30 127 läst ·
8 svar
30k läst
8 svar
Färgfläckar: Hur ta bort spill från olika material?
jag har tagit bort färgen av metal med att lägga saker i brunsåpa över natten. Kan också penslas på och täckas över med plastfilm några timmar. Såpan var av den tröga tjockflyttande sorten och ej grönsåpa. Kan provas på bakelit också , lämnar inga repor 
gaia
gaia
Träredskap med en jämn, men slö egg, som en smörkniv eller stekspade, kan du försöka med på golvet, metallerna och fönstren.
Tvålull eller svinto är ett bra tips på dörrhandtagen.
Sen finns ett tips som du inte kan få i färgaffären: Urin är bra på att ta bort ingrodda färgfläckar på ett golv. (Vet det tack vare en blöjolycka hemma). Det gula morgonurinet är effektivast eftersom det innehåller mest reningsämnen. Du kan samla en mängd i en mugg och dutta ut där det behövs. Och så skrapa och torka upp efter en bra stund.
Sen kan du inte använda den smörkniven i bregotten igen, men det har du säkert räknat ut.
Jag skulle inte försöka med varken stålull eller urin på metaller. Jag tror att det kan reagera kemiskt och bli grönt eller fult. (men det är bara vad jag tror.)
Tvålull eller svinto är ett bra tips på dörrhandtagen.
Sen finns ett tips som du inte kan få i färgaffären: Urin är bra på att ta bort ingrodda färgfläckar på ett golv. (Vet det tack vare en blöjolycka hemma). Det gula morgonurinet är effektivast eftersom det innehåller mest reningsämnen. Du kan samla en mängd i en mugg och dutta ut där det behövs. Och så skrapa och torka upp efter en bra stund.
Sen kan du inte använda den smörkniven i bregotten igen, men det har du säkert räknat ut.
Jag skulle inte försöka med varken stålull eller urin på metaller. Jag tror att det kan reagera kemiskt och bli grönt eller fult. (men det är bara vad jag tror.)
Klicka här för att svara