2 194 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Glasfiberrämsa eller pappersrämsa
Medlem
· Västmanlnad
· 2 inlägg
Har kollat runt nu i olika trådar och försökt fått nåt rätsida på om jag ska änvända glasfiber eller pappersrämsa när jag spacklar ihop mina gipsskivor i taket. Jag ska sätta upp vanliga gipsskivor, d.v.s inte takgipsskivor som är kanten utan det blir 90 graders kanter mot varandra. Vad är bäst och vad är enklast? När man använder glasfiber kan man då sätta rämsan som är förklistrad direkt på skivan utan att spackla under först? Eller måsta man först spackla, slipa och sen sätta på glasfibret?
Eller ska jag skippa detta med glasbiber helt och köra med papper?
Eller ska jag skippa detta med glasbiber helt och köra med papper?
Välkommen till forumet!
Frågan papp- eller glasfiberremsa har diskuterats en del på forumet och jag skulle tro att pappremsan är det som de flesta föredrar.
Man kan i princip trycka fast en förklistrad remsa direkt, men min erfarenhet är att klistret är ganska dåligt och den gärna lossnar. Man bör helst trycka fast den i spackel. Ett alternativ är att limma den med tapetklister.
Frågan papp- eller glasfiberremsa har diskuterats en del på forumet och jag skulle tro att pappremsan är det som de flesta föredrar.
Man kan i princip trycka fast en förklistrad remsa direkt, men min erfarenhet är att klistret är ganska dåligt och den gärna lossnar. Man bör helst trycka fast den i spackel. Ett alternativ är att limma den med tapetklister.
Medlem
· Västmanlnad
· 2 inlägg
Tack så mycket! Snabbt svar måste jag sägaandersmc skrev:Välkommen till forumet!
Går det att sätta skivorna kant i kant utan att fasa av kanterna eller måste man göra det innan man sätter upp dom?
Ok, så i denna ordning då:
Vävlim - pappersrämsa - spackla - slipa - spackla - slipa........och så vidare tills man är nöjd med resultatet. Hur låter det?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Om du tänker använda vävlim skall det vara av typen "extra stark" med hög torrhalt. Fråga i färgbutiken, de vet vad du skall ha. Tänk också på att spacklet torkar långsammare över en vävlimmad pappremsa.joakim_persson@yahoo.com skrev:Tack så mycket! Snabbt svar måste jag säga
Går det att sätta skivorna kant i kant utan att fasa av kanterna eller måste man göra det innan man sätter upp dom?
Ok, så i denna ordning då:
Vävlim - pappersrämsa - spackla - slipa - spackla - slipa........och så vidare tills man är nöjd med resultatet. Hur låter det?
Klicka här för att svara