Färg, Måla & Tapetsera
OlaF: Becker "vit" glans 7 blev finfint! Nu återstår en del pyssel med lister och så ska jag eventuellt måla elementen i samma vita fast glans 20. Struntar i specialfärg för radiatorer eftersom vi har "kalla" vattenradiatorer och egen panna. De tidigare "vita" *(ungefär S1000-N) radiatorerna ser nu gråa ut mot den vita väggen... Tack för hjälp och tips.
perkele: Jao, det skulle underlätta med små lister... Ska försöka att förhandla med hon som pekar med hela handen... :-) S.packel, Det låter ju som ett alternativ, men jag förstår inte riktig hur du menar med pyttelister? OlaF. Joo, golvet ska få flyta fritt. Hade tänkt mig det ungefär som du beskrev, men jag tänkte ha ett hörnskydd som osynlig list.
saturnus: ingen orsak Miniu, jag ville bara visa att det är omöjligt att lämna pris på jobb man inte kollat upp först.
NiclasR: [citat] Jag förstår det som att det är vanligt spackel för gipsskivor, är det så?
Fnulan: Hej! Jag är en otroligt velig typ som ÄNTLIGEN lyckats bestämma mig för vilken färg jag vill ha i sovrummet, nämligen en mycket mörk olivgrön nyans. Har dock några funderingar: P g a nämnda velighet är rummets väggar redan täckta med en hel del lager, nämligen (i ordning inifrån och ut): 1. Slät papperstapet från 1997. Uppsatt av proffs, inte av mig. 2. Vit grundfärg (2000). 3.
OlaF: Fuktad trasa får med det mesta. Resten binds av första strykningen så andra strykningen blir dammfri och fin.
saturnus: Låter rimligt då det endast rör sig om fasader och lådan, och med lite underarbete. momsen på 45`är 9000Kr= återstår 36` till färg och målaren.
il_duce: [citat] ja det är klart man kan göra .. men det är värt att tänka på om man målar om väggarna från en annan färg (att taket har en annan nyans) hehe kan tänka mig att de aldrig hört talas om stockholmvitt i gbg :)
Snigel: Snöre och penna var ju helt värdelöst.....hur bra cirkeln blir beror ju helt på hur mycket man lutar pennan, eller gjorde jag helt fel? Det slutade i alla fall med att jag tog två långa tejpbitar och satte tejpsidorna mot varandra, spikade upp den på väggen i ena änden och använde tejpen som ett måttband som kunde snurras runt. Samtidigt som jag snurrade den runt ritade jag små streck
OlaF: Extrema? Inte alls. Vänta bara tills man börjar snacka flytande golv, gummiupphängda reglar och inget får vara parallellt ;) Jag jobbar inte med det men har planerat en musikstudio hemma och har läst rätt mycket i ämnet plus att jag är bekant med ett par olika proffsstudiobyggare världen över. Internet är fantastiskt :)
Manberg: [citat] Haha bra ilska! Men följ de råd som givits, riv allt och sen spacklar du 2 ggr, då får du ett bra resultat om du är hyfsat händig, och även om det är en hyres så är det ändå övning! Lycka till
anilov: Maken kom hem med takfärg, magnetfärg, färg till snickerier och väggfärg som han hittat billigt på Netto, av märket Tukan. Jag undrar lite, hittar liksom inte särskilt mycket info om vad färgen innehåller, om den har bra egenskaper eller nånting. Vill inte stå och måla tak i lager efter lager om jag kan slippa, och skulle hellre ha linoljefärg på snickerierna, om jag bara var
OlaF: Jag har precis kollat på just Beckers "vit" och NCS S0500-N och de är förvillande lika. Jag kan tycka mig se viss skillnad på proverna i vissa ljus men det kan lika gärna bero på färgproverna som faktisk skillnad i nyanserna. Våra golvliser kom färdigmålade i S0500-N så mycket närmre än så kommer du nog inte. På Bauhaus kunde de inte säga vilken NCS kod det var på Beckers vit men
Heartland: [citat] Oj, att det var sån skillnad visste jag inte. Här ska det lestas upp en vänlig målare! Borde gå att finna någonstans! Tack för tipset!
Anders_S: Hej Johan 77 Det första du ska göra är att öppna fönstret och sätta drag. Dlanda ammoniak 1:10 med vatten, gummihandskar på, tvätta med svamp alltid nerifrån och upp för att undvika ränder. Ammoniak har den egenskapen att man inte behöver eftertvätta med vatten men det luktar fy ... Inte snoken i flaskan. Sen ska du be din färghandlare om en lösningsmedelsbaserad takfärg typ
wilmipilmi: Precis vad jag menar, men jag har inte hittat den tråden trots att jag letat!!! Tack så mycket
OlaF: [citat] Där tror jag du sammanfattade livet för alla här på siten... :)
Anders_S: Hej Fredrik Häftgrundsfärgen har en egenskap som gör att "allt" underlag blir hårt dvs att man inte får en yta som är kånslig för tryck. Många våtrumstapeter är uppbyggda på 2 skikt och för att undvika en färgflagning på dessa rek häftgrund. Har både sett och provat detta under mina 20 år som färghandlare. Mvh Anders
Lisa_A: Ska också ha snedtaket som fondvägg, tror det kan bli riktigt bra. Är en gammal tapet där nu som jag ska behålla och måla väggarnai en matchande färg. Väggen under mitt snedtak är lite lägre, ca 80. //Lisa
NiclasR: Ska snart börja och sätta upp easy cover väv på väggarna i vår hall. Om man läser i instruktionen och pratar med säljarna så kan det vara lite problematiskt att vika in väven i dörrsmygen utan att man knäcker väven :(. Tittade runt lite på nätet för att se om man kunde få lite förslag och idéer på hur man kan göra. Efter att ha insett att man kan sätta en dörrsmyg så
pinebar: När jag förvarar mina penslar i vatten mellan målningarna så har det blivit små "bubblor" av vatten som ligger på oljefärgen och bildar små ringar om jag inte har torkat bort vattnet från penslarna ordentligt. Tänkte att de kanske var släkt med dina vulkaner. ;) pinebar
Tompaa: *Anders S* Hmm jag märkte det tyvärr. Färgen har lossnat på vissa ställen nu när det varit så fuktigt ute. Får ta och köpa nån puts istället och försöka med det!
rahkko: tackar så mycket för dom svaren, så svårt att renovera när man bara ska bo där själv, för när man frågar andra om förslag så kommer de tusen olika =) Men nu ska jag börja söka efter en passande färg till mina bruna tapeter..
monikaw: Då du säger att det är ett gäng tapeter på redan nu så kommer du nog få bäst resultat om du tar ner dem innan så du ser vad du har för något underst och sedan jobba utifrån det. Vi hade som tur var bara ett lager tapet under nu senast vilket vi tog bort och underst fanns masonitskiva som vi satt easy cover på för att få en bra grund att måla på. Jag blev iaf nöjd med
GunnarM: Jag vet inte om detta är till någon hjälp, men jag kan ju berätta i alla fall: vi slog ihop två rum i en lägenhet för en del år sedan, kök+matrum. Taket i köket var målat med oljebaserad färg, taket i matrummet med limfärg. Ägaren innan oss hade målat om i matrummet med vanlig latexfärg, med resultatet att det hade börjat flagna efter några månader (latex funkar inte på
Anders_S: Hallå Veberödaren. Har du eldat med olja ??? I såfall är det en fet hinna på väggen som enklast tvättas bort med ammoniak och vatten i lösning 1:10.Gummihandskar på och bort med snudan! Har du inget problem med att där är fukt på dina väggar sä spärra med ex Alcros I Takalkyd "finns hos Jörgen som har Veberödsfärg". Sedan för att kunna tvätta av väggarna måla efter med ex
Siggy: Tapetklister brukar lossa om man väter svamp och vatten. Men om det är Microlite som har klistrats ordentligt kanske det inte fungerar och då funderar jag om det inte går att slipa bort med ett 120-papper eller så?
Spix: Vi hade varit och valt ut en tapet och en en meter hög board till barnrummet som vi var väldigt nöjda med. När vi skulle beställa fick vi höra att de utgått så nu står vi på ruta ett igen. Är det någon som har föslag på liknande tapeter eller tips på andra tapeter i samma stil. De vi valde var tapeten Cars + Kangaroos 113408 samt boarden Kids at home - Marburg 75210