Jag har nu slipat ner den lackade trappan till andra våningen. Funderar på att måla den med täckande färg. Trappan sattes dit på sjuttiotalet och var fabrikslackad.

Skulle helst vilja ha linoljefärg, och det ska ju inte vara något problem i sig.

Men den kommer att torka ganska långsamt. Hur ska man bära sig åt då man måste upp och ner dagligen? Hur gör man med katten?

Kan man påskynda torkningen utan att äventyra färgen?

Hur har ni gjort?

Hej!

Vi flyttar till hus i oktober, där det nu är en vanlig lackad trappa med spalje.
Den jag slipa upp hela, och sen måla vit, samt betsa trappstegen och räcket.
Så jag är lite intresserad av din fråga också.

Får jag fråga hur du slipade upp din trappa och hur lång tid det tog? Det ska ju damma så mycket säger alla, men att det ska vara bäst att göra vintertid. Vilken sorts trapp har du?

Fick ett tips av dom som har huset nu, att lacka varannat steg i taget. Tar längre tid men du kommer kunna gå i trappan då!

Vi har oxå en furu trapp som är lackad. Det vi gjorde var att vi tvättade av den med målartvätt och sedan grundade den, Sen var det bara att börja måla med vitt. Trappstegen var det plastmatta på, den togs bort, slipade lite och sedan laserade jag med vitt. Blev hur bra som hellst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.