Hur gör jag enklast för att måla en cirkel på väggen? Man kan ju inte tejpa kanterna som man hade gjort med en fyrkant.....
Finns det något smartare sätt än att måla en darrig kant med pyttepensel?

Du kan tillverka en schablon med rätt radie.
Om du har cirkeln uppritad på väggen, lägg ett ark schablonplast, ( OH-plast ), över och rita av.
Flytta sedan med dig schablonen runt och fyll i resten av cirkeln.
mvh
greenbay

Ja, det kanske funkar! Kanske ska göra som brukar föreslås, mätta kanten med den andra färgen först så ingen färg smiter under kanten.

Tack för hjälpen!

Om det är en stor cirkel du ska måla kanske ett OH-papper inte räcker till. Ett råd jag fått är att rita upp cirkeln. Sen tejpa efter kanten. Du får ju använda mindre tejpremsor och de ska gå ut lite över cirkeln. Sen skär du ut cirkeln i tejpen. Men passa så du bara skär igenom tejpen och inte underliggande material. Sen förslutningsmålar du.

Hej Snigel
Att måla en cirkel är rätt lätt, Slå i ett litet spik i centrum där du vill ga cirklen, bind en tråd om spiken och en blyertspenna i den andra och spänn tråden och snurra ett varv.
Skaffa dig en bra pensel som håller ihop stråna.Måla lite försiktigt runt cirklen och fortsätt så även på nästa varv så är snart cirklen målad. Om du vet med dig att du är ostadig på handen skaffa dig en tape för kurvor den är creppad.
Lycka till/ Anders

Overlander skrev:
Om det är en stor cirkel du ska måla kanske ett OH-papper inte räcker till.
Jag fattade det som att man bara gör en schablon på en del av cirkeln och flyttar runt vartefter man målar, eller fattade jag helt fel?

Det skulle väl gå att binda snöret i penseln direkt istället för i en blyertspenna, med metoden spik i cirkelns centrum. Med en lagom tjock rund pensel borde man kunna få en bra kant på cirkeln.

/EB

Snöre och penna var ju helt värdelöst.....hur bra cirkeln blir beror ju helt på hur mycket man lutar pennan, eller gjorde jag helt fel?

Det slutade i alla fall med att jag tog två långa tejpbitar och satte tejpsidorna mot varandra, spikade upp den på väggen i ena änden och använde tejpen som ett måttband som kunde snurras runt. Samtidigt som jag snurrade den runt ritade jag små streck som jag sen fyllde i till en hel cirkel. Sen tejpade jag över strecket och skar genom tejpen, drog bort innertejpen, mättade med bakgrundsfärgen och målade sen cirkelfärgen 3 ggr och drog sen bort tejpen. Blev kanonbra, kanterna knivskarpa och cirkeln rund och fin. :)

Att jag skar genom easy covern som jag tapetserat med spelar ju ingen roll, det syns ju inte eftersom det är precis där cirkeln börjar = ny färg.

Tack för alla tips i alla fall!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.