5 953 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Mästarfinnish på vattenbaserat?
Jag har målat nya dörrfoder med vattenbaserad snickerifärg (Nordsjö Snickerifärg V halvblank). Tidigare har jag alltid målat med Beckers Mästarfinnish 40 och alltid fått en kanonfin yta. Min fru klagar dock på lukten och tyckte att det är bättre med vattenbaserat. Det tycker hon inte längre!
Resultatet med vattenbaserad snickerifärg är helt kass. Färgen torkar i samma stund man målar den och penseln hugger liksom. Resultatet är fullt synliga penselspår.
Jag har använt en ny fin lackpensel.
Min fråga, kan man slipa ner ytan lite och gå på med den alkydbaserade Mästarfinnishen istället? I så fall hur länge bör man vänta innan man gör det? Målade igår.
Resultatet med vattenbaserad snickerifärg är helt kass. Färgen torkar i samma stund man målar den och penseln hugger liksom. Resultatet är fullt synliga penselspår.
Jag har använt en ny fin lackpensel.
Min fråga, kan man slipa ner ytan lite och gå på med den alkydbaserade Mästarfinnishen istället? I så fall hur länge bör man vänta innan man gör det? Målade igår.
Ja vattenbaserat kan vara ett elände! Tips: Slipa det du målat nu, stäng igen dörren in till rummet, stäng av värmen, upp med alla fönster tills du har ca. 10 grader i rummet. Sedan målar du en gång till med den vattenbaserade. Borde då gå att få så pass lång torktid att färgen hinner flyta ihop. Så gjorde vi när vi målade möbler...numera gillar jag olja 
Felet många gör när man målar med vattenbaserat är att man använder för lite färg. Mycket färg i penseln och jobba snabbt så kan du få en kanonfinish även med vattenbaserad lackfärg.
Det säkraste sättet är att måla innan lister, foder, dörrar o s v sätts upp - annars är det lätt att man får rinningar. Jag har bl a målat stora platsmonterde bokhyllor med denna teknik och dom ser i princip fabriksmålade ut. Olika färger beter sig nog på olika sätt, och själv tycker jag att Servalack Aqua fungerar bättre än Snickerifinishen.
Det säkraste sättet är att måla innan lister, foder, dörrar o s v sätts upp - annars är det lätt att man får rinningar. Jag har bl a målat stora platsmonterde bokhyllor med denna teknik och dom ser i princip fabriksmålade ut. Olika färger beter sig nog på olika sätt, och själv tycker jag att Servalack Aqua fungerar bättre än Snickerifinishen.
Inte måla alkyd på vattenburet? Men om det är en vattenburen alkydemulsion?Nillaaaaa skrev:Svaret på det du egentligen frågar är Nej. Du kan måla vattenburet ovanpå en alkyd, men INTE tvärtom.
Mycket i just det här fallet beror också på att du valt fel varumärke för precis det du ska göra nu. Mästarfinish är Beckers, och både Alcro och Beckers är överlägsna alla andra varumärken när det gäller snickerifärg. Vare sig det gäller vattenburen eller alkydburen färg. Men precis som det skrivs så måste du måla flödigt och hålla dig till ett svalt rum för bästa effekt. Och inte pilla så mkt som många har en tendens att göra. Är det flödigt målat så flyter det ut fint.
Mycket kan också ha att göra med vilken pensel du valt. De flesta väljer en naturborstpensel för de anser att den är av bättre kvalitet, men när det gäller vattenburen färg så ska du måla med en bra syntetborst. Penseln är A och O.
Går det då? Är det inte så att det inte har speciellt stor betydelse inomhus, va?
Jag är inte helt novis och jag har aldrig hört att man inte kan måla med alkydfärg på vattenburet.
Utomhus däremot så är det generellt lite andra rekommendationer.
MEN här är det långt ifrån så farligt som man kan tro. Att måla alkyd på akrylat.
Jag tänker inte gå in på det för långt här.
Men att bedöma målningsunderlaget enbart genom en beskrivning går inte.
Och i vissa fall med akrylater i botten har det blivit problem när man målat med alkyd.
Men då har det oftast varit underlag som inte varit lämpliga att måla med någonting alls.
Risken är lite överdriven... För om underlaget är BRA så innebär det sällan problem..
Visst begår man då en av alla färghandlares 'värsta' synd..
Men det handlar mer eller mindre om en helgardering från färghandlarnas sida då man
omöjligt kan göra en grundlig bedömning av alla underlag innan man säljer färg.
Fel varumärke? Visst har både V-Mill och Mästarfinish har en erkännt hög status bland målare.
Men att det skulle stå och väga mellan total katastrof och succé beroende på om man målar med Nordsjö el. Alcro tror jag inte riktigt att jag håller med om.
Får man inte till det skapligt med Nordsjö så lär man inte få det med någon annan färg heller.
Skillnaderna på snickerifärgerna.. som blivit mindre med åren.. är nu inte så stora som vissa fortfarande hävdar.
Visst stöter man på vissa som bestämt hävdar att..
"-Så är det bara, V-millen är bättre. Och jag har minsann gett andra märken en ärlig chans!"
Mhm.. Ok, men bättre än vad? Vad har du jämfört med?
Börjar man nysta lite så är det inte ovanligt att dom jämfört med 'fel' produkt.
Rätt för det man målat men inte rätt i jämförelse med V-Mill som produkt...
Mer säger jag inte.. ni kan nog själva lista ut att det då blivit fel någonstans...
När dom första vattenburna lackfärgerna kom så fick man det sällan snyggt med naturborst.
Färgerna har emellertid blivit bättre.
Och idag så är det 'fritt' att välja pensel. Ta den som känns bäst. Oavsett borst.
/Fredrik
Klicka här för att svara