" barn att leka med samma saker, och det funkar ju.
Men sedan urminnes tider så är väl ändå könsrollerna rätt så bestämda! :-?
Nu kan kan ju alla komma med exempel som att "min dotter har minsann fått möjlighet att leka med bilar, men hon föredrar dockor!" Men sedan finns det faktiskt de som kan kontra med att säga att "min dotter leker helst med tågbanan, inte dockor", TROTS allt det jag beskrev ovan och detta bevisar ju ändå att barn är olika, men det beror på att de är olika individer med olika karaktärer!
Det finns självklart biologiska och fysiska skillnader på män och kvinnor, som kanske gör att lite större barn leker på olika sätt, men det betyder ju inte att man behöver/ska begränsa barnens utbud på leksaker och färger! Hoppas att jag lyckats förklara hur jag menar...
MEN om pojken är 8 månader så tycker jag att mamman och pappan kan daska upp de färger som de gillar. Man kanske inte behöver komplicera det så otroligt. :
. Vår son tycker om rött och svart och vår dotter tycker om rosa och blått. Det är mammas ungar det, Gud vad deras smak underlättar för oss när vi hamnar i såna här diskussioner. Eller vänta nu hur var det? Jo just, alla färger är från början könsneutrala det är vi som har klassificerat dem. Det är bara snittet på kläder som inte är könsneutralt men så skulle det vara eller?
Först vill jag bara säga:
HEJA LBG!!!!!
Vi ska snart börja med barnens rum (kille & tjej på nästan 8 månader) och deras rum kommer att ha en målad fondvägg i troligtvis gult och 3 vita väggar varav kommer att vara delvis tapetserad. Tapeten är en äkta 60-tals tapet i härliga färger med växter och djur i mönstret.
Jag tycker personligen om att ha ljusa och neutrala färger (läs vita) på väggarna i barnrum, gärna med en fonvägg. I barnrum finns det ju alltid tusen lesaker och grejer i diverse färger som lyser upp. Dessutom vill jag att barnens superfina Babar-affischer ska synas tydligt, inte försvinna i ett hav av färger och mönster.
HEJA LBG!!!!!
Vi ska snart börja med barnens rum (kille & tjej på nästan 8 månader) och deras rum kommer att ha en målad fondvägg i troligtvis gult och 3 vita väggar varav kommer att vara delvis tapetserad. Tapeten är en äkta 60-tals tapet i härliga färger med växter och djur i mönstret.
Jag tycker personligen om att ha ljusa och neutrala färger (läs vita) på väggarna i barnrum, gärna med en fonvägg. I barnrum finns det ju alltid tusen lesaker och grejer i diverse färger som lyser upp. Dessutom vill jag att barnens superfina Babar-affischer ska synas tydligt, inte försvinna i ett hav av färger och mönster.
Hejsan
IBG, gillar också dina åsikter.....
Vi har två döttrar som ska få varsitt sovrum. Ljusblått och rosa är bannlysta färger....
Äldsta dottern ska få gråa väggar, vita möbler, och svart och lite cerise färg som accentfärger ( har en tavla som går i cerise). Lillasyster får ett rum i beige, vita och röda färger...
Lekrummet ska ha röda väggar, svart dagbädd, vita trämöbler och piratattiraljer....
De har också en cool röd motorcykel som ska in där...
Deras intressen ( de är 3 respektive 10 månader) BYGGA Duplo....sen har de också bilar, dockor och böcker....
Intressant tråd detta.....
Nora
IBG, gillar också dina åsikter.....
Vi har två döttrar som ska få varsitt sovrum. Ljusblått och rosa är bannlysta färger....
Äldsta dottern ska få gråa väggar, vita möbler, och svart och lite cerise färg som accentfärger ( har en tavla som går i cerise). Lillasyster får ett rum i beige, vita och röda färger...
Lekrummet ska ha röda väggar, svart dagbädd, vita trämöbler och piratattiraljer....
De har också en cool röd motorcykel som ska in där...
Deras intressen ( de är 3 respektive 10 månader) BYGGA Duplo....sen har de också bilar, dockor och böcker....
Intressant tråd detta.....
Nora
Bilden visar den äkta 60-tals tapeten som ska sitta på endel av rummets ena långvägg. Jag köpte den på ett ställe på nätet:
www.interior1900.com
Superbra, snabb service, schysst kille som driver stället, rekommenderas!
Babar-affischerna finns på flera ställen. Här kan man se de flesta motiven:
http://www.allposters.com/gallery.a...D=s15100x017-College&KEYWORD=Babar+poster
www.interior1900.com
Superbra, snabb service, schysst kille som driver stället, rekommenderas!
Babar-affischerna finns på flera ställen. Här kan man se de flesta motiven:
http://www.allposters.com/gallery.a...D=s15100x017-College&KEYWORD=Babar+poster
Klicka här för att svara