Färg, Måla & Tapetsera
Johan Gunverth: NCS-systemet är ett referenssystem, så borde ha blivit likadant om färgtillverkaren har gjort receptet rätt. Tyvärr interpolerar de fram recepten en del. Matt och blank skall se likadant ut i 100% diffust ljus (vilken man mycket sällan har på ett hus). Det skall alltså vara olika recept för varje produkt. Hela grejen med NCS är att koden talar om hur färgen ser ut, inte hur den blandas.
Agneta72: Vi har precis målat våra (lackade) furutak och vi använde Beckers elegant lackfärg halvblank 40 och det blev jättebra!
ohlgren: Det är riktigt. Jag skrev fel i rubriken. Skall stå Impregneringsolja med vatten. Hursom helst så anser jag att konsumenten blir lurad när färgtillverkaren säljer impregeneringsolja som är utspädd med antingen vatten eller lacknafta. Att linolja skulle tränga in bättre om den är utspädd med terpentin (eller annat lösningsmedel) är omdiskuterat. Jag oljar själv utan terpentin i
alacs: Nu finns bild i bloggen. Färgen är dock inte rättvisande eftersom huset under vintern grånat betydligt. Har tyvärr inget aktuellt foto. alacs - Mest om vår renovering, men kanske om lite annat oxå /alacs
Swe_Mala: Jag funderar på att hyra så att jag själv kan sprutmåla min badrumsdörr. Är det någon som har erfarenhet av sånt, om det går att få det bra även fast man inte är proffs?
Hemmakatten: Man kan ju också ta en gasolbrännare och sota allt svart.
EB: Vi har målat direkt på gipsen på övervåningen och det blev mycket bra, förutom på några ställen där det borde spacklats mera noga. På nedervåningen tapetserade vi, men orkade inte det på övervåningen med tanke på att vi har öppet upp till nock och blev trötta av blotta tanken på tapetvåder ända upp i gavelspetsarna. Det blev mycket billigare också, även om vi inte snålade
esox71: Ja det funkar. Finns massvis med inlägg om det. Sök på silkatfärg eller putsfärg.
Anders_S: Jag skulle aldrig offrat pengar o tid på att först försöka tvätta rent och sedan måla för att vid första tändningen bli svart. Om det däremot är utvändigt på spisen på putsen så måla med en väggfärg glans 7- Anders
¤ akila ¤: Puffar upp en gammal tråd med ytterligare frågor: Ska oxå måla om vår tråkiga bruna dörr och undrar om jag ska måla båda sidorna nu? Det är främst insidan jag vill ha vit, utsidan kan vänta till vi gör fasaden om 1-2 år eller är det dumt att vänta? Om det är bäst att måla hela dörren nu blir nästa fråga om man kan använda den invändiga snickerifärgen även på utsidan?
gaia: använd samma lösningsmedel som det står på burken gaia
anna_jimmy: vet att det finns en speciell fog-penna som man kan måla fogar med, mindre pilligt då det är rätt tjocklek på pennan. säljs på k-rauta o dyl. funkar fint.
Toaster: [citat] Tycker jag också! Och myket tid tar det inte heller!
Anders_S: Det finns en produkt som heter Markisrent och säljs av Olsson & Ekberg i Osby. Anders
Ilzru385: Jag tror med på ett ljust rum för övrigt, sen får golvet vara. Du kan göra en fondvägg med en "metallskimrande" tapet som reflekterar ljuset, det kan bidra ytterliggare till upplevelsen av att rummet är ljust. Sen kan du ha en ljus matta under soffbordet, inte för stor men som färgskiftning.
Ilzru385: Vi har målat med elementfärg från Cheapy som hade flera olika nyanser av vitt bl a antikvitt som passade i vårat äldre hus (lite gulare an snövit). De hade även vit mot de grå hållet.
Anders_S: Hej Mitt förslag är S 6502-Y en jättesnygg grå färg i mina ögon sett tillsammans med rött. Anders
JonOMaria: Ok, men vad bra =) Tycker också att det är finare med tex vita lister till grå väggar. Det var bara så många som påpekat det, och det kändes som att vi måste måla så då.
Krumeluren: Svarar själv på min fråga... Har hittat stora grytor (50, 60 och 100 liter) hos ASKO Startsida som är en agentur för storköksprylar. Kostar en dryg tusenlapp för en 100 liters men med tanke på hur billig färgen är och hur många kvadrat jag har att måla, är det värt det. Även Bigstore AB - Sveriges största nätgrossist för restauranger. verkar ha bamsegrytor till försäljning.
Beppo: Jag hade problem med mitt första tak också men kom på tekniken tillslut och kunde måla nästa tak på ett bra vis. Se till att ha målat taklister och alla knepigheter precis innan så du inte behöver finlira vid något område. Sedan tänker du dig taket i ett rutnär på ca 1kvm. För enkelhets skulle så gör vi taket 3x3m dvs. 9 rutor. Rutorna är 1-9 från vänster till höger uppifrån
Kvanne: [citat] Nädå, när det blir dags att ge sig i kast med utsidan blir det kalkfärg, jag lovar :-)
ktm250: Om du har problem med tillskjutande markfukt så använder du ett lågalkaliskt putsbruk C. Har du inte det problemet så använder du gipsputs.
imported_Byggaren: Ta du flinggolvet. Det är billigast och snyggast. Använd sen en del av mellanskillnaden till att låta plåtslagaren göra två plåttråg åt dig av 0,71 mm galvad plåt. De ska vara dubbelt så breda som dina däcksbredder med en upp- och omvikt kant på cirka 10 mm på tre sidor. Varje tråg så långt att det räcker från garageporten till där framhjulen kommer att finnas. Låt även
Sommartorparn: Fräscha upp? Jag skulle börja med att tvätta dom. Är det en gammal målning som är värd att bevara så kan man bättringsmåla på avskavda ställen med färg blandad i samma nyans. Är det ommålning som gäller så skulle jag måla med linoljefärg om tidigare målning är linoljefärg. Ger annan yta o lyster än moderna färger. Har dom redan målats om ett antal gånger med moderna
Johan Gunverth: Gulockra är ett exempel som Färginstitutet brukar använda för att beskriva en färg med stor spektralspridning. I Skåne är den mustig, nästan mörkt beige, i Norrland ljus citrongul. Det bästa är nog att leta upp ett hus med för dig "rätt" gulockra. Be sedan husägaren snällt om vilken kulör han använt eller fråga om du får mäta upp färgen. Vi gjorde så efter att ha hittat den
josefin_h: äkta falu rödfärg har superfina bruna kulörer och slamfärg blir så vackert med tiden då det får ett levande uttryck och gnistrande kristaller, långt ifrån den döda yta som plastfärger ger. Vi målar vårt hus med äkta falu svartfärg, så fint så det inte är klokt! /j
Trampe: Vi har nu provmålat S-0500-N och S-0502-Y på fasaden och de vänner och bekanta som kommit förbi idag och igår har nästan alla röstat på S-0500-N, sambon oxå och jag tror jag håller med.... Vi målar ju som sagt med Teknos Nordica Eko som är en ganska blank färg men tror nog det blir bra ändå.... *Nu har vi nog bestämt oss......*
fritteh: Servalack grunden ska du ha för den isolerar dvs det mörka trät kommer antagligen lämna missfärgningar när du målar vitt.Sen så isolerar även grunden mot kvistar.Rekomandationen som jag kör är att grunda två ggr för att kunna vara säker att det inte blir genomslag.När du målar färdigt kan du egentligen använda vad du tycker är snyggt blankt el matt,men gärna en snickerifärg