Färg, Måla & Tapetsera
Anders_S: Hej Prova med Kem ren bensin (heptan) finns i färghandeln. Det finns oxå ett lim o klotterkortagare 250 ml eller 1 lit. Som alltid när det gäller lösningsmedel på målade ytor --var försiktig--. Förrästen vad har du målat med för färg på blecken? Akrylatfärger tycker inte om lim o klotterborttagare pg av att det finns etanol i den. Näst gång.... Köp fönstermaskeringstape den är
Anders_S: När vi ändå pratar penslar Vet någon vad en steglits är?(inte fågeln) eller en Slask? Om inte så är en steglits en kort böjd elementpensel avsedd att måla med på lite svåråtkomliga ställen tillex i fönstersmygar. Slasken är lång elementpensel okså böjd avsedd ex för att sparmåla mot tak eller foder. Mvh Färghandlaren
ByggPutte: Inga taklister alls i nått tak. Tycker själv det passar mest i äldre hus/stil. Typ hålkärl. Mvh Putte
CuLa: Hej lillalillajag! Jag hade en knarrande grantrappa från 1933, med plast matta o plastnos. Jag tog bort mattan o sågade bort trappnosen. Drog långa skruv i stegen o hellimmade masonit på planen. La på lammelgolv i ek (helplank). Började med tappen i framkant, ställde ett lamellbräda i bakkant. Avslutade med ny trappnos i ek med spår för tappen. Vagnstyckena målade jag vita. Nu vet
Snigel: Vi har vattenburen värme och har alltid plockat bort elementen och tapetserat bakom. Även om den lossnar bakom elementet så sitter den fast över och under och på sidorna, så man ser ju inte att den har lossnat bakom. Desstom fixeras ju tapeten genom att man monterar upp elementet också.... Första rummet vi renoverade i vår första lägenhet tapetserade vi utan att ta bort elementet,
monikaw: Eller någon sorts återställare typ återställaren, easy cover, wall cover.
trolltyg: Hej Färgerna som Mio har är fina tycker jag och en specelt som heter Mio Mandel, den använde jag till min furutrappen, spaljen och träpanelen i hallen och det vart kanonsnyggt. Har inge bilder här tyvärr då jag sitter på jobbet.
Barea: Håller med om provburkarna. Om de inte hade funnits hade vårt matrum sett för anskrämligt ut. Efter tre provburkar hittade jag perfekt färg. Nu ska hela köket renoveras utifrån väggfärgen (ok, lite extremt kanske...)
Bananen: ok Har nu testa med T-röd och det blev mycket pigmentsläpp men inget klet. Betyder det ändå att det är plastfärg?? Är det ok om man bara tar bort det som är under mark??
perniklasjoh: Linoljefärg är definitivt att betrakta som en diffusionsöppen färg, särskilt i jämförelse med plastfärg....
AndersG: Det finns nog ett antal här på forumen. Har du annars sett denna sida? http://www.pedago.fi/dalton/hus/Hus8/jarnvitriol.html
niclasella: Har en fasadbit nertill som jag skulle behöva måla. Har sett att det blivit lite svarta prickar på panelen där. Den är omålad nu och frågan är om det kan vara någon slags mögel eller om det bara är smuts. Hur tar man bort det nu innan man målar och måste man det. Är det ok att måla med slamfärg i det här vädret. Fuktigt men ej kallt. Häls Niclas
monikaw: Om du trivs bäst med att tejpa så finns det tejp för känsliga underlag, typ tapet. Fråga på din måleributik.
Skogsbananen: Varför/hur gick det mindra bra på vissa? Kan va bra att veta om nån i framtiden snubblar på samma problem.
Maximia: Tack för svaren! Jättefint resultat på huset :) Det blir nog att bjuda ner hela släkten på målar kalas ;) Kul att ha gjort något själva på huset oxå. Ha de bra! MVH Mia
¤ akila ¤: I somras va det ngn som hade liknande problem som du. I den tråden (kommer inte ihåg vilken) fanns en idé om att måla hela väggen men att välja en annan glans över bården, tex halvblank vägg med helblank bård. Kanske kan måla med schabloner i "vägglansen" för att förstärka intrycket av att det är en bård. Borde bli lite som dagens tapeter som skimrar i olika ljus. För att få en
ByggPutte: Kan ju titta efter Cramo eller dom andra olika uthyrnings företagen. Skulle nog kontakta dom om dom har ställning som passar din trapp. För det finns en del olika. Mvh Putte
saturnus: [citat] Din kompressor ligger nog på gränsen till att ge upp när man vill spruta en bil, Minst 300minut liter bör en kompressor ge, för att man inte skall behöva stå där och vänta på luft ;) Men å andar sidan är kompressorerna billiga. Är det nu detaljer som bil/mc och annat som du skall lacka, då får du välja en spruta till sådant ändamål. De som säljs för någon hundring
midvinter: Vad är det för skillnad? Latexfärg är ett samlingsnamn för plastfärger tex akrylat eller PVA etc. Akrylat eller Latexfärg fungerar bra. Jag målade på vår tapet med en lågemitterade latexfärg.
monikaw: Känner igen det där med sönderrivna tapeter. Min dotter tyckte det var hur kul som helst att riva tapeter däe det inte skulle rivas. Detta efter att ha fått hjälpa sin morbror riva tapeter som skulle ner ;) Kan även jag hålla med lite där med Nalle Puh att det kanske tröttnas på rätt snart. Finns många fina tapetborder bara man kikar runt lite.
lbg: Väljer ni grått tak tycker jag definitivt det är snyggast med alufärgade plåtdetaljer! Särskilt om huset går i nyfunkisstil eller om det är någorlunda modernt snitt på arkitekturen. Vita stuprännor är nog bara snyggast när man har vita knutar (på en träfasad)... Själva ska vi ha svart tak, så då blir det svarta detaljer samt en svartlaserad teakdörr. detta kombinerat med en
bebben: 12mm MDF slår sig inte av tapet/vävlim i varje fall. Hur det är med tunnare MDF vågar jag inte uttala mig om :) Sen beror det väl ochså på hur stor "en stor bit" är? Kommer den att hänga fritt eller vara fäst?
¤ akila ¤: Gott! Då återstår bara inköpet av plåt och färg. Färgen borde väl finnas i vanliga färgaffärer?!
wahlström: vi målade på puts med vanlig takfärg, behövde inte grunda innan enligt färgaffären, och än så sitter det bra... :)
jessica: Vad är det målat med för färg i dag? Jag skulle slå bort den lösa putsen först och sen putsa på ny puts och där efter måla med silikatfärg. Lycka till! :)