A
andersmc: Borsta bort allt som är löst. Sen går det bra att måla över.
2 svar · 4,9k läst
S
skogshydda: Det här är väl en dum fråga för er som kan det men vad är det för skillnad på de två? Jag har alltid betsat det mesta för jag tycker om när trät lyser igenom. Men det är samma sak med lasyr eller? :-)
0 svar · 12,0k läst
spocks_beard
spocks_beard: Inte många svar där inte, jag kan avlägga rapport att det verkar fungera med linolja i alla fall.
1 svar · 6,2k läst
H
henrik79: jag gjorde precis så som du har tänkt göra frrån första början. Den akryl/latexfog vi använde resulterade i att fogen rörde sig mer än vad dess tolerans klarade. Det blev fula sprickor i fog etc. Vi gjorde om och gjorde rätt med sikaflex nåtningsmassa. Efter torktid ca 2 veckor genomhärdat, målade vi med en vattenbaserad golvfärg. Den tål normalt slitage. Nordsjö Ipolan V. Lyssna
1 svar · 6,3k läst
L
Linusm: [citat] Hur gick det med orken? :)
21 svar · 17,4k läst
J
JonOMaria: himla länge sen, skulle det stå... =)
3 svar · 21,3k läst
J
JonOMaria: Hur länge finns det kåda kvar? Det måste ju finnas mer i nyare trä. (om man har en gammal panel)
2 svar · 6,4k läst
J
JonOMaria: Men om vissa får så himla flammigt resultat och andra inte... har ni alla förberett och tvättat ordentligt och så då? (det kan ju spela roll) och vad man har för färg/material under tex. Hur kan det bli allt från perfekt till "jag avbröt och bytte färg"? Vi har målat med Byggmax väggfärg, den är superbra utom glansen (dvs helmatt), blir märken av allting på väggarna, men där
31 svar · 35,1k läst
J
JonOMaria: Lyfter den här tråden och hör om samma sak igen. Vi har tänkt slipa av vår flaggstång, impregnera med olja och måla med vit linoljefärg. Nu var det nån som frågade oss om det var så smart att måla med linoljefärg för att den blir så matt och dammig efter ett tag (inte så lätt att måla om en flaggstång...) Nån som har nån tanke om det här? Hur länge klarar sig fönster tex
1 svar · 12,1k läst
Mirris_Jkpg
Mirris_Jkpg: Tack för era svar! Jag ska börja ringa runt till målare idag, hoppas inte alla är på semster :)
3 svar · 5,2k läst
K
klein: Hej Vi har problem med att skarvarna syns mellan gipsskivorna vi har i innertaket (färgen spricker upp och remsan lossnar). Vi har försökt att åtgärda det men det återkommer hela tiden. Är detta ett vanligt problem ? Kan det bero på de rörelser som uppkommer då man går på golvet på plan-2? Vad kan man göra åt det, är microlite ett alternativ ? Tackar, Klein
0 svar · 5,2k läst
Anders_S
Anders_S: MAxima Du kan aldrig olja "för mycket "med en impregnerande grundolja. Så ge spikhål o vindskivor osv grundolja det mår de bra av. Men vänta om du bor i sydsverige för här bara regnar det. Anders
6 svar · 6,9k läst
Anders_S
Anders_S: Teknos Nordica Eko kan man måla på alla träytor som är målade innan. Ytor målade med linoljefärg kanske lite tvivelaktigt. Anders
4 svar · 2,7k läst
Anders_S
Anders_S: Faxe har en panelvit i sitt sortiment. Ring eller maila Eskil Åkerberg i Malmö. Anders
1 svar · 3,0k läst
Anders_S
Anders_S: Ja med våtrumslim. Anders
1 svar · 2,8k läst
B
baratette: Som sagt, precis som Jon_h skrev...
6 svar · 2,5k läst
Fasting65
Fasting65: Prova en trasa indränkt med T-dojja (T-röd). Annars har jag för mej att det finns speciella klister-väck sprayflaskor på välsorterade färgaffärer och järnaffärer.
1 svar · 1,9k läst
sssss
sssss: Hej, Håller på att renovera lite där hemma. Köpte själv materialet på Flügger, men har haft en målare som utfört arbetet. Nu är tak och väggar målade, och jag har en del frågor: 1. Takfärgen: jag trodde att jag fick råvit, samma som väggfärgen, men den är tydligen bara vit, vilket gör att den ser gultonad ut i jämförelse med väggarna. Finns det inte råvit takfärg eller har
0 svar · 3,4k läst
A
andrhedb: Någon av tapeterna ur Midbecs Decadence kollektion kanske? Funderar själv på att sätta den här randiga på tvären i sovrummet. Den finns i flera olika färgställningar
6 svar · 4,3k läst
·
A
Alko: Det är inte tretex då som du har ovanpå putsen? Isåfall kan den också ha en viss isolerande effekt. Hos mig sitter tretexen endast mot ytterväggarna. Putsade innerväggar är ingen match för en målare att bredspackla. Helt klart värt att anlita hjälp för detta med bredspackling om man vill ha bra, snabbt resultat. /A
1 svar · 3,6k läst
FlitigaLisa
FlitigaLisa: Troligtvis är ert hus målat i någon nyans mörkare eller ljusare än just 3502-Y. Du skriver att det att det finns rött i färgen men det är nog gul (Y betyder gult). Så hämta sådana där smår färglappar som de har i färgbutikerna på nyanser som ligger mellan 1502-Y till kanske 6502-Y så tror jag du hittar vad du söker. /FlitigaLisa - som bor i ett hus som är målat i 7502-Y (jo
2 svar · 8,0k läst
A
Alko: Hej, Jag håller på att renovera fönstersmygar (nischer) och även sätta helt nya med foder o allt. Får en glipa mellan kanten på fönsterfodret och insidan av fönsternischen. Hur får man bort detta inför målning (vill ju att det ska bli en helt slät insida i fönsternischen utan glipa/skarv) ?? Latexfog ska ju vara bra för glipor, skarvar, men det är ju typ mellan golvsockel/vägg.
0 svar · 8,3k läst
M
Mike_x: Är det någon som vet vilken NCS kod som är närmast Flüggers Peanut1(C321) Vi skall måla huset men vill inte använda Flüggerfärg utan hade tänkt oss Demidekk Optimal. Problemet är att Flüggers färgkoder inte är "officiella" så icke-Flüggerbutiker har svårt att bryta den.
0 svar · 2,9k läst
A
axell: Ja i den tråden sägs det vara 0403-Y20R. Är det någon som kan bekräfta att det stämmer? Någon annanstans påstods att den är hemlig, men det som är mest likt skulle vara 0502-Y. Den mesta informationen finns på nätet, men källhänvisningen är oftast lite bristfällig tyvärr...
2 svar · 10,7k läst
C
chessen: Håller på att leta en beige färg som inte går åt grönt eller rött-rosa,har testat flera stycken utan att hitta någon,hoppas någon av er kan hjälpa mig.Den skall inte vara för mörk utan lite åt det ljusa hållet. Har testat,NCS 1005-Y30R,NCS 2005-Y30R, NCS 2005-Y50R NCS s1002-Y50R,en som heter sandsten och Shi-Take Mvh Chessen
0 svar · 5,1k läst
·
mångstekta
mångstekta: tvärrr så hjälper inte det... det tar nog mer än 2 timmar ändå.
8 svar · 26,5k läst
H
Hasse.A: Har lite problem med att få spacklingen att bli bra:mad: Har skruvat fast renoveringsgips skivor i ett rum! Satt glasfiberväv i skarvarna och spacklat och slipat 2 ggr(har även spacklat skruvhålen såklart) När allt ser jämt och bra ut har jag målat rummet med vit väggfärg då jag ska tapetsera med en vit tapet. När tapeterna har torkat så ser jag att tapeten har sjunkt in där jag har
0 svar · 8,4k läst
H
holyanna: Om huset inte är klart vet ni kanske inte vad det blir för känsla i det och hur ni skulle vilja att det såg ut. Sådant växer ofta fram med tiden, när man har bott där ett tag (sett hur ljuset går genom rummen, vilka rum man helst är i, mm). Jag skulle satsa på något neutralt (vita väggar) och förbereda mig på att tapetsera/måla längre fram, när ni har fått en känsla för huset.
5 svar · 4,0k läst
Anders_S
Anders_S: Jag skulle rekomendera 2-3 dagar om det är regnfritt och helst sol o värme så det kan torka upp.Ha inte för brått och måla inte in fukten. Anders
1 svar · 7,4k läst
henlun
henlun: Hur gick det?
6 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.