Färg, Måla & Tapetsera
tummenmittihanden2: Vi skall ha väv i hela huset förutom ett par väggar som ska tapetseras med ursnygga (!!!) tapeter från Midbec. Vi har också den väven som nästan är helt slät. Skall målas med vanlig väggfärg från Alcros nya inredningskollektion. I grovköket så är väggen bakom tvättmaskin/tumlare, skåp och diskbänk helkaklad med vanliga vita 15X15 kakel.
GreenTurtle: Håller på att måla garaget där hemma nu. Har plockat bort hängrännor och stuprör. Givetvis så kom det då igår en rejäl regnskur som skvätte ner en hel del av väggen med grus från backen. Än så länge har jag bara målat den första strykningen med täckfärgen. Min fråga, räcker det om jag tvättar väggen med en vanlig svamp med vatten för att ta bort smutsen och sedan på med
avskedsfest: Hej Jag hade tänkt att ta bort ngra lager tapet i vardagsrummet på vår sekelskifteslägenhet och sedan måla väggen. Tapeten har lossnat helt på en vägg, de andra väggarna sitter den fast. Knackar man på väggen där den sitter löst hör man hur putsen innanför lossnar. Huset är uppbyggt med en trävägg med bastmatta. På den har man lagt puts för ca 100 år sedan. Denna puts är nu
Kjell_G: Oljefärg kan definitivt vara härsken. Har en svärmor som målat en garderob inv, platsbyggd, alltså både trä o betong. Där blev det en otrevlig, rutten lukt efter ett tag och den gick inte bort med mindre att alltihop målades över med spärrgrund, sånt man bl.a använder efter rökskador. Måla inte med den färgen, byt genast. Kjell G
ClaJe: Vilken djävulusisk tapet!!! Står det inte hur man ska göra på tapetrullarna??? Att tapetsera barnrum är fantomej det svåraste som finns, när lillan vill ha nytt ska hon få måla - själv :-) kram
ClaJe: Håller med Juliane till punkt och pricka! Den som inte vet hur kinkig och irriterad man kan bli på varandra över småsaker bor förmodligen fortfarande i lägenhet... Det är tålamodskrävande att vara hemmafixare tillsammans, kan vara kul när det är färdigt men kan också bli en hel del tårar och ilskna tjut under tiden. Man kan ha väääääääääldigt olik uppfattning om hur saker
Robert63: Jag hade gjort så här: Arbetat med en färg åt gången och gått runt huset. Knutbrädor och fönsterfoder hade jag avslutat med. Att täcka för fönstrena tar bara tid, skrapa av ev. färg med ett rakblad. Glöm inte att täcka marken. Ett bra sätt att få upp mycket färg på fasaden är att ha en kort och knubbig roller i ena näven, doppa i färgen, rulla ut på fasaden och fördela med
lobbysleeper: Vi valde 5cm nedmålning, trots standardmässig takhöjd (245cm tror jag). Tycker det ser bra ut. Lite dålig bild... men enda jag hittade för stunden.
Krumeluren: Har för mig det finns lämpliga sprutaggregat i Nordposts katalog (http://www.nordpost.se), och därmed förmodligen också i Granngårdens butiker.
Swe_Mala: [citat] Tack för alla tips! Var lite förvirrande där ett tag med alla svar hit och dit men jag tror att jag har fått kläm på det nu. //mala
GreenTurtle: Jag har ett helvitt hus. Vilken färg skall man då ha på sockeln? Har hittar denna info "Grunden ska inte framhävas, ge den inte en färg som konkurrerar med fasaden. Det vanligaste är att grunden är lika ljus, eller något mörkare än fasaden. En ljus grund gör att huset ser högre och smalare ut, en mörk grund förminskar huset."
Johan Gunverth: Alkydoljefärg brukar vara blank när den är nyss målad, men, mattas efter några år. ------------- Svarta knutar på falurött hus; usch! Fundera på valfri kulör förutom svart. Svarta knutar är en missuppfattning som gjordes på 80-talet för att efterlikna trätjärade timmerknutar. Min personliga åsikt.
fialottabus: hej jag vill slå ett slag för brandskyddsfärg eftersom vältorkad takpanel brinner bra Om det börjar brinna stiger värme och rök uppåt och antänder sedan innertaket. När det väl börjat brinna i taket går det väldigt snabbt. mvh fialotta
anno2069: Köp provburkar och provmåla en bräda/färg och ställ dem ute och titta på dem i olika ljus, det var tipset vi fick på CoopBygg så nu vet vi vilken färg vi ska ha, tror att det vart 5000, den ena var 4500 det vet jag
Tava: Vart har du sett denna Beckers Grafit? Mitt råd är att välja en kulör från NCS-skalan. Då vet du vad du får. Om du går till en Demidekkhandlare och säger att du vill ha grafit så kanske han har en helt annan uppfattning av vad grafit är.
advon: Tack för svaret. Det låter bra. Hade tänkt att måla själv eftersom det är en begränsad yta, men experthjälp kan väl få ändå. Om inte annat så från färgbutiken. mvh
Englabacken: Jag har haft en svart kökssoffa med tillhörande svarta möbler och var helnöjd! Hade ett lite tuffare tyg på sitsen också. Det finns bra redskap att måla släta ytor med så att det inte blir några ränder - hör i färgaffären och tänk på att färgen skall gå att torka av om och om igen så en halvblank eller helblank färg är inte fel... Lycka till!
abbe_: Kan nog rekommendera Engwall och Claessons färg Lasol 9000 serien. I och för sig är huset målat så sent som våren 2006, men än sitter den kvar. Kolla på Engwall o. Claesson AB - FÄRG FÖR PROFFS Mvh/Abbe
P-plats: Jag tror mer på en tunn rostfri plåt som en plåtslagare knäcker åt dig snabbt och enkelt...
jon_h: Fast sprickor kan ju komma även ifrån rörelser i själva skivorna, alltså krympning och svällning på grund av temperatur och fuktighet.Träbaserade skivor rör sig mycket mer än gips, så risken för sprickor ökar ju då.
Mattias_Jo1: Hej, Är det någon som kommer ihåg eller känner igen en tapet som denna: Turkos blå (ganska ljus) med någon typ av medaljonger. Användes i ett av alla dessa inredningsprogram. Kommer jag ihåg när kunde jag sökt. /Mattias
Cheesus: Linolja kan vara farligt som sjutton. Men snyggt är det och jag har nästan slutat använda vanlig färg. Det mesta går att använda linolja till. Be färghandlar´n bryta i färg i oljan så ska du se hur snyggt det blir! Tror dock inte det är så stor risk för självantändning av själva trädäcket, angående torktid så går det att tillsätta torkmedel i linoljan. Har en liten story om
jon_h: Du ringer till målarfirman eller entreprenören, beroende på vem du betalade för målningen av taket.
ClaJe: Jag är nog böjd att hålla med dig andrhedb, fast kanske håller jag på färghandlaren efter att jag gjort det... Kom att tänka på det i efterhand, det är ju faktiskt inte bordsskivan som ska målas svart utan bara resten. Så den största dammsamlande ytan är ju oljad trä... *funderar så det knakar* Och inte hjälper det att sambon tycker vi ska måla den "slit-vit" dvs lite sådär
gaia: Att måla golvklinker är ej så enkelt ... se ovan :) Kanske en stor matta i passande färg skulle dämpa golvfärgen? Mindre jobb och användbar även efter golvbyte..... gaia
Bergling: Finns det något sätt att göra spacklade väggar lite tåligare? Har en del ställen där jag fått spackla rätt tjocka skikt, och undrar om det finns något för att göra ytan lite tåligare? Visserligen skall det målas eller tapetseras över, men man vill ju inte att det skall bli märken alltför lätt. Helst inte microlit, det är lite bökigt. Skall man måla med vanlig grundfärg? Kan
ClaJe: baratette: Låter fint med rött och lite vaniljfärgat (beige) Eller rättare sagt jag vet att det är fint, har haft det tapetserat såi ett tidigare hus. good luck!
Skeppars5: med stålborste är det stor risk att du lämnar fula märken i bräderna som du senare måste kitta igen, eftersom de syns väldigt bra då du målat om. Skrapa bort det som sitter löst, gå över med sandpapper så du mattar ner ytan (som antagligen är ganska matt) och måla på med ny linoljefärg. I färgaffären försöker de antagligen sälja på dig modernare färger och försöker
Anders_S: Hej Om väven inte är av jute så finns det ingen anledning till att använda en lösnbas färg. Jute krymper vanligtvis av vatten därfär måste men använda den till det. Men vanliga glasfiber textiltapeter eller trådtapeter klarar sig bra med en takfärg för uppgrundning. Anders