J
JohanLysmask: Jag gör nog som du sade Fia! Man vill ju att det ska bli ett bra och långvarigt resultat! Och jag har ju redan börjat dra ner ett par tapetlängder!! så det är bara att fortsätta ;) Tack för beslutet ::)
3 svar · 10,1k läst
P
perkele: Det blev 13mm gips.
1 svar · 2,7k läst
V
Vi-i-villa: Tack alla för svar! Idag fick jag även svar från Boråstapeters kundtjänst = februari, precis som ni skriver. Jag hoppas att de har moderniserat denna kollektionen lite, den gamla var inte alls i vår smak... Undrar om medaljong/Fondtapeter har hittat in i Borosan? Får nog besöka färghandeln snart igen, hoppas de fått in ett ex...
7 svar · 6,1k läst
Anders_S
Anders_S: Hej Tumregeln är att man får vad man betalarför!!! En 9 lit tak färg bör ligga på mellan 600:- - 750:- lite beroende på fabrikat. Köp en bra färg i glanshet 3, 4 eller 5 för att få så lite reflexer som möjligt. Fråga i Din lokala färgaffär de vet alltid bäst. Beräkna 5-6 kvm per lit och strykning. Än en gång köp alltid ett välkänt fabrikat./ Anders
1 svar · 4,9k läst
A
A-sson: Hehe.. tack tack för det tipset! :) alla tips och råd är välkomna!! Jaha nu är köpet klart nu är huset mitt.. :) (på födelsedagen med :) )
10 svar · 18,1k läst
J
jessica: Hur menar du? om det gäller fondvägg som din rubrik så antar jag att du har det på en vägg och då har du ju den tapeten från ena hörnan till den andra. Annars om du ska blanda på en vägg så hänger det väl på om fodtapeten eller den "vanliga" har vita kanter eller ej. Annars fortsätter man ju bara med fondtapeten o där efter den andra för att inte skarvarna ska synas mitt på. Men
1 svar · 3,1k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Förfölj på du. Fabian låter inte helt obekant faktiskt. Den är diskret samtidigt som vi tycker att det är den bästa smårandiga taspet av alla dem vi tittat på. Det har med hur ränderna ser ut att göra. Man skulle inte tro att det skulle spela någon roll men det gör det faktiskt.
7 svar · 6,4k läst
A
acke_therese: vi har precis satt renoveringsgips i hallen och upp i trappan. Vi tycker att det gick smidigt och lätt! gäller bara att mäta ordenligt! vi skruvade i alla utom två som fick limmas efterom det var på rökstocken.... Lycka till!
2 svar · 4,0k läst
ByggPutte
ByggPutte: Du hittar inga reglar alls bakom gipsen? Kan ju gå att limma men skulle ändå försöka hitta spikfästen. Mvh Putte
1 svar · 4,7k läst
S
Siggy: Sist men inte minst. Om du ska tapetsera väggarna så är tapeten rätt förlåtande, mao du behöver inte ha perfekta väggar. Det går bra i alla fall. Om det är målning som gäller så är mattare färger mera förlåtande än de med högre glans. Kanske rätt basic men i alla fall.
4 svar · 1,7k läst
L
Lolenona: Jag står inför samma val men har slutligen bestämt mig för att tapetsera. Beroende på att jag tycker att det är i princip omöjligt att spackla tillräckligt bra för att inte skarvområdena ska synas genom färgen.
5 svar · 3,6k läst
L
Lolenona: Nu har jag facit. Jag målade på kvistlack överallt och målade igen och det blev kanonbra.
1 svar · 11,6k läst
pinebar
pinebar: Hej! Lägg ut en bild. Har du tur kanske någon här på forumet har en slatt över någonstans. Alternativ: Vet inte hur det ser ut hos er, men jag antar att det är på utsidan av tvättstugan som du vill komplettera tapeten. Lyckas du inte, så kanske du kan göra som ett band (lika brett som den igensatta dörren) ända från golv till tak med någon passande mönstrad tapet som en
2 svar · 2,9k läst
K
KE: provade o värma lite med varmluftspistol några sekunder på färgen och skrapade på färgen med en spackelspade,det var bara o skala av färgen hur lätt som helst så det vart trärent. är det någon som har någon erfarenhet av spärrvitt eller liknande färg vattenburet vs lösningsmedelbaserat.
9 svar · 11,5k läst
Anders_S
Anders_S: Hej Titta på Midbeck´s Linjer. Metropolitan eller Flair. Skitsnygga allihop. Anders
1 svar · 2,3k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Här är en bild på vår trappa, inte färdigbyggd förvisso. Fler bilder på trappan och på annat finns på vår hemsida.
12 svar · 9,3k läst
·
K
Kurtivan: Riv bort där den verkar sitta löst, oftast vid taklist, fönsterfoder och tapetskarvar. Spacka om det är ojämnt, slipa ner tapetskarvar om det är lagt omlott. Undvik alltså alltför mycket onödigt arbete!
1 svar · 2,4k läst
M
Mats: Se dock till att förstärka alla skarvar med remsor under tapeten. Spånskiva rör sig betydligt mer än gips så tapeterna kan spricka annars
3 svar · 3,0k läst
M
Mats: Färg brukar lukta under torkperioden och några dagar därefter. Bara vänta och se glad ut
6 svar · 6,4k läst
M
Mats: Alternativt skulle jag sätta ett lager gips (renoveringsgips kanske) utanpå och sen spackla och tapetsera den väggen
2 svar · 5,3k läst
M
Mats: En lamell borste eller en stålborste till borrmaskin eller rondell och lätt på handen borde ta alldelles utmärkt
5 svar · 28,7k läst
G
greenbay: Måla taket när det är som torrast, troligen under vintern i februari? Dra ett penselstreck nånstans och se när glipan växer, när den krymper är det för sent att börja måla ;), då blir det glipor igen nästa vinter. Stark arm är oxå bra. mvh greenbay
3 svar · 6,6k läst
¤ akila ¤
¤ akila ¤: Vad som är rätt har jag ingen aning om men personligen tycker jag det ser bra ut om taklisten har samma färg som taket och resterande lister/foder inkl dörrar har en snickerifärg. Köper ni färdigmålade lister skulle jag tro att det är gamla klassikern antikvit S0502-Y, så kör med den på dörrarna oxå. Den ger ett mjukt behagligt intryck.
1 svar · 4,5k läst
il_duce
il_duce: Man tar och skär med rakblad runt tejpen för att inte färgen ska följa med. Så gör målarna iallafall.
7 svar · 1,7k läst
Kesella
Kesella: Hålet kan du som tidigare nämnt fylla med 828, men istället för att pula med microliten så borde du bara kunna bre ut lite lätt hand för en snygg yta. Det ser dock inte riktigt ut som att det är microlit du använt...det ser för knöligt ut... Det är svårt att lapp-måla utan att det syns i efterhand. Du kan alltid försöka...men är det en helmatt färg (?) så är risken att
5 svar · 12,0k läst
·
pinebar
pinebar: Varför spackla utan remsor? /pinebar
3 svar · 8,2k läst
Anders_S
Anders_S: kolla på tapetterminalen.se där finns länkar på de flesta tapetleverantörer. Kolla även på midbec.se mm mm Själv har vi Decor-Maisons Sarek på övervåningen i 3 rum!!!! Lycka till / Anders
13 svar · 6,3k läst
·
F
Farzan: [citat] Och alla byggnadsvårdare gör vågen! :D
2 svar · 2,4k läst
Manberg
Manberg: Knappast något genomförbart? Som du själv säger så är allt genomförbart... Jag var i hennes situation för 5 månader sen, jag rev tapeterna, och jag lovar, det kunde inte varit värre! Eller ja, putsen lossnade inte. Hade det varit så så hade jag sprängt allt och alla. Så vis av den erfarenheten så skulle jag sätta gips OM det är så att putsen bröjar lossna.. Jag menar, hon ska
8 svar · 3,8k läst
J
judi: Hej 25 tusen svart.Ca 50tusen plus moms vitt. Med målning,tapetsering
1 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.