6 108 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Inte framhäva gult
Vad ska man /inte/ välja för färg om man vill tona ner gulheten i en laserad panel.
Någon som kan sin färglära? Hur gör jag för att panelen skall se vitast möjlig ut?
Frågat detta förut utan framgång men vore kul om någon hade några funderingar!
Någon som kan sin färglära? Hur gör jag för att panelen skall se vitast möjlig ut?
Frågat detta förut utan framgång men vore kul om någon hade några funderingar!
Om du vill ha ett så ljust bestående resultat som möjligt ska du grundolja ändträ sedan ett lager med ofärgad lasyr och därefter en lasyr med vitt pigment. Lämplig dos kan vara 10-15 impulser utav Exempel Tonex W( Vit) per liter ofärgadlasyr för att bara behålla det ljust så gulningen inte syns på samma sätt. Men det är viktigt att prova sig fram på en lika bit.
Anders
Anders
Kanske någon mörk färg som får den gulaktiga att framstå som ljus/vit? Kan tyvärr inte min färglära. Såg just på en annan sida att man använder komplementfärgen violett för att neutralisera gult.
Ska du måla något intilliggande?
Ska du måla något intilliggande?
Panelen sitter redan i taket-färdiglaserad från fabrik så den är som den är...
Nu är frågan vad vi skall ha på väggarna. Har funderat på grå tapeter och gråmålad väggfast bokhylla. Att välja brunt och beige är kanske inte så smart, tycker det borde förstärka gulheten, eller?
Nu är frågan vad vi skall ha på väggarna. Har funderat på grå tapeter och gråmålad väggfast bokhylla. Att välja brunt och beige är kanske inte så smart, tycker det borde förstärka gulheten, eller?
Vad innebär gultonat? Är det typ S0502-Y, även kallat stockholmsvitt, eller är det gulare än så?
Är det bara så svagt gultonat så tror jag inte du behöver bekymra dig. Möjligen att du inte ska måla något högblankt kritvitt precis bredvid. Själv har jag S0502-Y i större delen av lägenheten och på alla snickerier. I taket har jag dock helvitt och köksinredningen är just högblankt vit. Man tänker faktiskt inte på det som nånting annat än helvitt förutom när man aktivt jämför med något helvitt. Inte ens där ena köksskåpet går så gott som ända intill fönstersmygen. Övriga färger jag har till väggarna är en cappucinofärg, rött och en ljust grå färg, som iofs har en del gult i sig. Ingen av dem tycker jag framhäver det gula överhuvudtaget.
Men sen är det naturligtvis en fråga hur gul din panel faktiskt är, men är den bara så lite gul som jag tror så hade jag inte brytt mig om jag var du.
Är det bara så svagt gultonat så tror jag inte du behöver bekymra dig. Möjligen att du inte ska måla något högblankt kritvitt precis bredvid. Själv har jag S0502-Y i större delen av lägenheten och på alla snickerier. I taket har jag dock helvitt och köksinredningen är just högblankt vit. Man tänker faktiskt inte på det som nånting annat än helvitt förutom när man aktivt jämför med något helvitt. Inte ens där ena köksskåpet går så gott som ända intill fönstersmygen. Övriga färger jag har till väggarna är en cappucinofärg, rött och en ljust grå färg, som iofs har en del gult i sig. Ingen av dem tycker jag framhäver det gula överhuvudtaget.
Men sen är det naturligtvis en fråga hur gul din panel faktiskt är, men är den bara så lite gul som jag tror så hade jag inte brytt mig om jag var du.
Medlem
· Västragötaland
· 26 inlägg
Måla med en Nikotinspärr så slipper du det, jag har precis gjort det här hemma funkar KLOCKRENT!!! Jag gick på en billigare variant än Nordsjö's nämligen Hornbauch's egna, Funkade strålande!!!
Klicka här för att svara