Hej!

Jag bygger ett Trivselhus söder om Stockholm.

I paketet ingår tapeter. Vi vill nu på många ställen byta ut till målade väggar.
60 kr tapetrullen får man tillbaka från TH

Målaren säger att dom bara kör med först microlit sedan färg.
Dom vill ha minst 100 kr m2 extra för microliten, sedan kommer färgen till.

1) Behöver dom verkligen lägga microlit på alla väggar?
2) Är det ett ok pris för detta?

Blir ju en massa pengar!

I ett nybyggt hus får man räkna med en hel del sättningar. Således är det definitivt bra att sätta microlit innan man målar, annars kommer garanterat sprickbildning. Min rekommendation skulle vara att sätta väv på alla ytor som ska målas, inkl innertak.

Är priset per boyta så är det helt ok tycker jag. Men är det per vävyta så är det dyrt. Spelar ju en rätt stor roll i sammanhanget;-) Jag har aldrig begärt in offert på ett sånt arbete, så jag kan inte säga vad som är marknadsmässigt pris.

Men låt säga att ett rum på 20kvm lätt har en yta på runt 60kvm att täcka om det rör sig om tak å väggar. Då tycker jag nog att 6000kr verkar lite väl saftigt för en halv dags jobb. (Som glad amatör tar det mig en dag att väva 20kvm, en erfaren yrkesman gör det definitivt minst dubbelt så rappt).

/Gustav

Mikrolit eller g 45 kostar omkring 12-15:- m2. Vävlim 5 liter ca 170:- och det räcker till ca 20m2 väggyta. Gör det själv!!!! Skulle aldrig betala för att få mikrolit uppsatt. Däremot är bredspackling under ett måste vid gamla väggar.
Lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.