Jag har just putsat min murstock med hydrauliskt kalkbruk. Jag putsade inte om hela utan bara där jag kunde knacka loss gammalt bruk. Detta har gjort att den har lite olika utseende på det nymurade ytorna och det gamla målade ytorna. Det nymurade är lite mer grovt i ytan. Nu funderar jag på vad vi skall måla den med. Då murstocken bara delvis har putsats om vill jag ha en tjock färg med sand eller dylikt i som döljer och sväljer skillnader mellan ytor med olika beskaffenhet. Jag funderader på att ta en matt linoljefårg och hälla i sand i den 1 3-4mm storlek. Fungerar det?

Värmen i murstocken är obefintlig på detta stället så det behöver man inte tänka på vad gäller val av färg.

Det finns en speciell färg att köpa med sant i just för detta ändamål, minns dock inte namnet. Nordsjö har en bla.
Annars skulle jag rekommendera Silikatfärg.

Lycka till! :)

Du kan absolut blanda i sand...tänk bara på att röra om med jämna mellanrum så det inte sjunker till botten. Den sandfärg man kan köpa i färghandeln är extremt finkorning om man inte köper tillsatser och häller i (men då fungerar sand på samma sätt).

Jag förstår inte riktigt varför du skall använda linoljefärg dock?? Det är för mig en gåta. Är det inomhus eller utomhus? För min egen del skulle jag valt en vanlig väggakrylat om det är inomhus (och inte är kc-puts eller liknande).

Jag står inför samma problem när jag putsat på de sista lagningarna ikväll.
Kalkbruket är rätt grovt hur mkt. vatten man än slätar av med.

Jag tänkte testa med den silikat jag har köpt tidigare, och kanske slå i lite
sand för att likna de oputsade delarna på murstocken.

Det kan ju inte bli mer än fel :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.