4 552 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Helmatt, tålig lackfärg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Vad skall man måla med i en förråd med väggar av slätspånt om man vill ha samma stuk som vita limfärgsmålade ladugårdsväggar? Dvs en helmatt färg i ett tjockt grovt skikt. Det skall samtidigt vara slitstarkt och inte färga av sig nämnvärt med mekaniskt slitage.
Min tanke var att använda outspädd lacknaftabaserad snickerigrund, men är rädd för att den är för "öppen" och tar åt sig skit för lätt.
Några förslag?
Min tanke var att använda outspädd lacknaftabaserad snickerigrund, men är rädd för att den är för "öppen" och tar åt sig skit för lätt.
Några förslag?
Hej på dig Johan
Matt lackfärg.. hmm.. tja det är väll Alflex 5 som du funderar på!?
Men den tror jag blir väl känslig..
Allt helmatt blir nog för känsligt..
Jag skulle nog fundera på Flutex 7 eller Flutex 10 som färdigfärg istället.
Med fördel för Flutex 7 som är lite mattare och sägs vara lite 'tjockare' jämfört med 10:an.
/Fredrik
Med fördel för Flutex 7 som är lite mattare och sägs vara lite 'tjockare' jämfört med 10:an.
/Fredrik
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Alflex 5, det stämmer!Fredrik. skrev:Hej på dig Johan
/Fredrik
Jag har ju Flutex 5 att testa med, men jag är lite tveksam till latexfärg på väggarna eftersom att alltid klibbar fast i saker och ting.
Man kanske skulle mätta Alflexen med paraffinolja?
/materiens ovillkorliga beständighet
Hej!
Det finns visst en helmatt, avtorkningsbar väggfärg. I senaste numret av 'Gör så här' så testade dom den. Dom målade 2 gipsskivor (en med den matta färgen och en med vanlig väggfärg glans 5), geggade in händerna med olivolja och aska och tröck på skivorna, som sedan fick torka i 2 dygn. Sen tvättade de skivorna med ljummet diskvatten. Den gipsskiva som målats med den matta färgen blev helt ren.
Färgen heter Xmatt och kommer från Nordsjö-Sadolin.
Det finns visst en helmatt, avtorkningsbar väggfärg. I senaste numret av 'Gör så här' så testade dom den. Dom målade 2 gipsskivor (en med den matta färgen och en med vanlig väggfärg glans 5), geggade in händerna med olivolja och aska och tröck på skivorna, som sedan fick torka i 2 dygn. Sen tvättade de skivorna med ljummet diskvatten. Den gipsskiva som målats med den matta färgen blev helt ren.
Färgen heter Xmatt och kommer från Nordsjö-Sadolin.
Klicka här för att svara