A
AndersG: Instämmer. Jag kvistlackade två gånger och laserade tre. Inte har vi några blanka fläckar vi inte ;)
14 svar · 45,0k läst
P
pillan71: Hej! Jag gillar verkligen de röda och gröna färgerna i Soul-serien. Är det någon som har målat med dem? Pernilla
0 svar · 3,7k läst
K
KMH: Hej Här kommer en sida, visserligen från usa - men det går väl att beställa även därifrån. sök på "bears" så får du upp massor med bårder/tapet/annat. www.usawallpaper.com/designerwallpaper.html tyvärr är detta ingen länk (har glömt bort hur man gjorde).
3 svar · 3,9k läst
B
Beijar: Var nere på lokala Woodys och köpte efter rådgivning där Alcro Kraft Takfärg. Så nu får jag testa imorgon... och med lite tur kanske prova på söndag att spackla igen.. hurra ;)
5 svar · 2,6k läst
P
pillan71: Hej! Jo, jag tänker använda återställaren, det är bara det att den antagligen inte fäster på strukturtapeten om jag inte spaltar (tar bort det yttre skiktet) först. Jag gjorde det i köket ovanför köksluckorna och det var jättesvårt att få tapeten att fästa. Just spaltningen är det som gett mig alla utslag och klåda. 2/3 av allrummet är gjort nu, så jag ska ta Easycover på det,
2 svar · 7,4k läst
C
Carla: Ok tack så mycket jag ska prova med att fukta färgen får vi se vad det är för typ av färg
2 svar · 3,9k läst
T
tygrrress: Hmm, har fått pris på ca 30.000:- vilket då låter väldigt rimligt ändå. Då är det bara för spackling, av tak o väggar, i totalt 4 rum inkl. vardagsrum/kök. Vi kommer även lägga golven själva, och med dden tidsramen vi har så finns det ingen möjlighet att hinna med att spackla själva, speciellt som jag är gravid i 9:e månaden o inte kan hjälpa till så värst mycket ;) Tack
8 svar · 4,0k läst
chris47
chris47: Det bästa är nog ändå att inte använda ngt lösningsmedal som man gjorde förr. Man lät linoljan vandra in långt in i trät på egen hand och det fick ta sin tid. Terpentin har stark lukt och man bör nog inte använda det inomhus när det finns vattenbaserade alternativ ändå. Trots att det går att vädra så hjälper det som sagt inte alltid. /CC
10 svar · 11,0k läst
T
Terraformer: Jag tror personligen inte på ett vaxat golv i ett kök. Vaxet är så pass mjukt, även om det är ett hårdvax, att det lätt skrapas. Om du prompt ska pyssla med vax på golvet, så är mitt ödmjuka förslag en hårdvaxolja.
1 svar · 2,0k läst
L
Lerum: Tack för tipset! Hälsningar från Lerum P.s Har någon använt sig av handeln våtrumssystem och varit nöjd med detta?
2 svar · 3,9k läst
G
gaia: Vår snickare har spikat en liten ramp av spillplankor på en kvart :o. Den var solid och stabil och täckte 3 trappsteg. Det fanns en tvärrbit som bromsade att stegen glider av. Har tyvärr ingen ritning men platformen var guld värd och ligger kvar i huset som har andra ägare nu. Kanske någon annan vet hur den ska se ut? Lika bra att ha en sån platform liggande i huset för framtida
5 svar · 4,8k läst
Kesella
Kesella: Om du skall måla huset själv beror det ju på vilka produkter du skall använda. En kvalitetsprodukt ligger på ca 1500 kronor/10 liter (oavsett alkyd/akrylat osv) och färgåtgången får du ju räkna på ytan på huset...inte boytan.................. och den är mellan tummen och pekfingret 5-8m2/liter på ohyvlat virke och 8-10 m2/liter på hyvlat. Du behöver tre strykningar om du användet
1 svar · 1,4k läst
J
jerydh: Hej! Är detnågon som känner till en firma som kan sprutlackera köksluckor i Kalmarregionen? Har bara hittat en firma (bredvid Hagbloms färg) och de var RIKTIGT dyra plus att de inte kunde ta några jobb före jul. Tacksam för svar /Joel
0 svar · 1,2k läst
K
Kalle_71: Det var min med innan jag grundmålade den. Som kimtommy skrev: Spånskivan drar åt sig fukt, och "spånen" reser sig ut från ytan.
7 svar · 6,9k läst
Snigla
Snigla: Hejsan! Det beror ju helt på vad du söker för motiv! Insperation för "fondmotiv" finns överallt omkring oss. Jag själv är förtjust i seriefigurer (typ serietidnings stuket) men jag har inte kommit för mig att rita av nån själv än. Jag skulle ha ritat det på overheadpapper .. sedan projekterat det på väggen med en "overheadmaskin".. Rita något eget, leta i tidningar... kolla
1 svar · 4,4k läst
M
monikaw: [citat] Ett tips är att kolla på olika tapet och färgtillverkares hemsidor. De flesta brukar ha rum och olika miljöer som man själv både kan tapetsera och måla virituellt. En varning: Lätt att fastna framför dessa och sitta timme ut och timme in och testa olika alternativ  ;)
10 svar · 5,8k läst
M
monikaw: Beror på flera faktorer. Vad är det för sorts tapet? Ligger den kant i kant? En risk att sätta upp ny våd är väl att tapeten som sitter på väggen fått en annan nyans under de fyra åren som gått.
1 svar · 2,8k läst
Z
zingo: Nej, det är jag inte säker på. Hur kan man ta reda på det?
2 svar · 7,2k läst
J
johan77: Glasfiberväv är bra alternativ.
1 svar · 2,0k läst
P
pillan71: Jag har tittat på denna, men det är lite plottrigt och det kanske är svårt att få det bra. Men testa ska jag väl göra... http://www.nordsjo.se/paint2.asp?Cat=9&Avd=10&Type=2 Pernilla
7 svar · 3,2k läst
·
Langbein
Langbein: Oljade på under den varma söndagen tills det blev mörkt och nu är tempen neråt 0, man ska inte måla under +5 och det tar 5-8 timmar att torka, över +5 hela tiden? Kollade nu och förstastrykning verkar ha trängt in och andra på vissa ställen flyter ovanpå. Körde både roller och pensel i somras, då gick det åt mkt olja, nu kördes bara roller och det verkade gå åt mkt mindre olja,
0 svar · 1,0k läst
S
Skogsbananen: Sen får han som ska knacka ner kaklet svära, men det kanske inte spelar som roll om det ska sitta x antal år.
3 svar · 6,1k läst
Leito
Leito: [citat] Testa att lossa skruven längst ned på en av dem. Om du då kan dra den rakt ned så är den inte bärande. Vår trappa såg precis likadan ut och vår spalje var inte bärande. Det borde inte vara några problem. http://www.minhembio.com/Leito/69208/
1 svar · 16,3k läst
·
Snigla
Snigla: Hejsan! Stormönstrat är effektfullt och snyggt. Men att tapetsera ett helt rum kan nog vara för mycket. Man vill ju att miljön ska vara rofylld i ett rum där man befinner sig ofta och kanske har gäster ibland. Skulle rekomendera att du antingen hade en fondvägg med tapeten ifråga (då blir det som ett stort blickfång, en stor tavla).. eller att du delar upp det med någon slags enfärgad
7 svar · 3,7k läst
L
Lerum: Hello Mr Bjork! Forumet har en passa tips ang spackling och målning. Håller som bäst på att måla vårt nybyggda hus enligt konstens alla regler och hoppas förstås att det inte blir några sprickor. Så här har vi gjort: Spackla i gipsskarvar med Lätt fin spackel som är ett vitt lite klistrigt spackel. Dra av överskottet med spackelspateln. Använd pappremsor som trycks fast med en
0 svar · 2,2k läst
Snigla
Snigla: Hejsan! Jag skulle nog främst gå med antingen "bakgrundsfärgen" (dvs inte mönstrets färg) eller några nyanser ljusare. Vitt duger också alldles utmärkt. Man vill ändå att en fondvägg ska bryta av lite ..men ändå matcha :) Prova och tapetsera och måla lite på en spånskiva... den kan ju ju prova olika kombinationer på.. bara att ta bort och måla om! Då ser man iaf hur färgerna
13 svar · 1,6k läst
·
Snigla
Snigla: Hejsan! När vi tog ner våra gamla tapeter så använde vi blomspruta och bredspackel... Sprayade på vatten på tapetbitarna och lät det stå ett tag (med värme på i rummet).. sedan skrapade vi med bredspackeln... gick alldeles utmärkt. Tapeterna försvann ner i rask takt.. Låt det bara torka upp ordenligt innan ni sätter på nått annat.. (men SÅ mycket vatten ska ni ju inte spruta på
9 svar · 30,9k läst
P
pillan71: Jag ska måla om på ovanvåningen i allrummet och ena sovrummet. Det andra sovrummet har tapeter i Sandbergs Evelina (vitt, rosa, lila, rött, orange), badrummet går i turkost. Jag har tittat på Beckers färgprover och kommit fram till att 635 Karin eller 609 Barcelona skulle ta upp den röda färgen i tapeterna i barnrummet, och färgen 624 Traffic tar upp badrummets turkosa nyans. Nu vet jag
0 svar · 3,4k läst
P
pillan71: Easy-up fan här också! Enda problemet för mig var att eftersom man rollar väggen med klister först, så passade dottern på att sätta fast saker på väggen medan jag stod på en stol och satte upp tapeten vid taket... :D Pernilla
5 svar · 3,7k läst
P
pillan71: Vill ni ha samma färgskala i hela huset eller kör ni olika stilar i alla rum? Jag själv satsar nu på att köra en stil och har samlat ihop några färger jag gillar som ska ligga till grund för ommålning på ovanvåningen. Kanske har ni någon färg i huset som ni kan ha på er fondvägg? Eller så kan ni kolla på gardiner och ta upp en färg från gardinen. Min syster gjorde det, köpte
11 svar · 9,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.