Färg, Måla & Tapetsera
dotpointer: Putsade på mahognyn med hushållspapper med T-röd - då blev det gammal dyr lägenhet-känsla på det hela. Såg väldigt slitet ut! Sen målade jag på med svartbrun, då fick man den där mörksvarta känslan med lite rött igenomlysande (typ som de har på affären Indiska...). Var faktiskt vad jag sökte. :) (Kan vara bra för andra o veta också, hur man får fram "Indiska"-svarta...)
OlofChrister: Sätt reparationsgips - jag tror det bara bygger 4 eller 6mm. Klart att du måste sätta gips även bakom elementen! I värsta fall kan du sedan fälla in elementbeslagen i gipsen så att avståndet blir samma som innan.
Harrieth: Vi har målat vårt verandagolv med svartpigmenterad Roslagsmahogny. Det tog drygt en vecka innan det var torrt. Jag har inte märkt att det färgar av sig. Däremot mattas det svarta så man bör nog måla en gång till nästa år.
Krumeluren: Kalkfärgen behöver nog kalkbruk/cement om den ska binda ordentligt till underlaget (karbonisera tror jag det heter). På trä lär nog färgen krita/damma av sig rejält. För övrigt en rolig färg att jobba med och rent löjligt billigt blir det också.
Beppo: Att dömma av antalet lager tapet så är det ett hyffsat gammalt hus vilket förmodligen innebär plankväaag. Skulle jag vart i ditt ställe så skulle jag riva hela rasket in till plankväggen och skruva gips på och få en nystart att tapetsera på. Som du har det nu så blir det en väldig massa arbete för att få ett halvbra resultat och en väldig väldig massa arbete för att få det
JonOMaria: Jag skulle också valt tapet under. Har alltid funkat bra att måla på tapet för mig, bredspackla brukar i regel inte funka så bra... =)
Mr_XXX: [citat] Kanske leta fönster med PVC-karm? Det borde vara minsta (inget alls?) underhåll
FlitigaLisa: Du är inne på rätt spår med S 1502-Y, den upplevs inte blå. Vi hade samma problem med val av kulör till vårt hus och efter mycket provmålande blev det S 7502-Y, dvs vårt hus är mycket mörkt men från samma färgsnitt som ert färgval! /FlitigaLisa
Beppo: Skall du betsa trät så skall det göras innan hela behandlingen. Betsen penslar du på och gnider in i trät på samma vis som oljan. Sedan får du låta det torka. Mellanslipa om du vill betsa igen till en mörkare nyans och låt torka. Sedan skall du köra behandlingen. Efter vaxningen så får man inte använda eller täcka ytan på minst 3 dagar då vaxet måste härda ordentligt.
Mi: Så snyggt, det är bara att köra! Ta typ Fluggers råvita eller Alcros snövit och släng in någon svart, matt möbel. Fint med turkost eller olivgrönt till, jag tycker att det blir för mycket stoppljus över rena, grundfärger till den miljön. Snyggare att mjuka upp det lite...
Anders_S: Det finns något som heter sparboogie med 2 hjul på så man alltid kan få en snobbkant saluförs av alfort & cronholm grosshandel. Fråga i din färgbutik! Anders
IreneH: [citat] Hej Linnéa. Mattan köpte jag på city gross!! De sålde ut den för halva priset, 495:- Hade tur att de sålde just denna mattan samtidigt som vi hade bestämt oss för den tapeten. Den passar verkligen bra.
H_L: Börja att måla väggen med bakgrundsfärgen. Tejpa sedan med maskeringstejp. Måla sedan igen över tejpskarvarna med bakgrundsfärgen. När detta är klart och har torkat målar du med "linjefärgen". På detta sätt kommer inte den kontrasterande färgen råka krypa in under tejpkanten och kanten blir skarp och fin.
Mats Forsell: Den tar bort gamla tapeter med hjälp av ånga. Den ser ut som ett dammsugarmunstycke. Ungefär.
Stoxe: Hej igen! Kul med alla synpunkter och visat intresse! Vi hade tänkt välja alternativ 4 (Grått tegel, vit/beige fasad) men väl på "husträffen" så var färgexperterna osäkra på hur bra resultatet blir på mexitegel. Färgen skulle nog sitta bra, problemet skulle vara att tegelbitar i sig lossnade (frostsprängning) och lämnade "fläckar" på tegelfasaden. Därav kunde de inte lämna
Anders_S: Hej Jag skulle aldrig rekomendera någon att måla sin kork eller plastmatta då mattan normalt är för mjuk med sprickor i färgen som följd. Men visst finns det färg som griper på ytan men som jag aldrig skulle våga sälja till mina kunder. Anders
Anders_S: Som sagt man kan aldrig bedöma en våt färg hur den ser ut när den torkat och målats ett par gånger. Anders
Anders_Roslagen: Håller med namnen andersmc. Slamfärgen borstar du bort. Mitt tips är att när du skall måla om akrylaten lär du till och med uppskatta hur lätt underarbetet med slamfärgen var...
Saxpy: Har en synlig murstock bakom en kakelugn där putsen har blivit rätt skadad genom åren. Skulle vilja ha en finare(slätare) än det blir med vanligt puts nu när jag ändå måste åtgärda den. Kan man dra på vanlig gipsspackel om man ser till att fukta först? Det är väldigt trångt och dåligt med plats, annars hade jag tänkt att sätta upp gipsskivor eller nåt liknande men det finns
TorpAnders: I vårt förra "moderna" 70-talshus gjorde jag en totalrenovering av samtliga fönster. (22st tvåglas kopplade med hyfsat bra virke i bågarna) Trärent, olja , grund och täckfärg. Beckers fönsterfärg, vad den nu hette på den tiden.. Vi sålde huset 12 år senare och alla fönster var fortfarande 100% fräscha och all färg helt intakt! Mälardalen och skogsläge med fönster i alla
sultanen: Målade min murade öppna spis i stugan med en oljebaserad grundfärg(Beckers grepp) och sedan vanlig väggfärg på det. Fogarna verkade lite "smuliga" så att jag gissar att "greppen" suger in bättre än en ren väggfärg i fogarna och håller ihop det hela på ett bra sätt. /sultanen
Anders_S: Hej Om det inte finns några som helst synliga skador som röta etc ser jag som är i branchen inget hinder med en akrylat. Men välje färg med gott renume ex Beckers Elite, Alcro stugfärg, Teknos Nordica Eko etc och inget billigt varuhusmärke!! Anders
Anders_S: Hej Ett gammalt knep är att slå på potatismjöl på fläcken och när det har färgats med oljan borsta bort och lägg på mer. Fortsätt så tills att fläcken har sugits bort helt. Anders
mikael_krus: Jag har målat mitt hus med en av de "dåliga" färgerna för 4 år sedan. Jag har fortfarande inte något mögelangrepp alls. Personligen tror jag att de yttre förutsättningarna spelar en större roll än vilket märke man väljer på färgen. /MK
Barea: Nu har jag konsulterat min favvo-färghandel. Där löd budet: först en färg som ger en yta som fäster. Sedan en högblank lackfärg ovanpå. Men jag tror jag hittat det bästa alternativet. Nämligen att lämna in bakelitdelen till en lackerare med uppmaningen att lacka i en högblank svart färg. Tack för tipsen!
Mazen: Tack för era svar, nu är jag lite klokare. Det får bli ett test med Miltex först men med oljefärg som backup (det är lite si och så med att kunna flytta ut alla möbler och täcka till 100%) Fler synpunkter och erfarenheter är fortfarande välkomna.
tummenmittihanden2: Synd att ingen kände till tappeten, men det ordnade sig ändå eftersom jag hittade numret till slut! Imorgon ska jag iväg och beställa tapeten!
Yamma: Jag har Alcros isblå färg gjord på Bauhaus med Beckersfärg. De har Alcros alla färger i maskinen och det har funkat bra. Jag tycker dock att blandningen blir något ljusare än Alcros ordinarie provburk som jag jämför med. Nu blev vi väldigt nöjda med kulören så allt blev bra i alla fall men man kanske trots allt bör vara beredd på att kulörerna skiljer något... Yamma