Tjenare, jag behöver lite tips.

Köpt ett hus från 1975 med en massa inomhuspanel (inte 100 på hur den är behandlad original, men jag tror att det borde få att måla över för den är inte helt glansig). Jag har varit hos fäghandlare och byggvaruhus.
Färghandlarna tycker jag ska köra oljebaserat grund för 300SEK/3l och sen en färg för 500SEK/3l medan byggvaruhuset sa att så gammal panel har svettats färdigt och (gem och fix) rekomenderade sin "Living Väggfärg 7" 2 strykningar så var det klart. Detta alternativet kostar mig ca 2000SEK totalt!

Jag är inte så snål att jag inte inser att jag gärna lägger lite pengar på färg (då jag inte vill göra om jobbet !) men jag undrar vad som räcker. Är det ngn som har erfarenhet av att måla panel i ett gamalt hus?

En fråga till, jag behöver cover tapet, ngn som har tips på billiga affärer för detta? Min lokala färgaffär tar 319SEK/10m2... och vi behöver i alla fall 100m2.

Tack.

Jag håller på med exakt samma sak i mitt hus, träpanel från mitten av 70-talet.

Eftersom jag inte har så mycket, ca 40 kvm, så tyckte jag att de ev. pengar jag skulle spara inte uppvägde vetskapen om att jag har valt det säkraste alternativet ut hållbarhetssynpunkt.

Ett tips är att grundfärgen (Alcro servalac aqua grund i mitt fall) kan räcka mycket längre än vad som anges på burken. I mitt fall räckte drygt 2 liter till 42 kvm panelad vägg när det "egentligen" borde gått åt 5 liter...

Hej!
Håller på med liknande projekt i fjällstugan. Kan bara (av egen erfarenhet säga) att det verkar inte som om panel svettas "färdigt" någongång (inte ens på 30 år)
Jag har testat olika alternativ och för mig har jag fått det bästa resultatet (i och för sig på timmerväg) när jag grundat med en oljebaserad färg (förhindrar ev. gulning) och sen en väggfärg. Har nyttjat Nordsjö Spärrvit och sen deras Bindoplast.
Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.