Färg, Måla & Tapetsera
Toaster: Gulnad furu + vitpigmenterad lack blir sällan (el. aldrig) bra. Ben och stomme hade jag täckmålat i någon vit. Bordsskivan hade jag slipat av, betsat och sedan oljat el. lackat. Om det sen blir 'bonnig' stil över det vet jag inte... Tja, isf. en rik bonde och modernt kallat, lite 'Seaside' känsla på det... 'Sliten yta som ser gammla ut? Det är väl 'slipgrund' med lite våld. Alltså en
Kurage: Tesan, Jag vet inte om du har tapesterat ännu, men jag skulle ha målat väggarna vita, eller ljust grå, men på den ena väggen skulle jag ha gjort olika storlekar på horisontella ränder, kanske i två olika grå nyanser och en svart rand. Det skulle bli snyggt. Jag har själv tapetserat med en fräck svartvit fondtapet i vårt kök, som egentligen är för orolig/fräck för oss, men som vi
Kalleman: Det kan ju vara värt både för er och för lägenhetens värde att få det gjort rätt och inte börja kladda ännu mer än det redan är gjort, no offense. Det kan ju bli ok om ni gör det men faran är att resultatet inte blir tillfredsställande och det kanske då blir svårare för en riktig stuckatör att återskapa originalstucken om det inte finns så mycket av den varan kvar att utgå
kamy: Det slutade med att jag la lite vanlig väggfärg på strecken när jag ändå hade den burken öppen. Sen snickerifärg utanpå det. Väggfärgen täckte så nu syns inga streck. Det som var märkligt med detta var att så länge färgen var våt så syntes inga streck men när den torkat så syntes det jättekraftigt och i en märklig lila nyans. Det blev lite otydligare för varje lager, men
lier: Är det bara material så är det inte helt orimligt. Men jag skulle nog avrunda närmare 40.000kr ändå Vi fick en räkning på målning och tapetsering bara invändigt inkl arbete 75.000kr. Dock inga dyra tapeter. Målningen utvändigt beror ju så mycket på vilken färg ni ska måla med. Faluröd i det närmaste gratis, sen finns det ju upp till hur dyr färg som helst. Men ni sparar nog
¤ akila ¤: [citat] Förlåt om jag lägger mig i, men ni bodde där i 3 år och sen flyttade ni och har nu bott 8 år till. Då är det alltså 11 år sen ni köpte färgen?! Det händer rätt mkt på 11 år och färgen borde oxå utvecklats till det bättre...
potatoking: Åkte iväg och köpte en. Kan bara rekommendera den - den fungerara klockrent.
Kemi: Min bästa vän i gips sammanhang är vit latxefog :) Bara att applicera och sedan släta ut med fingret, du får kanonfina skarvar som i princip inte syns när du målar över det. Större glipor spacklar du först och kör med latex som finnish innan målning. Mvh Tobbe
Mankan: [citat] Ja det är jätteviktigt om du inte avser att måla med oljefärg, alternativt toppstryka 3+ gånger med vattenbaserad. Jag ska utvärdera mitt tak under vintern och se om jag stör mig tillräckligt mycket på det för att toppstryka det med oljefärg när våren kommer :)
Vitalij: Det funkar säkert bra om man målar på färg där kanterna kommer, men det finns tapeter där dom behöver måla hela underlaget, annars kommer det lysa brunt där skarvarna är och sedan resten vitt. Jag vet inte om just din tapet kommer lysa men det finns som sagt. Men kolla vad dom på färgbutikerna rekomenderar som sagt..
brandsaeter: Toppen! Då är det bara att fara iväg å handla... Tack ska du ha!
morry: Här kan man kolla vilka färger som passar ihop... Det är bara att dra i RGB-reglagen så att den första rutan får den nyans du vill utgå från. http://colorblender.com/
TurboTouring: Vad har du för kulör på ytterdörren? Vill man måla garageporten en kulör kan man ta igen det på ytterdörren. Tar man en klar stark färg så kommer ju dörren och porten "fram" lite mer. Tar man en ljusare så flyter det ihop lite mer med huset. Sen kan omgivningen avgöra lite. Har du någon bild på garaget och huset med lite av omgivningen?
Carl B: Vi skall komplettera våra köksskåp från 1920-talet med nya skåp i samma stil och funderar på hur vi skall måla skåpen (både nya och gamla) för att de skall bli så lika som möjligt. De gamla skåpen är målade med linoljefärg men innan slutstrykningslagret finns en spackelfärg som gör ytan helt slät så att man inte ser ådringen i trät. Om vi målar med linoljefärg och endast
anis16: En funderíng när jag håller på att lackerar en ytterdörr av fräst MDF: Ute-sidan sprutar jag med vanlig alkydfärg men insidan funderar jag ett kort tag att måla med akrylat... men är det lämpligt om det skulle krypa fukt från dörrsidorn. Inte så roligt att kunna dra av färgen om några år på insidan.
gaia: [citat] no ja, jag köpte min färg när det info var aktuellt ;). Vad används då idag för att pigmentet inte ska sedimentera i färgburken? Vattenglas och pigmenter är luktfria men färger luktar i alla fall ... mystisk.... gaia
LinaoMarkus: För att förvirra så klart! Eller så var jag lite förvirrad...
TurboTouring: Det var inte så begåvat.....jag tror att det är lättast. Annars är det renskapning ner till tjäran, tvätta med lacknafta eller rödsprit. Men risken är att den feta ytan från tjäran inte går bort. Då är det bara att lägga på ytterligare ett varv tjära och lev med det......
Peppes_Bodega: Idag var både målarfirman och den lokala färgförsäljaren här och kollade. De var överens om att taket skulle fixas!SKÖNT! Nu väntar vi bara på Alcros "färggubbe" som ska komma och kolla.Jag tog en bit hyvlat virke och drog på lite lack med fingret ,för att visa skillnaden och den biten blev verkligen VIT.Taket är ganska vitt i "dalarna"men på brädornas släta yta är det nästan
perstr: Tips: Spacka inte överdjävligt brett så det bli ren bula. Använd väv, inte papper och när ni målat första lagret så kan man se om väven reser sig och blir taggig. Då sliper man lätt med finaste sandpappret och målar sedan andra lagret.
matshermansson: 6 mm renoveringsgips utanpå kortplanken. Färre skarvar att spackla!
Ella: Att de är dåliga skriver jag ju under på, men vad en säljare säger om sina konkurrenter skulle jag inte fästa så stort avseende vid ;).
TurboTouring: Torktiden kan förlängas om det är fuktigt ute (rötmånad) och om man inte har till med värme så förlängs torktiden, Bättre att vänta lite längre än att chansa
TurboTouring: Det finns flera färgbortagningsmedel på marknaden och dom funkar rätt bra. Lite beroende på vilken färg den ska lösa upp. Tips är att man när man kladdat ut rikligt av medlet på ytan lägga man på en plastfolie så dunstar inte medlet bort. Låt verka 10-15 minuter, kolla om färgen löst sig. Kan behövas flera behandlingar om det är flera lager färg. Sen är det viktigt att man
TurboTouring: Finns "möbelspackel" som är vattenburet, slipbart och övermålningsbart. Måla med takfärgen ner på taklisten, enklast.
Junipingla: Fönsterkarmarna i vårt nya hus verkar målade med lackbets (samma som på panelen utomhus enligt bif. bild) Är det ngn speciell färg man ska använda då eller går det bra med vilken lackfärg som helst? Måste färgen vara lacknaftabaserad eller kan den vara vattenbaserad? Jag är inte haj på detta med målarfärg :) Tacksam för alla inputs och tips & råd. ;)