P
prybe: [citat] Ok, jag tackar för svaret!
2 svar · 8,3k läst
T
tiggre: gyproc har G66 (krauta)
4 svar · 2,4k läst
Peter2400
Peter2400: Jag föredrar att ha en slät yta, bara att spackla igen hål och skador och på med lite färg. Har man bara den minsta struktur går det aldrig att slätspackla det syns! Sen är det i mitt tycke mycket snyggare med helt släta väggar och tak.
9 svar · 6,1k läst
M
MarJo: Tack för tipsen! Allt går fint och smidigt sen vi hittade kvistlack på sprayburk!!! Fantastiskt enkelt!
5 svar · 11,8k läst
O
ohlgren: Det blev att jag tog bort all gammal färg och rost, målade med Byggmax grundfärg för metall (med zink i) 3 lager, och sedan vanlig vit alkydfärg. Hammarlacken är jag lite fundersam över. Har ej hittat hur den fungerar, dvs vad är verksamt mot rost i den? Grundfärg med zink i förstår man ju hur och att den fungerar mot rost. Dvs zinken är oädlare än järnet och tar smällen, dvs
3 svar · 5,5k läst
T
Toaster: Jag hackat bort nada och intet. Grundfärg och sen gipsbruk på alltihopa och sen grundfärg ingen. Senare målning med vad som helst förutom silikat.
6 svar · 7,5k läst
·
T
Toaster: Att tänka på. 1. Kvistgenomslag och åtgärder för att förhindra detta. 2. Måla max 3-5 brädor åt gången och måla dem hela vägen, vägg till vägg. "Takpanel i badrum??" Beror lite på vad ni har i övrigt. Vissa skulle nog promt hävda våtrumsfärg. Men den ser ut som 'prupp' om man penslar den. Lackfärg isf. och ist. Tja, eller vad ni valt i övriga rum om det är halvägs till att
3 svar · 4,4k läst
P-plats
P-plats: Vi kladdade på Flüggers Sverige-gula förra sommaren... ...vi blev nöjda och det var en trevlig färg att jobba med. Bild: http://lillaedet.p-plats.se/le018.jpg
7 svar · 7,4k läst
·
morsan
morsan: Nordsjö ska ha svart, mörkröd och grå enl Googel :)
1 svar · 2,5k läst
Anders_S
Anders_S: Efter slipning en metallgrund och sedan 2 varv med våtrumsfärg. Anders
4 svar · 3,4k läst
M
Marie1977: Maken eller målaren ?! Målaren betalar vi 200 kr/tim (Jönköping). Inte jättevitt, men lite halvgrått iaf ;) !
6 svar · 4,0k läst
J
JAVILLHAVILLA: http://www.anti-corrosion.com/Produkter/Färg/Munstycken.html
1 svar · 2,8k läst
A
Amy: Jag provade med en tapetborttagare hyrd på Bauhaus men det funkade inte på våra sjögrästapeter (också från mitten av -70 talet). Jag gav till slut upp - det blir renoveringsgips istället (varken jag eller maken är någon höjdare på att bredspackla så vi väljer den lättaste vägen...)
5 svar · 10,4k läst
D
dfluxx23: Kan bara rekommendera linoljefärg. Ottoson's färgmakeri har bra produkter. Dyr per liter pris, men den räcker så långt att per kvm priset blir lägre. Om du sen om 10 år ser att färgen börjar tappa sin fräschör, så drar du bara på ett lager linolja så ser taket ut som nytt. Att tänka på: Kvistlack, men är pärlsponten i gran så ska du klara dig utan kvistlack. Måla tunt, med
7 svar · 24,5k läst
L
larsg: Tyckte jag läste någonstans om en ny Plan och Bygglag som minskade kommunernas möjligheter att ställa specifika färgkrav odyl. Så länge man håller sig till "normala husfärger" skulle det inte vara något problem. Tror inte att man kan neka bygglov för ett vitt hus. Detaljplanen där vi har byggt föreskriver "teglad karraktär i röd/gul färgskala". Första grannen som sökte bygglov
4 svar · 3,5k läst
F
Fishermansfriend: Har målat en massa träpanel med linoljefärg,men jag glömde behandla kvistmärkena på panelen.Nu har panelen stått över 1 månad och kvistarna lyser igenom.Jag har en strykning kvar med outspädd linoljefärg efter montering.Måste jag sätta mig ner o slipa kvistmärkena ner till rent trä nu?Eller nått annat sätt man kan göra?
0 svar · 2,7k läst
GoForIt
GoForIt: De arbetstider han använder, och hans stressande tyder ju på att han kanske har väldigt mycket att göra. Har ni kommit överens speciellt om att han får göra på det sättet? Självfallet skall man fråga och påpeka detaljer som man uppfattar som fel/konstigt. Sedan kan det ju vara så att man efter en dialog och en bra förklaring ändrar uppfattning. Spår av skarvar i en mörkgrå vägg
2 svar · 3,7k läst
S
Sandberg: Grattis till resultatet! Men tänk på att när man sätter upp 6mm renoveringsgips så förlorar man 0.006 kvm / meter vägg. Så säg att rummet är 5x5 m, dvs 20 m vägg, då förlorar man 0.006 x 20 = 0.12 kvm. Och för att motivera det här inlägget så gissar jag på att du bor i centrala Sthlm med ett kvm-pris på 50000 kr. Dvs tappar du 0.12 x 50000 = 6000 kr! Så det får man också
8 svar · 6,6k läst
T
TurboTouring: Köp en takfärg från någon känd leverantör. Dom har i regel bättre täckförmåga än den billga på lågprisvaruhusen. Det är inte så roligt att rolla taket 3-4 ggr för att få täckning.
3 svar · 2,6k läst
O
OlaF: Vi valde S0500-N eftersom "klassikern" S0502-Y är gräsligt gul i våra ögon. "Varmt" eller "inrökt" ligger ju i betraktarens öga. Turligt nog så var våra färdigmålade lister i det närmaste identiska i nyans med S0500-N och radiatorerna gick i samma rena gråskala fast en droppe mörkare. Tror att fönstren var målade i liknande S0502-Y men som sagt, det mesta andra var närmare ren
12 svar · 10,9k läst
M
Mikael K.: Hej! Behöver lite kloka råd. Ska byta ut golven till nya parkettgolv. Vad ska vi välja för golv? I Vardags/matrummet kommer vi ha uteslutande ekmöbler. Förslag på passande golv till detta? Har sett att man kan ha askgolv till detta. Andra förslag? I köket har vi bokluckor med svart bänkskiva samt köksbord i bok. Passande golv till detta? Tacksam för lite förslag :confused: M v h /
0 svar · 2,8k läst
hägerhäll
hägerhäll: Så här ser vår fondvägg ut som vi har i matrummet idag. Tapeten heter Magnolia och kommer från Nina Campbell. Det är nog den enda vägg jag kommer sakna när vi flyttar :).
22 svar · 30,3k läst
·
G
gaia: [citat] det är också min förslag. Köp vattenglas = silikatgrund och pensla på. Det är färglöst något mjölkig tunnflyttande vätska , bildar ett kristalin nät med kalken i underlaget. Skyddar sten, puts,tegel, betong utan att ändra färgen så du får en helt färglös skydd som man kan sen spola med vatten utan att väggen blir blött på djupet. Vattenglas tillåter enbart ånga att
3 svar · 3,8k läst
Z
zingo: OK, men är det då blästring som gäller? Vilken typ av maskin ska man ha?
2 svar · 3,3k läst
M
marloo: Tack för svaren! Kanske skulle släppa den iden då...Synd för jag tyckte det var ett smidigt sätt att få "nya" golv:D Så det blir väl till att bara lägga dit nya SAMMA golv på övervåningen!
3 svar · 28,4k läst
T
Toaster: [citat] Alla tycker olika men S 1015 låter alldels för kulörstarkt för mig. Däremot håller jag med om -Y30R S1005-Y30R, S1505-Y30R el. S2010-Y30R hade jag kollat in som 'caffè latte'
3 svar · 14,4k läst
T
Toaster: [citat] Bra tips! Tvätta (ordentligt), ev. mattslipa, häftgrund och sen lackfärg.
2 svar · 10,5k läst
T
Toaster: Ammoniak var något som man tvättade med för då det oftast var målat med linoljefärg. Detta gjorde man för att få rent (såklart) men även för att matta ner ytan och ev. undvika en mattslipning. Idag och på 'plast' och alkydoljefärger har jag för mig att dom moderna och basiska målartvättmedelen fungerar bättre... Jag tror inte att ammonika fungerar speciellt bra öht. på dessa.
6 svar · 7,2k läst
T
Toaster: Tvätta först!
2 svar · 6,1k läst
T
T
Toaster: [citat] Vette katten vart alla fuktproblem kom ifrån... Har du problem med fukt i dina innerväggar trojlee? Det borde väl inte vara något större problem. Så visst kan du köra med en vanlig takfärg men tänk bara på att det blir en ganska känslig yta. Kontrollera också vad den har för krav i övrigt. Omålat, eller tidigare målat underlag.
14 svar · 8,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.