Vi har ett hus byggt 2005 och där vi har paneltak ca 80kvm i vardagsrum,kök och matrum.Dessa rum är bredvid varandra i en helt öppen planlösning med 3.70 i takhöjd.Vi valde "svagvit" taklack då detta skulle behandlas.Till en början var taket jättefint och såg ganska vitt ut.Efter en tid började det vita att försvinna.Nu har vi bott i 2 år ,taket ser ut som ett 70-tals tak i en bastu,och jag har varit i kontakt både med den lokala färghandlaren och målerifirman som gjorde jobbet.Dessutom skickade jag bild och "klagomål" till Alcro som är tillverkare.
Svaret jag fick där var ungefär att vi inte kunde ha haft vitt tak med den kulören/lacken vi hade.
Jag har kollat och lacken vi hade då har utgått ur Alcros sortiment.
I slutet av förra vecka var entreprenören hemma hos oss och kollade vilka grejor vi anmärker på vid en ev. 2-års bes.
Han sa:Jag håller med ,taket ser fördj....gt ut(ursäkta svordomen)och äntligen kan man få gehör för att lacken verkligen har ändrats.Helt klart kommer taket att fixas.TACK FÖR DET!
På Fredag kommer målerifirman och färghandlaren och kollar taket för att vidta eventuella åtgärder.
Nu till frågan:
Ska vi välja att lacka taket igen med vitt pigment,och chansa på att lacken blivit bättre eller att även den "tappar" färgen med åren.
Eller ska vi välja en täcklasyr och välja helvitt?Man får inte så mycket träkänsla men det blir ju vitt i alla fall.
Väggarna är kritvita och möblerna går i vitt,svart och valnöt.
Har ångest men hoppas på att få tips från er på forumet som har kolla på färg mm.
Kolla även på:
http://forum.byggahus.se/hemma-hos/65687-eksjoehus-sandhem-146kvm.html
Svaret jag fick där var ungefär att vi inte kunde ha haft vitt tak med den kulören/lacken vi hade.
Jag har kollat och lacken vi hade då har utgått ur Alcros sortiment.
I slutet av förra vecka var entreprenören hemma hos oss och kollade vilka grejor vi anmärker på vid en ev. 2-års bes.
Han sa:Jag håller med ,taket ser fördj....gt ut(ursäkta svordomen)och äntligen kan man få gehör för att lacken verkligen har ändrats.Helt klart kommer taket att fixas.TACK FÖR DET!
På Fredag kommer målerifirman och färghandlaren och kollar taket för att vidta eventuella åtgärder.
Nu till frågan:
Ska vi välja att lacka taket igen med vitt pigment,och chansa på att lacken blivit bättre eller att även den "tappar" färgen med åren.
Eller ska vi välja en täcklasyr och välja helvitt?Man får inte så mycket träkänsla men det blir ju vitt i alla fall.
Väggarna är kritvita och möblerna går i vitt,svart och valnöt.
Har ångest men hoppas på att få tips från er på forumet som har kolla på färg mm.
Kolla även på:
http://forum.byggahus.se/hemma-hos/65687-eksjoehus-sandhem-146kvm.html
Nog ganska normalt att när panelen torkar ut, så suger den också upp färgen och dess pigment. Tycker inte ni skall använda täcklasyr, nu till andra strykningen, då det blir helvitt, som väggarna, och därmed förstör livet i panelen. Har själv målat paneltak, och då använt vanlig matt (eller 20%glans) lackfärg, som tunnas ut med lacknafta ca 50-100%, detta beroende på hur vitt man vill ha laseringen. Jag är säker på att ni blir nöjda nu efter 2-dra strykningen, men kan inte se att någon gjort fel vid första strykningen.
Jag har använt Alcros träbets (vit) för att få panelen vitfärgad men inte målad. Det jag betsade för 4-5 år sedan har fortfarande nästan samma färg som när det var nytt (har några bitar som legat i mörk förvaring att jämföra med. Även bitar jag betsat betydligt senare kan utan problem monteras jämte gammal panel.
Jag har precis betsat 450m panel som skall upp i vardagsrummet. Även nu har jag använt Alcro även om det inte heter Träbets längre - man kallar det något annat som jag inte minns just nu. Träbetsen målar jag ospädd.
Det jag tycker är viktigt när det gäller panel är att man använder gran och inte furu. Då slipper man blödningar från kvistar (utan att använda kvistlack) och träet gulnar inte heller.
Jag har precis betsat 450m panel som skall upp i vardagsrummet. Även nu har jag använt Alcro även om det inte heter Träbets längre - man kallar det något annat som jag inte minns just nu. Träbetsen målar jag ospädd.
Det jag tycker är viktigt när det gäller panel är att man använder gran och inte furu. Då slipper man blödningar från kvistar (utan att använda kvistlack) och träet gulnar inte heller.
OK det var bra svar.Som ni ser på bilden är panelen naturfärgad jämförelsevis mot de vita väggarna.Man är ju lite less på att färgen försvinner så jag vete katten om man vill använda samma lack igen.Både jag och hustrun är less på taket och tycker att helheten på interiören i huset har dragits ner pga av detta.Vi tycker inte att huset känns lika ljust och fräscht längre om ni förstår vad jag menar...
Idag var både målarfirman och den lokala färgförsäljaren här och kollade.
De var överens om att taket skulle fixas!SKÖNT!
Nu väntar vi bara på Alcros "färggubbe" som ska komma och kolla.Jag tog en bit hyvlat virke och drog på lite lack med fingret ,för att visa skillnaden och den biten blev verkligen VIT.Taket är ganska vitt i "dalarna"men på brädornas släta yta är det nästan tigerrandigt och man ser att brädorna är olika mörka.
De var överens om att taket skulle fixas!SKÖNT!
Nu väntar vi bara på Alcros "färggubbe" som ska komma och kolla.Jag tog en bit hyvlat virke och drog på lite lack med fingret ,för att visa skillnaden och den biten blev verkligen VIT.Taket är ganska vitt i "dalarna"men på brädornas släta yta är det nästan tigerrandigt och man ser att brädorna är olika mörka.
Klicka här för att svara