snickarboden
snickarboden: Lägger till att många vattenbaserade lacker torkar så fort så att det är oerhört svårt att efterdra med pensel, speciellt sommartid. /Kent
10 svar · 30,1k läst
·
H
holyanna: Vi tror inte att det är så farligt med fukt i väggen i alla fall, men tack för tipsen, vi ska tänka på det du nämnde. Vi fick tips idag i färgaffären om att sätta fiberduk över sprickorna, så vi köpte några bitar och smackade upp. Hoppas att det funkar.
5 svar · 5,1k läst
J
JonOMaria: Hej! Vi har klurat lite på hur vi ska göra med vår hall uppe, den har obehandlad pärlspont på väggar och tak, och obehandlat trägolv (trol furu). Allt detta är väldigt gammalt (säkert minst 50 år) och säker väldigt skitigt. Vi hade tänkt såpaskurat golv och vitmålade väggar och tak, alt nån ljusgrå eller beige på väggar och vitt i taket. Nu till frågorna: Hur fungerar
0 svar · 1,3k läst
A
addee: Bumpar denna, hade du en färgkod på er "kritvita"? Mvh/ Andreas
7 svar · 5,2k läst
fresve
fresve: Vet inte om din färg går måla med roller, men efter att jag gjort som du, enbart pensel lärde jag mig detta: Först rolla ett par meter ca en halvmeter prett, och sedan ta allt med pensel, både springor och panel alltså. Rollar man mer torkade färgen, så gick inte pensla ut, alltså var sambon inte till hjälp, man rollade mycket fortare än pensla, jag gjorde allt själv till slut för
10 svar · 2,9k läst
A
Alsti18: Randigt blir det om man har för lite färg, drar fram och tillbaka så man tillstut rollar tort och rollar för långsamt så färgen hinner börja torka; vi snackar minuter med vattenbaserat. Ju mattare färg desto mindre randigt, ju mer gräng desto mindre randigt. Vi har målat våra tak med filtroller då jag avskyr gräng...jag kan säga att då blir man expert på hur man ska måla för
7 svar · 25,9k läst
H
holyanna: Huset är inte i Lund, utan i Tomelilla. Jag tackar för din hjälp, men vi har helt enkelt resignerat och bestämt oss för att behålla eländet. Det finns tillräckligt mycket annat att lägga energi på. Vi vänjer oss förhoppningsvis.
4 svar · 6,7k läst
Anders_S
Anders_S: Ja på en meter håll. Inte för nära så du blåser av putsen. Anders
4 svar · 6,8k läst
Anders_S
Anders_S: I så fall både grundolja och grundfärg och sedan bättra på grundfärgen! Anders
5 svar · 3,7k läst
brorzan
brorzan: Nu har vi bott in oss i huset som vi flyttade in i för drygt 3 månader sedan. Inget har varit eller är akut att åtgärda, men till slut så stör man sig för mycket på detaljer, och då kan det hända saker! :) Vi ruttnade ur på den extremt fula bröstpanelen som tidigare ägare slängt upp i matrummet bredvid köket, så i onsdags åkte den ner och ut, och den gamla strukturtapeten
0 svar · 1,4k läst
·
T
Toaster: [citat] Ja, jag tycker det. Och det finns stor risk att den blir lika iögonfallande som leendet hos en person med nyblekta och ultravita tänder. Visst är det bättre än gula men lagom är som bekant, oftast bäst. Skita ner S 0500-N litegrann och vi hamnar med lite god vilja på S 1002-Y. En 'vit' som jag brukar rekommendera för den som vill ha som allra 'vitast' utomhus. Köp ett prov,
6 svar · 5,5k läst
T
Toaster: Många människor skulle aldrig anse att 200' kr för en sk. premiumbil är direkt dyrt. Och med något år på nacken blir BMW:n din som bara för något år sedan kostade 500' kr. Vilket fynd! Du slipper första och största värdeminskningen. Och sen, om något år, när det blir dags att byta får du iaf. 100' för BMW:n. Och tro det eller ej! Räknar vi lite 'kvinnligt' på det här så
1 svar · 2,7k läst
F
fredwel: Har i ett annat sammanhang hört att solens UV-strålar ska sönderdela fogskum rätt bra. Kanske inte funkar i dessa fall, men... /fredrik
4 svar · 3,2k läst
F
fredwel: Här är lite fler enfärgade hus i Lisas grannskap ;). Vi kom fram till att vi ska måla vårt hus enfärgat då det spar en massa arbete och är snyggt! /fredrik
14 svar · 10,9k läst
·
S
Styrch: Har precis satt upp easy cover i hela v-rummet. Grymt resultat och gick väldigt snabbt o smidigt. Täcktapeten som jag använde heter Easy cover och är lite hårdare och gjord med/av glasfiber sedan finns det andra lite "mjukare" o av annat material som jag inte vet hur bra / dåliga de är. Rekommenderar helt klart Easy cover. / Mikael
6 svar · 2,5k läst
Swetrot
Swetrot: Lärde mig en gång att ättika löser upp vin rätt så bra, och sedan låter man potatismjöl suga upp fläcken. Har dock inte testat i praktiken.
1 svar · 15,1k läst
A
andersmc: Det är nog ingen större fara. Låt det torka. Har färgen regnat bort får ni måla på en extra gång. Har det blivit alltför mycket gropar i får ni slipa. Ett staket kan man överse om ytfinishen inte är helt perfekt.
1 svar · 7,0k läst
G
gaia: vita foder hjälper också till att reflektera ljuset inåt och det blir markant ljusare i rummet med ljus färg :). Och som sagt ovan håller söderfönster längre om dom är vita. Mest värme går ju genom glasrutan så en värmeskydd typ gardin, markis är det bästa gaia
4 svar · 2,5k läst
B
brevik: Vad tror ni om detta. Jag tror det är ett bra pris. Ett stort rum som är 10mx4m, 40m2. 75% av väggarna har gammal tapet på sig sedan 1968 (byggnadsåret). En långvägg har jag bytt sedan tidigare så den är mer eller mindre bara att måla på. Målaren river ner tapeterna och bredspacklar allt. 2 strykningar vägg, 2 strykningar tak inklusive färg. Han målar även 3st radiatorer och i 3
0 svar · 1,7k läst
S
Sandberg: Provade lyckan i "byggmaterial & byggteknik"- tråden men det gav inte vad jag hoppats på så jag funderar på om ämnet passar bättre här. Tråden kanske kan flyttas hit i såna fall? http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/68284-laga-innertak.html
0 svar · 2,9k läst
M
mrsloki: [citat] Sök på tapetborttagare Mvh Linda
2 svar · 19,8k läst
Snigla
Snigla: Engelskt rött funkar också mot svart.. *jättesnyggt* både ev spröjs.. fönster och dörr.. lycka till!
30 svar · 43,4k läst
·
H
hempularen: Jag kan tipsa om att ett medlemskap i villaägarförbundet ger rabatt hos K-rauta (tror det är 7%). Du har 20% rabatt hos Flygger färg. Och även 20% hos Alviks färg. Både Flugger och Alvik ligger typiskt över byggkedjorna i pris, men troligen är det bättre färg man får. Man får framförallt väldigt bra rådgivning. med rabatten känns faktiskt inte priserna så hemska. I en
1 svar · 1,6k läst
fresve
fresve: Kul att ngn tycker man har gjort ngt rätt! :P Vi är kanon-nöjda med vårt måleri. Vi har använt Beckers Perfekt täcklasyr till fasaden, och Beckers oljefärg till fönsterna. Fler bilder finns på vår hemsida.
3 svar · 3,3k läst
·
G
gaia: [citat] ja, men det kanske inte är så lyckat på utemöbler som får en uppluckrat träyta att odla mögel på ... inte ens olja ger bra mögelskydd och samlar på damm bättre än lackad yta. Olika klara trälacker har UV-skydd som tillsats - fråga i butiken. Matt lack kan vara en lösning. gaia
3 svar · 7,9k läst
H
Helena_Gavle: Jag vet inte hur många kvadrat. På väster/norrsidan som har mest yta behövde vi som sagt bara ett lager. Ett tips är i alla fall att se till att ni får 20% rabatt. Det lyckades jag ganska lätt förhandla till mig, på Demideck utan att vara förhandlartypen.
5 svar · 6,6k läst
C
calle_d: 2) Det är våtrumslim eller vävlim för de flesta vävar vad jag vet. Idag sitter där redan väv och den är målad med en vanlig färg som förmodligen inte andas som den ska. Det har blivit lite mörka partier längst ned vid golvlisten och en del av betongen/putsen under har rest sig. Måste riva bort allt och göra om det. Men jag tror att jag bara målar på putsen.
2 svar · 8,6k läst
Robert63
Robert63: Jag hade målat huset i "Disneyblått" och detaljerna i en röd kulör som tar upp takpannornas färg. (tvätta taket med högtryck) Kulörerna gör att du får ett hus som gör dig glad varje gång du möter det, samt får alla som besöker det att tänka - fy fasen vad fräckt, tänk om jag vågade vara lika modig.
2 svar · 3,9k läst
·
O
oderooy: Hej, Jag håller på att ta bort tapeterna från mina väggar. Hade sedan tänkt bredspackla och måla, kanske sätter på microlit också. Väggarna är plankväggar med vass och puts på insidan. Under det första skicket tapet hittar jag ett blått skikt, som sitter direkt på putsen. Skiktet är slätt och sitter fast ordentlig. På det blåa sitter det ibland grå spackel som jag kan skrapa
0 svar · 873 läst
D
dotpointer: Putsade på mahognyn med hushållspapper med T-röd - då blev det gammal dyr lägenhet-känsla på det hela. Såg väldigt slitet ut! Sen målade jag på med svartbrun, då fick man den där mörksvarta känslan med lite rött igenomlysande (typ som de har på affären Indiska...). Var faktiskt vad jag sökte. :) (Kan vara bra för andra o veta också, hur man får fram "Indiska"-svarta...)
3 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.