5 078 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Nikotindoft från väggar
Jag har nyss köpt en lägenhet där andrahandshyresgäster under ett år har rökt under fläkten i köket. Så i köket hänger en svagt sunkig doft av nikotin kvar, numera uppblandat med en doft av ättika som jag ställt ut.
Frågor:
1) Hur är risken för nikotingenomslag? Väggarna och taket har gulnat något men doften är svag. Om jag sniffar mot väggen så känns doften starkare. Går det att provmåla, och isåfall, hur länge dröjer det till ev. nikotingenomslag?
2) Har nikotinspärr och/eller vanlig färg någon effekt på lukten?
Faen ALLT tar doft av rök, det är pest. Är man känslig kan man känna doften sitta kvar trots ommålning/tapetsering...
Fråga en fackhandlare om det finns nå´t särskilt man ska tänka på vid val av färg med tanke på tidigare "gaskammare" ;-)
Mitt tips är iaf att du:
a: Målar om taket
b: målar om köksluckor
c: byter handtag
d: målar/tapetserar om väggarna (grundmåla först en gång för säkerhets skull även om du väljer att tapetsera.
e: Byt golv eller slipa ner och olja om det nu är möjligt.
Fortfarande stinky?
Sälj lägenheten eller lär dig leva med det.
Har en väninna som bor i en tidigare rökares lägenhet och hon har ändock fått den renoverad, väggar & tak. Men man förnimmer en doft av rök när man träffar henne trots att hon INTE är rökare själv. Det sätter sig liksom i väggar,t ak och kläder...
mvh
Fråga en fackhandlare om det finns nå´t särskilt man ska tänka på vid val av färg med tanke på tidigare "gaskammare" ;-)
Mitt tips är iaf att du:
a: Målar om taket
b: målar om köksluckor
c: byter handtag
d: målar/tapetserar om väggarna (grundmåla först en gång för säkerhets skull även om du väljer att tapetsera.
e: Byt golv eller slipa ner och olja om det nu är möjligt.
Fortfarande stinky?
Sälj lägenheten eller lär dig leva med det.
Har en väninna som bor i en tidigare rökares lägenhet och hon har ändock fått den renoverad, väggar & tak. Men man förnimmer en doft av rök när man träffar henne trots att hon INTE är rökare själv. Det sätter sig liksom i väggar,t ak och kläder...
mvh
Illaluktande bilar saneras ibland med ozon. Vet inte om det finns firmor som kan göra samma sak med lägenheter/rum. Troligen inte eftersom ozon är tokfarligt och kanske svårt att hålla på "rätt plats" i det dygn eller så som det tar att sanera men det kan vara värt att kolla upp kanske?
Ozonsanering är nog overkill för detta. Röklukten är knappt kännbar och finns enbart i köket. Jag överväger att skrubba väggarna ytterligare en gång med ammoniak och sedan prova att måla en mindre bit för att se om jag får genomslag. Möjligtvis lägger jag en nikotinspärr i taket, för det är så jobbigt att skrubba en takyta.
Hej Johan 77
Det första du ska göra är att öppna fönstret och sätta drag. Dlanda ammoniak 1:10 med vatten, gummihandskar på, tvätta med svamp alltid nerifrån och upp för att undvika ränder. Ammoniak har den egenskapen att man inte behöver eftertvätta med vatten men det luktar fy ... Inte snoken i flaskan. Sen ska du be din färghandlare om en lösningsmedelsbaserad takfärg typ itakalkyd opac eller likn. Anledningen till att välja den typen är att den isolerar bakomvarande så det inte blöder igenom vid nästa färglager.Nikotin är fett och fett "vandrar igenom vattenbaserad färg".
Efter en väl grundad vägg o tak kan man måla med valfri väggfärg ex en med glansvärde 20 för att det var ett kök.Luckorna mtvättas och målas på liknande sätt fast med en för ändamålet avsedd färg dvs ej vattenbaserad grundfärg, men mycket väl en vattenbaserad lackfärg.
Lycka till/ Anders
Det första du ska göra är att öppna fönstret och sätta drag. Dlanda ammoniak 1:10 med vatten, gummihandskar på, tvätta med svamp alltid nerifrån och upp för att undvika ränder. Ammoniak har den egenskapen att man inte behöver eftertvätta med vatten men det luktar fy ... Inte snoken i flaskan. Sen ska du be din färghandlare om en lösningsmedelsbaserad takfärg typ itakalkyd opac eller likn. Anledningen till att välja den typen är att den isolerar bakomvarande så det inte blöder igenom vid nästa färglager.Nikotin är fett och fett "vandrar igenom vattenbaserad färg".
Efter en väl grundad vägg o tak kan man måla med valfri väggfärg ex en med glansvärde 20 för att det var ett kök.Luckorna mtvättas och målas på liknande sätt fast med en för ändamålet avsedd färg dvs ej vattenbaserad grundfärg, men mycket väl en vattenbaserad lackfärg.
Lycka till/ Anders
Klicka här för att svara