Leito
Leito: Beror ju som sagt på vad du ska måla, men generellt 1) Målartvätta noga innan du slipar. 2) Rugga upp ytan med ett relativt fint sandpapper, typ 120. 3) Grunda med någon form av slipgrund 4) Spackla eventuella skador 5) Färdigstryk ett par gånger med färgen du tänker använda.
4 svar · 16,2k läst
O
Old_Nick: Jag hade inga planer på att köpa vare sig impregneringsolja eller färglös lasyr, så jag penslade bara på ett varv med den lasyr jag hade och skruvade sedan ihop allting. Jag kanske penslar på ett varv till när den hamnat på plats.
6 svar · 22,3k läst
Kesella
Kesella: Jag ifråga sätter det senaste inlägget....skarpt. Däremot har alkydfärg en viss effekt. Kvistlack skall dock användas enbart på rent trä.
6 svar · 3,6k läst
M
mabraham: Mina sättsteg var inte bärande, det kunde lätt konstateras eftersom dem var "rörliga". Dem satt med en skruv och en fräst fas. Skitjobbigt var det att spackla men nu är det gjort!
5 svar · 19,4k läst
Manberg
Manberg: HaHAH är det bara jag som tycker att det är grymt komiskt!? Jag skulle i alla fall inte våga använda skiten, köp nytt för fan, vad kostar det 250 spänn för 10 liter?
5 svar · 15,1k läst
wahlström
wahlström: jessica - skulle jättegärna se bilder, vore glad om du kan fixa det! Har knappt sett några bilder på målade golv så det vore kul att se hur det kan komma att bli...
8 svar · 7,9k läst
Manberg
Manberg: Har just gjort detta, och jag har några självklara tips! 1. Kolla att överkant av dörrarna är i samma höjd eftersom du mest troligt kommer att mäta in tapeten från toppen av dörren så att mönsterpassningen är ok 2. Håll reda på vad som är upp och ner samt vad som är vänster och höger och efter det så kollar du upp och ned igen. Jag lyckades faktiskt att inte göra något av
2 svar · 18,2k läst
Manberg
Manberg: Jag har ett bra tips; Skriv mindre på forum, krafsa mer med spackelspade och spruta med blomspruta! Nej men allvarligt, det är bara att göra det, tro mig, en bård är inget att bråka om och det du säger om att underarbetet ska vara bra utfört är sant, så det är inte helt omöjligt att det inte räcker bara med bården. Lycka till.
2 svar · 4,5k läst
A
AndersG: Jo, man kan kanske dra vissa slutsatser av Folksams färgtest. :)
18 svar · 8,1k läst
P
ppalm: lämna in den å få den pulverlackerad så håller det ;)
2 svar · 3,0k läst
H
henrik500: Hej! Jag är också inne på precis samma spår med vitlasyr på min trapp. Har du sett något lyckat exempel? PRecis som du är jag orolig för att det ska bli olika tjockt i hörnen t.ex. Hoppas att någon mer svarar som har provat. En bild vore underbart! /Henrik
2 svar · 6,0k läst
S
spliffan: jag använde mig av stapelfiber "sånt som man har på vissa sorter på isolering" jobbar på gullfiber så det blev gratis:) funkar exakt likabra som easycover
3 svar · 3,5k läst
A
amanda_g: Nordsjö har en färg som heter Ready V finns i glans 40 som är halvblank, Alcro har en som jag tror heter V-Mill den finns oxå i 40-glans. Kom ihåg att grunda före om det är trärena ytor, då molekylerna i färdigfärgen inte kan tränga in i träet på samma sätt som grundfärgen. Lycka till!
1 svar · 4,5k läst
P
Pius: Alsti18: Har du någon bild på ditt hus ? Färgsättningen låter jättefin !
13 svar · 8,1k läst
·
J
jennyn_: [citat] :-/ :P Jag förstår verkligen inte vad du menar....
6 svar · 2,6k läst
chris47
chris47: Jag rekommenderar Cuprinol ädellasyr. /CC
3 svar · 15,3k läst
T
Tava: [citat] Jag målade med en neutralt grå hemma en gång. Den upplevde jag som lite kall o svagt blågrå. Detta berodde på att jag körde med lågenergilampor och en blå lamphatt i det rummet. Man ska alltså inte bara välja det som ser bra ut hos färghandlaren utan ta med prover hem och kolla i ljuset hemma. Sen vill jag också uppmana alla att inte döpa olika kulörer i olika namn. Det
5 svar · 16,7k läst
pinebar
pinebar: Hej! Du kan väl använda vilken bild du vill bara den går att skriva ut med vettig upplösning. Använd t.ex Googles sökfunktion för bilder och skriv in något motiv. /pinebar
1 svar · 2,9k läst
P
ppalm: Jag har oxo frågor men först några tips till aRD. Istället för att använda strukturfärg (dyr) så kan man rolla med vit husfix (ganska löst blandat) med en lånhårig roller. efter det har torkat så drar du av ytan med handen (använd hansdskar) iom att det blir väldigt spetsig struktur. sedan kan du rolla med t.ex beckers snickerifinnish. Så nu till min fråga Jag har en öppen spis
2 svar · 4,6k läst
P
pillan71: Det borde gå med lite mer än vitt tycker jag. Vad är det för kulör (NCS-kod) på fönstrena? Kanske det går att ha en mörkare grå på en vägg. Sen tycker jag att det skulle kunna passa med en ljusgrön ton också. Min syster har terrakottaklinker i hall, kök, matrum och vardagsrum, men de har bara vitt på väggarna.
3 svar · 2,1k läst
Linska
Linska: Jag har haft en sån tur (med underarbeterna samtliga gånger) att det bara var att rakt upp och ner tapetsera ovanpå den tunna luddiga ytan som blev kvar efter spaltningen. Spacklade dock hål, men försiktigt eftersom den luddiga pappen korvar sig alldeles otroligt vid spackling. Vill ni inte ha kvar "underludden" är det bara att blöta ner den med vatten + ev lite tillsatt tapetklister för
5 svar · 2,4k läst
Anders_S
Anders_S: Jag tycker att ni ska prova Jotuns Benar olja finns som matt blank och UVR. Oljat som ser ut som lackat, Oslagbart
3 svar · 9,9k läst
Anders_S
Anders_S: Ingen ide att leta bland fototapeterna "Comar " har inte någon. Kolla någon tapetkarta från Walldecor i Göteborg (Tror jag sett nått där) Jag vet in4t om Reglands tapeter i Malmö finns längre kolla på nätet. Hittar Du nåt kan du väl skriva det!!!
2 svar · 3,5k läst
hajof70
hajof70: [citat] Vet inte om möjligtvis Maxits kalkfärg kan klassas såsom "ren" kalkfärg. Den bör ju inte vara alltför svår att få tag på. Om inte annat har du ju t ex http://www.malarkalk.se/
2 svar · 6,3k läst
E
Erik79: Blir väggen ojämn man använder vinkelslip? Man kanske måste putsa om väggen då? Fick ni bort allting? ///Erik
2 svar · 4,2k läst
T
Titan123: Vad ligger priset på för nya glasskivor, har för mig att de är ganska dyrt?Vi behöver glas för vägg som är ca 3,25 m lång och 40 cm hög.
9 svar · 6,0k läst
Kesella
Kesella: Måla vit och limma fast träskivor i önskat träslag (ek/björk...). Finns att köpa...är svindyrt men skall tydligen bli snyggt...;) Alternativt slipa ned kanten och spackla upp trappen snyggt. Måla sidostyckena i ex. vitt och själva trappstegen i annan kulör (tex. grått) - alternativt betsa mörkbruna/brunsvarta...alternativt slipa ned och måla hela trappen i samma kulör...eller slipa
1 svar · 2,7k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: [citat] Det är klart det måste vara supersnyggt hemma hos en målarmästare! Skam vore det väl annars... ;) Lätt på handen är jag nog men den förb.....e slipningen kommer jag aldrig att lära mig. Inte ens efter en intensivkurs hos dig tror jag. :-/ Men det finns helt säkert de icke-målare som kan detta bra. Skall bli kul att se hur det blir hos bybben, som helt klart är ambitiös och
9 svar · 25,4k läst
T
tjader: Hej För ca tre år sedan byggde vi vårt hus och vi har själva satt microlit i taket och målat. Vi har fortfarande inga sprickor i taket och vi är verkligen inga proffs... Det blir snyggt med släta tak. Lycka till! Mvh Maria
5 svar · 4,3k läst
Kesella
Kesella: Det finns inga exakta NCS-koder på deras inspirationskulörer (eller någon annan färgtillverkares specialkulörer). Vad de kan göra är att ta fram närmast möjliga NCS.
3 svar · 10,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.