8 174 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Vår falu rödfärg blandar sig inte
Hej!
Ska måla om huset för första gången. Har aldrig använt falu rödfärg tidigare. Problemet är att hur mycket vi än rör i burken så blir det bara som vatten på ytan och sand i botten, Färgen blandar sig inte. Är det fel på vår färg eller ska det vara så?
Ska måla om huset för första gången. Har aldrig använt falu rödfärg tidigare. Problemet är att hur mycket vi än rör i burken så blir det bara som vatten på ytan och sand i botten, Färgen blandar sig inte. Är det fel på vår färg eller ska det vara så?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Har den varit utsatt för frost? Falu rödfärg klarar någon minusgrad. Inte mer. Kallare än så separerar den, vilket eran färg verkar ha gjort. Man kan tokblanda med en propeller, men fungerar inte det är det bara att kassera. Lämna in färgen på ÅV-centralen eftersom den innehåller bly och andra tungmetaller.
Rödfärg är så himla billigt så det är ingen större förlust för en enstaka burk.
Rödfärg är så himla billigt så det är ingen större förlust för en enstaka burk.
Det har knappast varit någon frost i sommar. Färgern är bara 1 månad gammal och vi har inte haft minusgrader i Uppsala ännu. Ska dock prova att tokblanda den igen.
Nu skall du inte försöka skrämma livet av faluröd-målare också!Johan Gunverth skrev:
DET FINNS INGEN BLY eller TUNGMETALLER i färgen!
Pigment består av Järnoxider + Järnsulfat.
Den ska så klart inte spolas i avloppet och ska avfall-hanteras som alla andra färgburkar men inte av dom "livshotande" orsaker du anger!
Din varning verkar oseriöst och utan minsta anknyttning till fakta , tycker jag ....
gaia
På Riksantikvariets sajt står följande
Citat " Äkta Falu Rödfärg får dock enbart innehålla pigment från Falu koppargruva vars rödmull innehåller en komplexa blandning av främst järn- och kiseloxider, samt restmängder av aluminiumsilikater, kalciumföreningar och svavelföreningar. Det innehåller även rester av bly, koppar och zinkföreningar. Pigmentets blyhalt har numera reducerats till mindre än 0,5%. " slut på citat.
http://www.raa.se/materialguiden/index.asp?page=mat_show&matid=47&chptid=42
Citat " Äkta Falu Rödfärg får dock enbart innehålla pigment från Falu koppargruva vars rödmull innehåller en komplexa blandning av främst järn- och kiseloxider, samt restmängder av aluminiumsilikater, kalciumföreningar och svavelföreningar. Det innehåller även rester av bly, koppar och zinkföreningar. Pigmentets blyhalt har numera reducerats till mindre än 0,5%. " slut på citat.
http://www.raa.se/materialguiden/index.asp?page=mat_show&matid=47&chptid=42
... och det ger ca 1g bly per 1 kg färdigblandat färg.siamthai skrev:
Nu kan man börja diskutera hur pass farligt det är att hantera/ måla med och hur mycket påverkas marken runt huset när färgen slits och smulas ner av tidens tand.
Det jag reagerade på var att man skulle få för sej att det var något mycket farligt man rörde vid när man målade sitt hus.
Skulle vara intressant att veta hur många hinkar falurödfärg innehåller samma mängd bly som en blyhagelkula ?
gaia
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Hos farsan där jag stod och målade all panel med Storas Rödfärg är allting dött...helt dött. Det var 3 år sedan. 
Förväxla inte verkan mellan bly och blyföreningar. Blyhagel gör igen större skada om den för ligga kvar i naturen. Precis som det fortfarande finns blyrör till dricksvatten nergrävda och fortfarande använda.
Tack för citatet. På burken från Stora står det samma sak och att är direkt olämpligt att barn leker mot färgen.
Förväxla inte verkan mellan bly och blyföreningar. Blyhagel gör igen större skada om den för ligga kvar i naturen. Precis som det fortfarande finns blyrör till dricksvatten nergrävda och fortfarande använda.
Tack för citatet. På burken från Stora står det samma sak och att är direkt olämpligt att barn leker mot färgen.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Faktafel från din sida, alltså. Oseriöst, tycker vissa.gaia skrev:Nu skall du inte försöka skrämma livet av faluröd-målare också!
DET FINNS INGEN BLY eller TUNGMETALLER i färgen!
Pigment består av Järnoxider + Järnsulfat.
Den ska så klart inte spolas i avloppet och ska avfall-hanteras som alla andra färgburkar men inte av dom "livshotande" orsaker du anger!
Din varning verkar oseriöst och utan minsta anknyttning till fakta , tycker jag ....
gaia
Jag tar tillbaka mitt felaktiga påståendet att det inte finns bly i falurödfärg.Johan Gunverth skrev:
Det FINNS 0,5% bly i faluröd pigment och slutningsvis innehåller färgen ca 1g bly per 1 kg färg.
Jag vet bara att man kan bli blyförgiftad genom att andas damm och ångor och/eller konsumera det i maten ( ren bly lika som all sorts föreningar). Sånt blir man knappast utsatt för när man håller i en pensel
Jag förväxlar inget - hagel får en skyddshinna av oxider och är inte marken surt så kan den ligga där länge och upplösas i långsamt i små koncentrationer. För resten är blyhagel snart bannlyst och ersäts med hagel av stål och Tungsten= Wolfram =en tung metall som idag betraktas som harmlös för skogsmiljö.
I faluröd finns metalloxider och sulfater som är ofarliga för miljön så länge dom sitter fast på väggytan. Lämnar dom väggen så är det frågan om koncentrationer dom skapar i marken blir lagom eller för höga :-/.
Organiska blyföreningar är mindre trevliga men det är en annan kapitel långt bort från faluröd pigmentet ....
Hoppas bara att erikosterberg fick sin faluröd uppblandat och bytte den inte mot annan färgsort
gaia
Precis så där beter sig Falu Rödfärg som utsatts för frost. Kanske dina burkar är gamla, så de frusit innan du köpte dem. Finns det något datum på burkarna? Hur som helst ska färgen inte vara så. Men häll inte ut den. Lämna tillbaka den till affären!
Tack piecepiece skrev:
om man nu skjuter stort så motsvarar 36g patron ca 36kg färg
Om man bara kunde måla lika snabbt som man kan skjuta ;D
gaia
Klicka här för att svara