Färg, Måla & Tapetsera
Lisa-Lei: S3502-Y är en av mina favoritnyanser när det gäller grått!!
monikaw: Det går bra att sätta dem på tapetresterna såtillvida de sitter fast på väggen. Easy cover sätter man upp med ett fett lager våtrumslim så det är ingen risk att det syns igenom.
GunnarM: Var inte orolig för att använda rakblad mot fönstret, om man bara håller det i flack vinkel blir det aldrig repor. Lokalvårdarna gör så varje dag när de tar ner den roliga lappen som nån satt på entrédörren. Särskilt på högskolan där jag lokalvårdade!
GunnarM: Ja, det går. Om väggen är mycket bucklig kan man behöva putsa eller spackla, kolla bara att spackel och fix är värmebeständiga - fråga försäljaren. Idag finns det flera avancerade fix (det som man "limmar" kakel med) som är utvecklade för golvvärme. Kakelplattorna tål höga temperaturer, vi hade kaklat runt en gammal kamin tidigare - nemas problemas med det kaklet. Kakelugnar är
draakenworld: [citat] Det var ett väldigt bra tips, tycker jag. Jag skall kolla ikväll! Förstår att det är svårt att se sådana detaljer i fotot som tapetlager o dyl. Men jag har sett "live" att det finns flera tapetlager så de skall nog gå att göra en bedömning. Tack! /Anders
Ylva_P: Vi har en offert på 16000:- för fyra rum, två tak. Men då köper vi materialet själva.
Skyblue: Hej, jag har målat möbler i flera år och efter en hel del tabbar och kompletta misstag har jag kommit på det ::) Jag har nog provat det mesta som finns på marknaden inklusive båtfernissa. Jag använder den stinkiga (lösningsmedelsbaserade) klarlacken för utomhusbruk sist för att få en tålig yta. Efter 2-3 lager med fin slipning emellan blir ytan perfekt och hård. Jag har oxo en
Lint: Tack alla för svaren! Det var värdefullt! Nu vet jag lite mer... ;)
matbr107: Själv håller jag på för fullt och grundar med Beckers Perfekt Akrylat. Så länge det är över +5 grader och träet håller en fukthalt under 16% så är det bara att kladda på. Är det fuktigt i luften och lite kallt så får man räkna med längre torktid så passa på när det inte blåser så mycket om träden fäller sina löv i närheten! ;)
pillan71: Vårt sovrum är också målat på tapeter utan att ens slipa skarvarna. Enkelt och helt ok i ett rum som man nästan bara sover i. Pernilla
Anders_Nilsson: Har heller aldrig märkt att tapeter krymper speciellt mycket. Ett tips är att mäta ut var skarvarna kommer och måla en vertikal rand med matchande färg så syns eventuella glipor mindre mot underlaget.
brevik: Jag är inte målare och det var hur lätt somhelst att spackla igen skruvhål ;) Jag satte en hel vägg med gips och satte skarvremsa mellan skivorna, sen spacklade jag skarvar och skruvar och målade slutligen med 2 lager vit grundfärg. Det var 1,5 år sedan och det ser perfekt ut fortfarande. Målar du med roller så ger det lite liv åt väggen. PS. Vi har ännu inte bestämmt oss för
Kurtivan: Färgen på vår skorstensmur har krackelerat ordentligt och när man skrapar följer en del puts med. Kan man sandspackla för att få jämnt? Vad målar man med sedan som grund- och färdigfärg?
daniel_168: Kakling låter jag proffs göra. Spackling får mina målarkompisar göra, för det är trist som satan. Målning och tapetsering vill jag helst göra själv. Man får väl kombinera ihop det på bästa sätt. Att leja allt blir för dyrt helt enkelt. Är det då något man sitter och stör sig på så får man bara fixa det, helt enkelt!
wahlström: Vad har ni målat taket med för vit? en del snickerier kanske kan målas med den färgen? Och till de som det är mer noga med kanske man kan bryta i samma nyans. Annars hade jag valt S 0500-N som du redan testat lite med, den går ju åt det gråa...
Deralte: Tja, det verkar vara som med all ytbehandling. DET ÄR UNDERARBETET som är det avgörande hur slutresultatet blir. Det lät bli ett UNDERBART resultat med rätt UNDERARBETE så att säga. Men ingår det i kontrakten (totalentreprenad )att husleverantören skall fixa till alla sprickor som uppstår inom en 2 års perriod??? Vilka husleverantörer har dessa vilkor. Verkar vara så att när huset
prefabsprout: Vi skall ha glas som stänkskydd i vårt kök. Vi eftersträvar en svagt "glasgrön" nyans. Första tanken var att köra med en ren vit färg men vi är rädda att det grönskimmer som glas har i sig blir aningen FÖR svagt och tänkte därför välja en mycket svagt grön färg (S0505-G20Y) som hjälp på traven s.a.s. Finns det någon som har erfarenhet av detta och som kan bekräfta om vårt
spocks_beard: Maska med riktig målartejp mot väggen, måla med väggens färg på tejpen så den täcker tejpkanten mot fodret. Sen målar du fodret. Ta bort tejpen så har du sen en knivskarp kant. Akrylfogen kan komma att stelna och sen spricka. Spackel funkar inte bra för mig iaf. Det hela beror på torrheten i virket. De foder jag satt som var tillräckligt torra har latex inte spruckit i skarvarna.
Erik79: Hej jag har hört att vävtapet andas och kan sättas direkt på en källarvägg. Någon som vet om det stämmer och om det gör det vad ska man måla med för färg? För färgen måste väll också andas. MVH Erik :)
Johan Gunverth: Aceton fungerar fint, men tyvärr kan det och ta med sig underlaget.
saturnus: Hernia är ett gammalt fint märke. Finns ingen datummärkning på burken, så se till att vattnet inte separerat från limmet. 1 år brukar man anse att det varar, men det brukar även funka med 2--3 år gammalt lim. Använd våtrumslim i garaget. I det stora hela är limmet ganska billigt. Skall också väva mitt nybygge, hade bestämt fiskben, för det har jag i nuvarande garaget. Men så såg
Sanoj_lidatorp: Vi valde ECO Decorama 4811 (brunnougat med lite blommor...) i köket då det blev en fin brytning av kökets vita luckor och vita vitvaror. [bild] // Jonas .
ByggaNytt: Ja, om målningsteknik har det skrivits många gånger här men generaltipsen är (som vanligt): * Underarbetet (spackla/slipa) är viktigast, du kan inte dölja ett dåligt undrarbete med färg, snarare tvärtom! * Använd bra verktyg, köp inte den billigste rollern du hittar.... * Använd mycket färg i rollern- det skall vara mer än du tror! Skippa färgtråget och doppa direkt i burken (10
DJ: Hej Var och köpte färg till vårat duschutrymme och det är glans 50. Färgen heter Kök&Bad. MVH Emil
camilla77: Jag har upptäckt en spricka i min vägg. Tapeten ser ut som en ådra längst med sprickan. Hur lagar jag den? Sprickan verkar ha uppkommit av att väggen har rört på sig. Det naturliga är väl att laga sprickan med nått spackel som är elastiskt, så att det följer väggen rörelser, eller?
il_duce: http://www.ugnslackering-karlstad.se/ Dom är jätteduktiga. Har anlitat dem flera gånger och många som jag känner och alla är väldigt nöjda. Spacklar även skador osv. :)
il_duce: Tegel är riktigt snyggt faktiskt. Tror det kan bli bra och annorlunda även fast vissa kanske inte gillar stilen. Men i slutänden är det du som bestämmer eftersom det är du som bor där. Tänk på att bör passa in med stilen i ovriga lägenheten också .. en allmogeinspirerad inredning kanske inte passar med en tegelvägg osv.
Thomas_THL: Tips och trix mottages med glädje! Har provar med vävklister på på bården, sedan plast ovanpå så de suger in i bården. Visst, det mjukas upp men inte tillräckligt. Får skrapa och då kommer man ner till väven ibland vilket borde synas sedan när man målar över. Det är till min sons rum och hans favoritlag i hockey (hans spelar själv och är fanatiskt) har 3 färger. Han har önskat
pillan71: Vi har två sovrum på ovanvåningen som ligger intill varandra, spegelvända. I det ena har du fönstret mitt emot dörren och snedtaket till vänster och en vägg med full höjd till höger (som gräns mot det andra sovrummet). Det ena rummet inklusive snedtaket är tapetserat med randiga tapeter Evelina. Det andra rummet är väggarna målade blå. Väggen med snedtak är målad i en annan
snickar_jonte: Vi ska bygga nytt (totalentrep) och funderar på att välja bort material som färg kakel, klinkers och parkett, då vi tror att detta kan köpas billigare genom egna kontakter. Kan någon som byggt nytt ge tips om vad som är viktigt att tänka på, Vad kostar målarna t ex när man står för materialet själv, de kanske saltar extra trots att de anlitats genom hustillverkaren och hur kan man