Hej!

Jag ska måla om i stort sett alla (putsade)väggar och golv i källaren. Jag har sett att det finns speciell golvfärg till betonggolv, men vilken färg ska väggarna målas med? Den lokale färghandlaren rekommenderade vanlig vattenbaserad väggfärg. Bilr inte den färgen för tät för att använda i källaren med tanke på fukt osv?

Har precis målat om vår lilla betongkällare, som för övrigt är vääldigt fuktig. Vår Spektrum-handlare tyckte vi skulle använda sockelfärg. Om hon har rätt får vi väl se om nga år ;)

Jag rekommendera silikatfärg till då väggarna ska andas också ;)
Det är den absolut vanligast färgen man målar med på puts.

Lycka till! :)

Hej, jag sitter i samma sits som frågeställaren. Har fått ett pannrum över i källaren sedan vi bytte olja mot jordvärme. Rummet är naket och skall målas. Silikat är det som gäller förstår jag. Min fråga är, när det borrades i väggarna för alla rör in/ut så lossnade putsen? på sina ställen. Med vad skall man reparera dessa skador enklast och bäst?

Hälsning

Putsbruk, lagningsbruk eller om du har bråttom - husfix.

....eller Ardumur 828 (brinntid 45 min). ;)

Tackar för puts-tipsen.

Kesella, jag tittade in på Ardumur, var får man tag på det? Kan man förvänta sig att större bygghandlare har den produkten?

Tackar!

Ja, absolut! Bygghandel och de flesta seriösa färghandlare (som har både yrkesfolk och privatkunder). Det är nog det mest sålda lagningsspacklet till åtminstone målare vågar jag nog påstå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.