.... har ni nån gång ångrat ert färgval? Pga av tex mögel eller smuts.
Det är ju attans så snyggt med vita hus så länge de är rena men hur länge är de det?
Vi ska måla vitt har vi bestämt men många tycker vi är mer eller mindre knasiga och säger att man inte bör skaffa sig mer jobb än man behöver....

Jag tror att det är viktigt vilken färg du väljer. Vi har ett vitt hus som är målat med demideck täcklasyr för 15 år sedan i höstas målade vi om det. Reklamen stämmer! Fasaden mot norr har vi tvättat ett par gånger. Inte att klaga på tycker jag. Vi ska flytta om ett par månader och gissa vilken färg vi ska ha VIT så klart absolut snyggast.

Kolla Folksams färgtest som nu är inne på andra året. Jag och min sambo ska måla vårt nybyggda hus med Alcro Beståsystem och vit färg ("Ägg"). Bestå var riktigt bra akrylfärg i Folksamtestet tillsammans med Beckers Perfekt akrylat. Bestå har en "lackyta" som gör att färgen har svårt att få fäste även på vita kulörer. För att slippa mögel i största möjliga mån så är en mörkare färg att föredra då panelen då blir varmare och mögel får då svårare att växa.
Vi vill dock ha vitt med gråa knutar. Det blir så snyggt när man har svart tegel på taket tycker vi.

Syrran och hennes kille målade för två somrar sen med Beckers Perfekt akrylat (vit) och de har redan liiite mögelfläckar, så man kanske inte ska ta testet som Folksam gjort som facit. Se bara till att underbehandligen är bra gjord innan, så går det nog bra.

Lycka till!

....vad har ni för vit kulör?
Vi har siktat in oss på s-0500-n men jag vet inte säkert.... Blir den FÖR vit?

Vi har demi vit vet inte riktigt vilket nr det är men den är lite åt det grå hållet och man blir inte bländad.

Trampe skrev:
....vad har ni för vit kulör?
Vi har siktat in oss på s-0500-n men jag vet inte säkert.... Blir den FÖR vit?
Ja, jag tycker det. Och det finns stor risk att den blir lika iögonfallande som leendet hos en person med nyblekta och ultravita tänder.
Visst är det bättre än gula men lagom är som bekant, oftast bäst.

Skita ner S 0500-N litegrann och vi hamnar med lite god vilja på S 1002-Y.
En 'vit' som jag brukar rekommendera för den som vill ha som allra 'vitast' utomhus.

Köp ett prov, måla upp och känn er för!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.